۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
بازگشت به پیش از کرونا در سال ۲۰۲۲ | نقش واکسیناسیون در احیای اقتصاد کشورها
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش بینی کرد؛

بازگشت به پیش از کرونا در سال ۲۰۲۲ | نقش واکسیناسیون در احیای اقتصاد کشورها

به دنبال تسریع روند واکسیناسیون در دنیا، پیش بینی های مثبت در مورد اقتصاد دنیا ارایه شده است. یکی از مهمترین پیش بینی ها بازگشت اقتصاد دنیا به شرایط پیش از کرونا در سال ۲۰۲۲ است.

بازار؛ گروه بین الملل: با تسریع روند واکسیناسیون در دنیا و انتشار گزارشهایی مبنی بر تزریق ۱.۸ میلیارد دوز واکسن در دنیا امید به احیای اقتصاد دنیا در ماه های اتی و بازگشت به وضعیت قبل از کرونا بالا گرفته است.

طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ به شرایطی که قبل از همه گیری کرونا داشت باز خواهد گشت ولی این به معنای رشد اقتصادی در تمامی کشورها و بازگشت تمامی کشورها به شرایط عادی نخواهد بود.

در این گزارش آمده است: «بسیاری از مناطق دنیا از مسیر رشد اقتصادی و احیای زیر ساختهای آسیب دیده عقب می مانند. کشورهایی که در تزریق واکسن موفقیتی نداشته اند در صدر این فهرست هستند. در واقع بیشترین موفقیت نصیب کشورهایی می شوند که تا انتهای امسال تمامی جمعیت خود را واکسینه کنند و بتوانند بستر را برای از سر گیری آزادانه فعالیتهای اقتصادی فراهم کنند.»

این سازمان در گزارش خوش بینانه خود به افزایش نا برابری اقتصادی در دنیا در نتیجه توزیع ناعادلانه واکسن هم اشاره کرد و نوشت: «دنیا در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت و بارها هشدار داده شد که توزیع ناعادلانه واکسن باعث می شود نابرابری اقتصادی در دنیا بیشتر شود و فاصله طبقاتی اقتصاد کشورهای ثروتمند و در حال توسعه بیشتر شود. این وضعیتی است که امروز با آن درگیر هستیم و به نظر می رسد در سالهای اتی هم شاهد آن خواهیم بود.»

اقتصاد دنیا با نرخ ۵.۸ درصد رشد می کند
 بر مبنای گزارش منتشر شده توسط سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با نره ۵.۸ درصد رشد می کند در حالیکه در پیش بینی های قبلی نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری برابر با ۵.۶ درصد براورد شده بود.

اما این رشد اقتصادی باعث نمی شود تا شرایط اقتصادی و مالی تمامی مردم دنیا بهبود پیدا کند. برآورد می شود استاندارد زندگی بخش زیادی از ساکنان کشورهای فقیر و در حال توسعه دنیا تا سال ۲۰۲۳ هم به وضع قبل از کرونا بازنگردد.

 در کشورهایی مانند آرژانتین و اسپانیا که با شدن زیادی درگیر بحران کرونا بودند، اقتصادهای وابسته به توریسم داشتند و نرخ واکسیناسیون در آنها با کشورهایی مانند بریتانیا و امریکا قابل مقایسه نیست، حداقل تا سال ۲۰۲۳ باید برای بازگشت اقتصاد به شرایط پیش از کرونا صبر کرد. این در حالیست که امریکا تنها ۱۸ ماه بعد از شروع پاندمی می تواند به وضع قبل از کرونا باز گردد و چین ظرف کمتر از یک سال این شرایط را تجربه کرد.

حمایت دولتها از  اقتصاد در این موفقیت نقش کلیدی داشت
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی تاکید کرد سیاستهای حمایتی دولتها از اقتصاد نقش بزرگی در تسریع روند بازسازی اقتصادی بعد از پاندمی کرونا داشت. در واقع این سیاستها باعث شد تا زیرساختهای اقتصادی دنیا آسیب نبیند و به محض اینکه فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته شود و محدودیتهای مرزی و سفری از بین برود، اقتصاد به سرعت رشد کند و جهان روزهای پر رونقی را تجربه کند.

بر مبنای این گزارش یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی دنیا، سرعت بالای احیای اقتصادی در امریکا خواهد بود. پیش بینی می شود  در سال جاری اقتصاد این کشور با سرعت ۶.۹ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۲ نرخ رشد اقتصادی به ۳.۶ درصد برسد.

از طرف دیگر تا کنون نیمی از امریکایی ها واکسینه شده اند و دولت در نظر دارد ظرف ماه های باقی مانده سال جاری تمامی جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری این کشور را واکسینه کند. در امریکا واکسیناسیون نوجوانان هم شروع شده است و انتظار می رود ظرف ماه های اتی واکسن های مناسب برای گروه های سنتی پایین تر نیز به بازار عرضه شود.

بریتانیا هم یکی از کشورهایی است که در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت اوضاع اقتصادی خود به وضعیت پیش از کرونا خواهد بود البته سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی هشدار داده است افزایش هزینه های مرزی به دنبال برگزی می تواند باعث کمتر شدن نرخ رشد اقتصادی این کشور شود. برگزیت می تواند روی حجم و ارزش تجارت بین المللی در بریتانیا تاثیر منفی داشته باشد.

اما در مورد نرخ بیکاری هم گزارشهایی توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی داده شده است. انتظار می رود تا انتهای امسال نرخ بیکاری در کشورهای صنعتی به ۶.۱ درصد برسد در حالیکه در سال گذشته نرخ بیکاری در این کشورها برابر با ۵.۴ درصد و در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸ درصد بود. بنابراین همچنان بیکاری معضلی جدی برای کشورهای صنعتی خواهد بود و سیاستگذاریهای تازه ای برای کنترل این وضعیت باید انجام شود.

کد خبر: ۹۱٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha