۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
تنظیم بازار کالاهای اساسی نیازمند مقابله با دلالان
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

تنظیم بازار کالاهای اساسی نیازمند مقابله با دلالان

زاکانی، نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تنظیم بازار کالاهای اساسی محقق نمی‌شود مگر با شفافیت دولت، نظارت و مقابله با دلالانی که از رانت‌های ویژه استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار کالاهای اساسی دارید که برای نمونه مشکلات در توزیع مرغ رخ ندهد؟ افزود: ما در خصوص نهاده‌های مورد نیاز برای تولید کالاهای اساسی سالانه نیازمند به ۲۱ میلیون تن نهاده داریم که ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن را وارد می‌کنیم که بیشتر آن هم ذرت است.

وی گفت: این‌ها قابل پیش بینی است، اما متأسفانه دولت از قبل پیش بینی نمی‌کند و سفارش نمی‌دهد و نمی‌گذارد این سفارش در مقطع خودش به درستی انجام شود.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: نکته دوم تعارض منافع است و کسانی که خودشان در این مسیر فعالند و تصمیم می‌گیرند و دستی بر آتش دارند و خودشان، مشکلات متعددی را از تعارض منافع به بازار تأمین نهاده‌ها تحمیل می‌کنند.

زاکانی با اشاره به این که نکته سوم در این بحث بی دقتی دولت در تأمین ارز است گفت: به طور مثال همان میزان ارزی که در خصوص نهاده‌ها در سال ۹۸ اختصاص دادند همان را در سال ۹۹ هم منظور کردند در حالی که با شیوع بیماری کرونا قیمت‌های جهانی نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است و این از بی دقتی‌های دولت و بانک مرکزی بوده است.

وی افزود: نکته چهارم این است که برای ورود نهاده ها، دلالان خاص از رانت ویژه استفاده می‌کنند. نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری دخالت دولت را هم به عنوان پنجمین نکته در بحث ورود نهاده‌ها ذکر کرد و گفت: بخشی از نهاده‌هایی را که دولت وارد می‌کند گرانتر از بخش خصوصی تمام می‌شود.

زاکانی افزود: مسائلی از این دست امکانی را ایجاد می‌کند که در حوزه نظارت و توزیع هم دچار مشکل باشند به این ترتیب که هم چوب و هم پیاز را بخوریم یعنی هم پول می‌دهیم و هم قیمت مرغ به بالای ۲۵ هزار تومان می‌رسد که ظلم بزرگی به مردم است.

وی گفت: بنده با سیاست گذاری‌های دقیق و قابل پیش بینی و با قطع دست کسانی که در بازار تعارض منافع دارند و با باز کردن میدان برای کسانی که در ورود نهاده‌ها دست دارند به صورت شفاف و با نظارت بر سیستم توزیع، امکانی را فراهم می‌کنم که اگر هر میزان نهاده‌ای بنای ورود داشته باشد این میزان در موقع خودش وارد شود و در توزیع آن هم دقت شود تا کسانی که نیازمند نهاده‌ها هستند بتوانند نهایت استفاده را ببرند.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: البته سرمایه گذاری باید مبتنی بر آمایش سرزمینی و یک مکانیسم درست کاشت و برداشت در خصوص تأمین نهاده‌ها در داخل کشور صورت گیرد و یا این که کشت‌های سراسر زمینی انجام گیرد و با این گونه مسائل که برای آن برنامه دقیق و مدونی تنظیم کرده ایم می‌توان مسائل را مدیریت کرد.

زاکانی گفت: نکته دیگر این که نوع مصرف خوراک دام با توجه به نوع پرورشی که داریم می‌تواند تغییر کند و باید به مزیت‌های جدی کشورمان فکر کنیم و دست مفسده گران و کسانی را که تعارض منافع دارند کوتاه کنیم تا میدان شفاف و نظارت بیشتر شود.

وی افزود: اکنون بازار مرغ متلاطم است در حالی که حداقل یک سوم ظرفیت مرغداری‌ها خالی است و به دلیل تعارض منافع برخی‌ها جوجه ریزی کمی داشتند و از این جهت باید کل معادلات متحول شود تا امنیت غذایی برای کشور حاصل شود. نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که پس ما می‌توانیم جزو صادر کنندگان مرغ باشیم؟ گفت: حتماً زیر ساخت‌ها و امکانات این امر موجود است و با کمی تدبیر و دقت می‌توان تحول ایجاد کرد و ما در سال آینده در دولت اقدام و اصلاح را آغاز می‌کنیم و دیگر این اشکالاتی که بیان کردیم، نخواهیم داشت.

کد خبر: ۹۲٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha