۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
آمریکا بشکه های ذخیره نفتی را پر می کند
فرمان خرید ترامپ ، قیمت نفت را ۵ درصد بالا برد

آمریکا بشکه های ذخیره نفتی را پر می کند

با افزایش قیمت نفت در سراسر جهان، رئیس جمهور ترامپ دستور دیگری را مبنی بر خرید نفت خام و پر کردن ذخایر نفتی ایالات متحده صادر کرد تا به لیست واکنش های اجرایی خود در مقابله با بیماری همه گیر کوید-۱۹ اضافه کند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- پرزیدنت ترامپ در روز گذشته در جمع خبرنگاران کاخ سفید اعلام کرد که بر اساس قیمت نفت به وزیر نیرو دستور داد تا مقادیر زیادی از نفت خام را به منظور پر کردن ذخایره استراتژیک آمریکاخریداری کند.

با دستور ترامپ، دلار آمریکا شاهد افزایش قیمت در معاملات خود خواهد بود، زیرا قیمت نفت خام به تازگی بدترین هفته خود را از سال ۲۰۰۸ متحمل شده و به حدود ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

این کاهش ناشی از کاهش تقاضا به دلیل هراس کرونا و درگیری میان قیمت ها بین روسیه و عربستان سعودی است که هیچ یک از آنها برای مطابقت با تقاضای کاهش یافته تولید را کم نکرده اند.

ترامپ با هدف ذخیره کردن نفت، از شرکت های انرژی ایالات متحده در برابر اختلالات احتمالی مربوط به کرونا ویروس در تأمین کالا محافظت می کند تا نفت بیشتری را برای عایق بندی و محافظت از بازار در برابر شوک قیمت ها پس از بازگشت تقاضا آزاد و عرضه کند.

تصمیم پر کردن ذخایر نفتی امریکا به منظور کمک به بازارهای نفتی و بازگشت ثبات و امنیت به آن، پس از آن که گروهی از مذاکره کنندگان و لابیست های نفتی روز چهارشنبه با رئیس جمهور دیدار کردند و از او خواستند که  با جمع آوری سرمایه و سرمایه گذاری مانع از رکود امریکا شود و نفت خام ارزان را به مقدار زیاد خریداری کند، اتخاذ شد.

همچنین ترامپ چند روز پس از آن که آژانس فروش برنامه ریزی شده از ذخایر استراتژیک نفت را به دلیل نوسانات بازارهای نفت به حالت تعلیق درآورد، به فکر این تصمیم و ابلاغ آن به وزارت نیرو افتاد

اهداف ترامپ: دستگیری صنعت نفت، ریشه کنی کرونا ، کمک به مالیات دهندگان آمریکایی

ترامپ در کاخ سفید خاطر نشان کرد که هدف ما از این تصمیم صرفه جویی میلیارد میلیارد دلاری برای مالیات دهندگان آمریکایی، کمک به صنعت نفت و نجات کشور از همه گیری کرونا و وضعیت اضطراری آن می باشد.

صنعت نفت در اثر جنگ قیمت بین عربستان و روسیه از سقوط قیمت ها رنج می برد و بازار شاهد افت قیمت به همراه کاهش تقاضا در دوره گسترش کرونا شده است.

از زمان اعلام ترامپ، قیمت نفت حدود پنج درصد به میزان دو دلار در هر بشکه افزایش یافت. به طوریکه تولیدکنندگان مستقل نفت سریعا این اقدام رییس جمهور را تحسین کردند.  در واقع یک جمله او در یک کنفرانس مطبوعاتی طولانی، بلافاصله باعث شد قیمت نفت دوباره افزایش یابد.

در همین راستا مدیرعامل شورای تحقیقات اکتشاف و تولید آمریکا، در بیانیه ای گفت: «شرکت های مستقل آمریکایی در نقش محرک انقلاب انرژی در ایالات متحده هستند و ما برای رسیدن به بحران اقتصادی صفر در تلاش هستیم. خرید نفت توسط وزارت انرژی می تواند به رفع اختلال در مصرف بیش از حد در بازارهای نفتی کمک کند».

گروه مستقل صنعت نفت به همراه سایر گروههای تجاری بزرگ این صنعت مانند موسسه نفت آمریکا، بارها اعلام کرده اند که نمی خواهند کاخ سفید تولید کنندگان را ضمانت کند.

درعوض آنها خواستار از بین بردن اهرم های سیاسی دیگری مانند دیپلماسی در جهت کمک به تثبیت قیمتها هستند.

در واقع این یک ایده خارق العاده است. ذخایر استراتژیک نفتی (SPR) یکی از اهرم هایی است که ایالات متحده می تواند در مواقع شکوفایی بازار نفت از آن استفاده کند. عرضه ذخایر نفتی در گذشته به تجمع قیمتهای کوتاه منجر شده و این پر کردن ممکن است به نفع جریان فروش فعلی باشد.

به نظر می رسد که ترامپ در سخنان خود در روز جمعه نسبت به قیمت قبلی نفت موضع متفاوتی را اتخاذ کرده است. در اوایل هفته گذشته، ترامپ با مرتبط کردن قیمت های پایین نفت و در پی آن قیمت پایین بنزین و گازوئیل، این مسئله را به نفع مصرف کنندگان دانست.

عدم توافق روسیه برای افزایش تولید به نفع امریکا شد

رییس جمهور امریکا با تاکید بر این مسئله که خرید نفت خام، ایالات متحده را در موقعیتی قدرتمندانه قرار میدهد، به خریداری در مقادیر زیاد و البته با قیمت مناسب اشاره کرد.

با توجه به گفت های ترامپ مبنی بر این که با کاهش قیمت نفت اکنون زمان مناسبی برای پر کردن ذخایر نفتیست، اما رییس جمهور دقیقا به تعداد خرید بشکه های نفت اشاره ای نکرد اما طبق گفته رویترز، در حال حاضر ذخیره استراتژیک نفت امریکا  از ۷۷ میلیون بشکه اضافی برخوردار است و این میزان بالاتر از ۶۳۵ میلیون بشکه ای که در تگزاس و لوئیزیانا در انبار هستند.

در همین راستا مدیر ارشد نیشن شیرز اظهار کرد که بر اساس آخرین اطلاعات از ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته، ظرفیت ذخایر استراتژیک ۹۲ میلیارد بشکه گزارش شده و اکنون زمان مناسبی برای بالا بردن این ظرفیت است زیرا قیمت ها پایین است و خاورمیانه درگیر جنگ های نظامی می باشد. برای یک بار، این اقدام روسیه برای ما سودآور شد.

اقدام به خرید نفت بیشتر برای ذخایر ایالات متحده به عنوان بخشی از پاسخ دولت برای حمایت از اقتصاد آمریکا در برآورد میزان تاثیر این ویروس چینی بر رشد اقتصادی در حالی مطرح شد که ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود در جریان بازدید  از باغ گل رز،  امریکا را در وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود.
 

کد خبر: ۹٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha