۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
ممانعت از خام فروشی به حمایت قانونی نیاز دارد
رئیس سابق ایمیدرو:

ممانعت از خام فروشی به حمایت قانونی نیاز دارد

غریب پور، رئیس سابق ایمیدرو اظهار کرد: برای صادرات کالای با ارزش افزوده بالا و ممانعت از خام فروشی در بخش معدن نیازمند تعریف مجموعه ای از سیاست‌های تعرفه ای و مالیاتی و حمایت‌های قانونی هستیم.

به گزارش بازار، خداداد غریب پور رئیس سابق ایمیدرو، درباره راهکارهای کاهش خام فروشی مواد معدنی در دولت آینده اظهارکرد: خوشبختانه بحث ممانعت از خام فروشی در حال تبدیل به یک فرهنگ است.

وی با بیان اینکه فروش کالاهای با ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی منجر به ارزش افزوده ملی، ایجاد اشتغال و مانع از هدررفت منابع کشور می شود افزود: به جای صادرات مواد خام مانند سنگ آهن و شمش و کنسانتره مس و محصولات پایین دست باید مواد با ارزش افزوده بالاتری تولید و صادرات شوند.

غریب پور پرداخت مشوق های مالیاتی به تولیدکنندگانی که مواد با ارزش افزوده بالاتری تولید می کنند را به عنوان یک راهکار اساسی در این بخش مطرح و اظهارکرد: برای صادرات کالای با ارزش افزوده بالا و ممانعت از خام فروشی نیازمند تعریف مجموعه ای از سیاست های تعرفه ای و مالیاتی و حمایت های قانونی هستیم.

در ادامه، علی عباسی لرکی دبیرکل انجمن فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بخشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مربوط به موضوع خام فروشی است گفت: جلوگیری از خام فروشی نیازمند تشکیل یک نهضت با مشارکت همه اقشار و بخش خصوصی است.

وی تعریف امتیازات و مشوق های مختلف برای تولیدکنندگان این بخش را با هدف جلوگیری از خام فروشی را ضروری دانست و افزود: این کار برای اقتصاد کشور و رونق تولید و اشتغالزایی بسیار مفید خواهد بود.

دبیرکل انجمن فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: خوشبختانه مشکل قانونی در این حوزه وجود ندارد و مشکل از شیوه نامه ها و آئین نامه های ضعیف است.

تعدیل خام فروشی، جلوی مفاسد را می گیرد
همچنین حجت الاسلام کاظم موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما سرشار از مواهب طبیعی و منابع خدادادی است گفت: تحریم های دشمن که به جای خود اما ما هم باید خودتحریمی را کنار بگذاریم و از این مواهب الهی نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: تعدیل خام فروشی و انضباط بخشی به اقدامات علاوه بر اینکه جلوی مفاسد را خواهد گرفت به تأمین مواد اولیه برای تولیدات نیز کمک زیادی خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از جولان دلالان و سوداگران در زمینه خام فروشی سخن گفت و اظهارکرد: این افراد به دور از چشم نظارتی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور و سازمان های بازرسی دولتی این کارها را انجام می دهند.

موسوی پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی را نیازمند اراده و همت جدی در مسئولان دانست و افزود: دستگاه قضا و سازمان بازرسی کشور باید برای از بین بردن زمینه های فساد در این حوزه اقدام کنند و البته مجلس هم در این مورد وظایف و تکالیفی دارد.

کد خبر: ۹۱٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha