۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
ثبت سفارش‌های بی‌رویه واردات، عامل فشار به نرخ ارز
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

ثبت سفارش‌های بی‌رویه واردات، عامل فشار به نرخ ارز

همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از دلایلی که هم اکنون به نرخ ارز فشار وارد می‌شود ثبت سفارش‌های بی رویه واردات است که بدون برنامه انجام می‌شود که به آن سامان خواهم داد.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در جمع خبرنگاران افزود: دو مساله مهم در ارتباط با واردات داریم یکی واردات بیش از حد و دیگری قاچاق کالا است قاچاق کالا سم بزرگی برای تولید ملی ما است وقتی قاچاق انجام می‌شود به علت اینکه بدون تعرفه و بدون ضوابط کالاها وارد کشور می‌شود عملاً تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

وی اضافه کرد: در سال‌هایی ما ۹۶ میلیارد دلار واردات داشتیم اکنون واردات به زیر ۴۰ میلیارد دلار رسیده است ما باید بین واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای تولید لازم است و کالاهای مصرفی که تولید داخلی را نابود می‌کند تفکیک قائل شویم بسیار خوشحالم که اخیراً شنیدم بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند شرایط ما بسیار بهتر شده است ما باید مراقبت کنیم این شرایط به سر جای اول خود بر نگردد.

همتی گفت: مسئله کنترل و تنظیم واردات به شرطی که واردات منجر به افزایش تولید ملی و کاهش قاچاق شود جز تاکیدات جدی ما خواهد بود امیدوارم با جلوگیری از واردات و قاچاق کالا، تولید ملی ما رشد بیشتری یابد، زیرا رشد اقتصادی ما در گرو تولید ملی است.

وی ادامه داد: در مناسبات تولید ملی، واردات به عنوان متغیر منفی وارد محاسبات می‌شود پس هر چه صادرات افزایش یابد و تولید موفق شود حتماً با رشد اقتصادی بالا مواجه می‌شویم اشتغال ما و توزیع عادلانه درآمد مادر گرو تولید ثروت در داخل کشور است و تولید نقش اصلی را در تولید ثروت ایفا می‌کند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بازار سرمایه گفت: بازار بورس را حتما سامان خواهم داد، زیرا بازار بورس نمای حقیقی اقتصاد است اول باید بخش حقیقی اقتصاد را راه بیاندازیم توسعه دهیم و اگر بخش حقیقی اقتصاد توسعه یابد بازدهی بسیاری از شرکت‌های بورسی از رشد حقیقی به دست می‌آید.

وی افزود: نکته دوم در بازار سرمایه، جلوگیری از قیمت گذاری‌های دستوری است اکنون بورس ما از قیمت گذاری‌های دستوری رنج می‌برد دوستان بورسی مطمئن باشند اگر کسی بتواند بورس را رونق دهد و به سمت شفاف شدن ببرد دولت من خواهد بود و در دولت خود حتما این کار را خواهم کرد، زیرا من به تولید و رشد اقتصاد اعتقاد دارم و حتماً بر مبنای رشد تولید کشور و احیای مجدد بورس اقدام خواهم کرد.

همتی گفت: بورس مشکل ندارد بلکه دخالت‌های سیاسی و ندانم کاری در اجرای برخی تصمیمات در بورس این وضع را به وجود آورده است از این رو سهامداران مطمئن باشند که از روز اول شروع به کار در دولت مسئله بورس و ایجاد رونق در آن را جزو دستور کار اصلی خود قرار خواهم داد. وی همچتین گفت: در سالگرد ارتحال حضرت امام وظیفه خود دانستم از نزدیک با ایشان تجدید عهد کنم تا اگر مردم عزیز نظرشان بر این باشد که من مسئولیت اجرایی داشته باشم بگویم من پیرو راه امام هستم و الگوی حرکتی ایشان را به عنوان مبنای کار خود قرار می‌دهم.

همتی ادامه داد: حضرت امام نسبت به مردم به ویژه توده‌های مستضعف جامعه عنایت ویژه‌ای داشتند حضرت امام بر جمهوریت به عنوان مبنای ویژه جمهوری اسلامی همیشه تاکید می‌کردند و منظور پیام ایشان که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه پیش این است که در چارچوب موازین اسلامی که نظام جمهوری اسلامی باید اداره شود جمهوریت یک اصل مهم نظام ما است امام فرمود بدون مردم ما هیچ هستیم.

وی گفت: ما آمدیم خدمت امام عزیز عرض کنیم ما در خدمت مردم هستیم و به آمدن مردم به صحنه افتخار خواهیم کرد و من فکر می‌کنم قهر مردم با صندوق رای بر خلاف نظر امام هست اگر مردم نباشند ما و مسئولان اجرایی هیچ هستیم نظام جمهوری اسلامی بدون مردم معنا ندارد.

همتی افزود: مسئله معیشت و عدالت بسیار مهم است اکنون بخش قابل توجهی از مردم از ناحیه معیشت دچار خدشه شدند و گرفتار هستند و بخش کوچکی از مردم متاسفانه از نظر درآمدی و امکانات بسیار با طبقات پایین جامعه فاصله دارند انشاالله بتوانیم دولتی تشکیل دهیم که محور آن اقتصاد باشد و برنامه‌ریزی ما این باشد که ثروت تولید کنیم تا میان مردم و اقشار پایین جامعه توزیع شود.

همتی گفت: قشر متوسط و پایین جامعه به علت تحریم‌های ظالمانه در رنج هستند که بخشی از آن هم به علت اقدامات ساده‌انگارانه و عوامانه ما دچار آسیب شدند سیاست در اقتصاد ما بسیار دخالت کرده است و همه چیز را سیاسی می‌بینیم در حالی که اقتصاد باید محور عملکرد دولت باشد اگر ما پیرو راه امام هستیم باید به مردم رسیدگی کنیم و این وظیفه اصلی دولت من در آینده خواهد بود.

کد خبر: ۹۲٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha