۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
کمبود ۱.۴ میلیون بشکه ای عرضه| چشم بازارهای نفتی به بازگشت ایران
طلای سیاه در کانال ۷۰ دلار

کمبود ۱.۴ میلیون بشکه ای عرضه| چشم بازارهای نفتی به بازگشت ایران

بهروزی فر با اشاره به رشد قیمت نفت، گفت: این بازار نیست که به تصمیم اوپک پلاس واکنش نشان می دهد؛ برعکس اوپک پلاس از تحولات در بازار تاثیر پذیرفته و متناسب با آن درباره میزان تولید تصمیم گرفته می شود.

بازار؛ گروه انرژی: بازار به افزایش تدریجی تولید نفت اوپک پلاس. واکنش مثبت نشان داد. به گزارش رویترز قیمت شاخص نفت خام برنت با ۳۷ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۶۲ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۳۲ سنت افزایش به ۶۸ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه رسید. این افزایش قیمت ها در حالی است که اوپک پلاس در جولای تولید نفت خود را ۴۴۱ هزار بشکه افزایش می دهد.

البته مرتضی بهروزی فر کارشناس اقتصاد انرژی به بازار می گوید : این بازار نیست که به تصمیم اوپک پلاس واکنش نشان داده و از قیمت ها تاثیر گرفته است. او معتقد است: اوپک پلاس از وضعیت قیمت ها و تحولات در بازار تاثیر می پذیرد و در این کارتل نفتی متناسب با این فاکتورها درباره میزان تولیدات  و عرضه نفت کشورها تصمیم گرفته می شود.

به گفته این کارشناس انرژی، اوپک پلاس در ماه  های گذشته پالس های مثبتی از بازار دریافت کرده که به نوعی نشان دهنده ثبات قیمت ها و احیای بازار نفت بوده به همین دلیل نیازی به کاهش تولید در شرایط فعلی نیست.  

اما در حالی بهای طلای سیاه در روزهای گذشته وارد کانال ۷۰ دلار شده که نگرانی ها درباره کاهش دوباره قیمت ها وجود دارد.

نرسی قربان کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: وضعیت قیمت ها در ماه های آینده کاملا بستگی به سطح تقاضا وجود دارد. اگر میزان تقاضا بیش از عرضه باشد، به طور قطع رشد قیمت ها ادامه خواهد داشت.

او می گوید: با توجه به سرعت بالای واکسیناسیون در جهان، پیش بینی می شود که تقاضای نفت در ماه های آینده با شیب تندتری افزایش پیدا کنند. البته هیچ چیز قطعی نیست.

بعد از تصمیم اوپک درباره تداوم افزایش تدریجی تولید، قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت. البته بهروزی فرد می گوید این بازار نیست که به تصمیم اوپک پلاس واکنش نشان داده و از قیمت ها تاثیر گرفته است، بلکه تصمیم گیری ها در این کارتل نفتی متناسب با وضعیت قیمت ها و تحولات در بازار است 

نفت ۱۰۰ دلاری چقدر جدی است؟
پیش بینی های متعددی از رشد قیمت نفت در ماه های گذشته ارائه شده است. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام، در تابستان امسال به ۸۰ دلار می رسد. برخی دیگر از پیش بینی ها حتی از احتمال رشد قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار هم خبر می دهد. بهروزی فرد در اینباره می گوید: شاید از نظر ژئوپلتیکی یا فنی بخشی از تولید از مدار خارج شود و همین مساله موجب شود که قیمت نفت در یک بازه زمانی به ۱۰۰ دلار برسد اما این رشد قیمت موقتی خواهد بود.

قربان دیگر کارشناس انرژی هم پیش بینی می کند که قیمت نفت امسال در بازه ۶۵ الی ۷۵ دلار در نوسان باشد.

او معتقد است: رشد قیمت نفت موجب بازگشت سریع نفت آمریکا و افزایش سطح تولید شده و همین مساله اجازه نمی دهد که قیمت ها رشد غیر متعارفی را تجربه کند.

کمبود ۱.۴ میلیون بشکه ای نفت
رشد قیمت نفت چند ماه گذشته نگرانی هایی را در بازارهای مصرفی ایجاد کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی IEA در گزارش خود از چشم‌انداز بازار نفت، پیش‌بینی کرد که میانگین تقاضای روزانه نفت در جهان طی سال جاری میلادی با افزایش ۵.۷ میلیون بشکه‌ای نسبت به سال گذشته به ۹۶.۷ میلیون بشکه خواهد رسید. آژانس انرژی بر این باور است که برنامه های فعلی تولید اوپک پلاس به حد کافی سریع افزایش پیدا نمی کنند تا با روند پیش بینی شده احیای تقاضا همگام بمانند. دبیرخانه اوپک خوش بینی بیشتری داشته و در گزارش ماهانه اخیرش اعلام کرد انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ شش میلیون بشکه در روز رشد کند و کمبود عرضه به ۱.۴ میلیون بشکه در روز بالغ شود. این کمبود عرضه در حالی است که پیش بینی می شود نفت بیشتری از سوی ایران در اواخر سال میلادی جاری عرضه شود.

قربان البته می گوید : بعید می دانم که عرضه بیشتر نفت از سوی ایران مشکلی در بازار و قیمت ها ایجاد کند ضمن اینکه چند ماهی زمان خواهد برد.

شاید از نظر ژئوپلتیکی یا فنی بخشی از تولید از مدار خارج شود و همین مساله موجب شود که قیمت نفت در یک بازه زمانی به ۱۰۰ دلار برسد اما این رشد قیمت موقتی خواهد بود 

افزایش ۷۰۰ هزار بشکه ای در ژوئن
اعضای اوپک پلاس در پانزدهمین نشست خود تصویب کرده بودند که تولید روزانه این ائتلاف در ماه مه ۳۵۰ هزار بشکه، در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه و برای ماه ژوئیه ۴۵۰ هزار بشکه‌ای افزایش یابد، همچنین اعضا تصمیم گرفته بودند کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ ای عربستان به‌ صورت تدریجی در سه ماه مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۲۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و ۴۰۰ هزار بشکه در روز وارد بازار شود.

براساس تصمیم دیروز نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و از محل کاهش داوطلبانه عربستان ۳۵۰ هزار بشکه وارد بازار می‌شود. مجموع نفت وارد شده به بازار جهانی در ماه ژوئن ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

رشد قیمت نفت موجب بازگشت سریع نفت آمریکا و افزایش سطح تولید شده و همین مساله اجازه نمی دهد که قیمت ها رشد غیر متعارفی را تجربه کند. به همین دلیل  پیش بینی می شود که قیمت نفت امسال در بازه ۶۵ الی ۷۵ دلار در نوسان باشد

بازار نفت احیا شده است؟
 روسیه که از مدافعان اصلی افزایش سطح تولید نفت است، معتقد است که بازار طلای سیاه در حال احیا شدن است. الکساندر نوواک مسوول امور انرژی روسیه می گوید که بهای نفت در بازار جهانی در چند ماه اخیر تثبیت شده و این نشان دهنده نشانه افزایش تدریجی سطح تقاضا برای خرید نفت و احیای بازار است.

 آنگونه که آمار ها نشان می دهد حمل و نقل هوایی در شرایط کنونی در سطح جهانی تا ۷۰ درصد نسبت به زمان آغاز بحران (آغاز همه گیری کرونا) و حمل و نقل زمینی نیز ۱۰۰ درصد رشد کرده است. به گفته نوواک در روسیه حتی حمل و نقل زمینی (خودرویی) تا ۱۰۵ درصد رشد کرده است.

اما عربستان سعودی عضو قدیمی این کارتل از رویکرد محتاطانه تری حمایت می کند و در توجیه این مساله، به افزایش موارد ابتلا به کرونا در بخش هایی از آسیا اشاره دارد. عربستان احتمالا به تاثیر موج سوم شیوع ویروس کرونا در هند، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکا و چین اشاره می کند.

حمل و نقل هوایی در شرایط کنونی در سطح جهانی تا ۷۰ درصد نسبت به زمان آغاز بحران (آغاز همه گیری کرونا)  و حمل و نقل زمینی نیز ۱۰۰ درصد رشد کرده است

چشم بازارها به مذاکرات وین
حالا همه بازارها به نوعی چشم به مذاکرات وین دوخته اند. تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز پیش بینی کردند قیمت نفت امسال تحت تاثیر بهبود تقاضا که بحران ویروس کرونا در هند و بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار را تحت الشعاع قرار می دهد، رشد تدریجی خواهد داشت.

درصورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات وین در مورد توافق هسته ای، زمینه لغو بسیاری از تحریم های اقتصادی از جمله تحریم صادرات نفت ایران از سوی آمریکا فراهم می شود.

چنانچه ایران به سطح صادرات سه سال پیش خود باز گردد، این به منزله آن است که ۱.۵  میلیون بشکه نفت در روز به بازار افزوده می شود.

کد خبر: ۹۱٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha