۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
پیش بینی می شود منطقه اکو، همچنان دچار رکود ناشی از کرونا باشد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

پیش بینی می شود منطقه اکو، همچنان دچار رکود ناشی از کرونا باشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بررسی تبعات شیوع کرونا بر اهداف توسعه پایدار و تضمین اقدامات مقابله‌ای دولت‌های منطقه به منظور حصول اطمینان از تحقق اهداف توسعه پایدار، جان شهروندان را نجات خواهد داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی طی سخنانی در دومین اجلاس روسای پارلمان های کشورهای عضو اکو PAECO با موضوع تاثیر کووید ـ ۱۹ بر اجرای اهداف توسعه پایدار در منطقه گفت: برگزاری این نشست با شعار تاثیر کووید ـ ۱۹ بر اجرای اهداف توسعه پایدار در منطقه پاسخی شایسته به نیاز مبرم ملتهای منطقه و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO) بمنظور ایجاد یک پاسخ منطقه ای واحد به این بیماری مهلک و کشنده است.

 وی افزود: بدون شک بررسی تبعات شیوع بیماری کووید -۱۹ بر اهداف توسعه پایدار و تضمین اقدامات مقابله‌ای دولت‌های منطقه به منظور حصول اطمینان از تحقق اهداف توسعه پایدار، جان بسیاری از شهروندان را نجات خواهد داد. براساس آمارهای موجود، منطقه اکو به عنوان یکی از اولین مناطقی که تحت تأثیر شیوع کووید-۱۹ قرار گرفت، خیلی زود شاهد رشد سریع در تعداد مبتلایان به این ویروس بود.

وی خاطر نشان کرد :پیش بینی می شود با رکود اقتصادی ناشی از اقدامات مهار داخلی و ایجاد اختلال در تجارت، صنعت، محیط زیست، منابع انسانی، گردشگری و تولید، حوزه جغرافیایی منطقه اکو، همچنان دچار رکود و کاهش فعالیت های اقتصادی باشد. طبق تخمین صندوق بین المللی پول، رکود شدید جهانی ۸/۲- درصد (منهای دو و هشت دهم درصد) از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه از جمله منطقه اکو پیش بینی شده است.

پورابراهیمی تاکید کرد:با وجود کووید  نیاز به تحقق اهداف توسعه پایدار بیش از پیش احساس می‌شود چرا که برخی از اصول اساسی مرتبط با آن، یعنی افزایش مشارکت اجتماعی، تسهیل دسترسی جهانی به خدمات عمومی درمانی ـ دارویی و برقراری اتحاد در برنامه ریزی و اقدام در سراسر دنیا از مؤلفه‌های بسیار ضروری همکاری مشترک برای مهار شیوع بیماری کووید -۱۹ به شمار می‌رود. علاوه بر این، دستیابی به اهداف توسعه پایدار می‌تواند به غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از انتشار چنین ویروس مرگباری کمک نماید و منطقه اکو را در مسیر آیندهای روشن پیش ببرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:ظهور و بروز بیماری همه گیر ناشی از کووید -۱۹ از آسیب‌پذیری کلیه نظام‌های سلامت در جهان بدون توجه به وضعیت توسعه و پیشرفت کشورها پرده برداشت و نشان داد که حتی قدرتهای جهانی که مدعی برخورداری از بهترین نظام های درمانی و پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی در جهان بوده‌اند نیز در مواجهه با این ویروس مستأصل شدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد:وجود این واقعیت، نشانگر ضرورت اجتناب ناپذیر اتخاذ رویکردی موثر در زمینه همکاری دسته جمعی و منطقه ای کلیه کشورهای عضو به منظور غلبه بر این دشمن مشترک ویروسی از یک سو و تضمین سعادت و پیشرفت کلیه ملت ها در دوران پساکرونا از سوی دیگر است. هرچند در این میان سهم کشورهای ثروتمند و پیشرفته تحت رهبری سازمان ملل نیز باید لحاظ شود.

 وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقش مجالس در ایجاد وحدت رویه در مقابله با کرونا گفت:مجالس عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) باید  برای گفتگوهای هدفمند و پیگیری اقدامات سازنده و موثر در ایجاد یک همکاری دسته جمعی و منطقه ای برای پاسخ به این بیماری مهلک و کشنده، برنامه داشته باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پارلمان های عضو اکو میتوانند از طریق تدوین و تصویب قوانین لازم بر اقدامات دولت ها برای مقابله با این بیماری نظارت کنند و از دولت های متبوع خود بخواهند از طریق تشکیل صندوق کمک های مالی و تولید مشترک واکسن قبل از تهدید همه گیری کرونا، فرصتی را برای همکاری با بهره گیری از اصول متعالی حقوق بشر و اولویت بخشیدن به همکاریهای منطقه ای رقم بزنند و تجربه ای موفق از مقابله با ویروس کووید – ۱۹ را در برابر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نشان دهد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم دبیرخانه سازمان، دفتر ویژهای را به منظور رصد و پیگیری تحولات مرتبط با همه گیری ویروس کرونا در کشورهای عضو و ارائه پیشنهادات تخصصی به اعضاء تشکیل دهد و تأکید می کنم که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته باید با تکیه بر اصل چندجانبه گرایی از طریق تقویت سرمایه‌گذاری‌های عمومی و کمک به صندوق های توسعه ای مختلف در سازمان های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی WHO، به رسالت خویش در زمینه کمک به بهبود سریع تر اوضاع در دوران پساکرونا عمل کنند و ارتباط تنگاتنگی بین دبیرخانه سازمان اکو ECO با سازمان بهداشت جهانی برقرار شود.

پورابراهیمی در پایان و خطاب به کشور های توسعه یافته گفت: انتظار می‌رود دولت‌های پیشرفته  به منظور کمک به سایر کشورها برای فایق آمدن بر مشکلات داخلی ناشی از کووید-۱۹ و نیز به حداقل رساندن پیامدهای منفی ناشی از این ویروس بر اقتصاد و تجارت جهانی، طی چند سال آینده میزان سرمایه گذاری و کمک های مالی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده و کمکهای خود در قالب توافقات دو جانبه و چند جانبه ارتقا بخشند.

در این نشست پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در این نشست مجازی حضور داشتند.

کد خبر: ۹۱٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha