۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
با خرید تضمینی موافقم، اما با قیمت تضمینی مخالف
نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

با خرید تضمینی موافقم، اما با قیمت تضمینی مخالف

همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با خرید تضمینی موافق هستم، اما با قیمت تضمینی که به ضرر کشاورز باشد مخالف هستم.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران افزود: یک مشکل اساسی که بخش کشاورزی ما دارد آن است که خرید تضمینی را به عنوان قیمت تضمینی قید کردیم و این مشکل کشاورزی ماست.

وی اضافه کرد: من همیشه می‌گویم دولت نباید قیمت تعیین کند فرض کنیم اعلام کنیم قیمت تضمینی خرید گندم کیلویی ۵ هزار تومان است، اما بازار کیلویی ۶ هزار تومان باشد چرا باید کشاورز را مجبور کنیم که کیلویی ۵ هزار تومان به ما بفروشد ما باید خرید را تضمین کنیم، اما قیمت آن بر مبنای بازار باشد.

همتی گفت: تامین نهاده‌هایی مانند، بذر، کود و سم و مواردی که بخش کشاورزی به آن نیاز دارد در شرایط کنونی سامان خوبی ندارد گزارش‌هایی که من دارم نشان می‌دهد کشاورزان از این بابت در رنج و تحت فشار هستند.

وی افزود: موضوع بسیار مهم دیگر بحث آب و هوایی کشورمان است، یک روز سیل، یک روز تگرگ می‌آید یک روز خشکسالی داریم و یک روز سرما که میوه‌ها و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد در این میان صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید خیلی قوی باشد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اکنون مشغول فعالیت است، اما قدرت پشتیبانی مالی آن بسیار ضعیف است.

همتی گفت: موضوع دیگر بحث توزیع است و ما باید پیش‌بینی کنیم که انبارهایی در استان‌ها داشته باشیم تا دولت بتواند محصولات کشاورزان را به صورت تضمینی بخرد، نگهداری کند و به موقع بفروشد و اینگونه نباشد وقتی کشاورز مجبور می‌شود محصول خود را بفروشد به یک دهم قیمت بازار بفروشد.

وی ادامه داد: شب عید گذشته قیمت محصولات کشاورزی مانند سیب و پرتقال در جایگاه‌های پیش‌بینی شده کیلویی دو هزار تا سه هزار تومان بود، اما در بازار تا ۲۰ هزار تومان هم به فروش می‌رفت چرا باید چنین وضعیتی داشته باشیم این نشان می‌دهد ما سیستمی برای جمع آوری، نگهداری و فروش محصولات کشاورزی نداریم ضمن اینکه معمولا وضع مالی کشاورزان به گونه‌ای است که مجبور می‌شوند محصولات خود را پیش فروش کنند. وقتی محصول را پیش فروش می‌کنید یعنی در عمل پول کمتری باید بگیرید از این رو باید سیستمی راه‌اندازی کنیم تا این خرید را با قیمت واقعی انجام دهد، نگهداری و در موقع مناسب عرضه کند حتماً نباید دولت این کار را انجام دهد بلکه ساز و کار را دولت باید طراحی کند و هر هنگام که نیاز به نقدینگی بود دولت حمایت کند.

کد خبر: ۹۱٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha