۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
حمایت از شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید، ضامن توسعه صنعت نفت است
مدیرعامل شرکت انرژی دانا:

حمایت از شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید، ضامن توسعه صنعت نفت است

ایروانی، مدیرعامل شرکت انرژی دانا معتقد است که حمایت وزارت نفت در تعریف و ارائه چارچوب‌های متنوع همکاری با شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید می‌تواند ضامن توسعه هر چه بیشتر صنعت نفت باشد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، محمد ایروانی امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک اظهار کرد: با تلاش و همت وزارت نفت و در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به‌منظور حمایت از توان داخلی شرکت‌های ایرانی و ارتقای سطح دانش و فناوری این شرکت‌ها و به‌منظور اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از تولید داخلی برای نخستین بار امکان مشارکت شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی فراهم شد.

وی ضمن قدردانی از حمایت وزارت نفت از شرکت‌های ایرانی، این مسئله را در تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله صنعت نفت ایران یک نقطه عطف برشمرد و گفت: بستری مهیا شده است که شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه اکتشاف و تولید نیز فرصت رشد و توسعه پیدا کنند و از منظر توان مدیریتی و فنی این شرکت‌ها به سطح رقابت با شرکت‌های بزرگ نفتی دست یابند.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا ادامه داد: حمایت وزارت نفت در تعریف و ارائه چارچوب‌های متنوع همکاری با شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید می‌تواند، ضامن توسعه هر چه بیشتر صنعت نفت باشد، به‌ویژه آنکه ظرفیت‌های توسعه صنعت در ایران فراوان و فرصت خلق ثروت با توجه به چشم‌انداز انرژی دنیا و موضوع بسیار جدی انتقال انرژی (Energy Transition) بسیار محدود است.

افزایش اعتماد تصمیم‌گیران کشور به توان داخلی
ایروانی گفت: امضای تفاهم‌نامه با سه کنسرسیوم ایرانی به‌منظور توسعه میدان راهبردی آزادگان در قالب سه بخش شمالی، میانی و جنوبی را می‌توان گام بعدی در افزایش اعتماد مجموعه تصمیم‌گیران کشور به توان شرکت‌های داخلی در نظر گرفت.

وی ضمن تأکید بر اینکه میدان آزادگان از بزرگ‌ترین میدان‌های کشف‌شده در ایران و جهان است، گفت: پس از اثبات وجود ذخیره عظیم نفت درجا در این میدان کارهای بسیار بزرگی چه از نظر زیرساختی مانند پاک‌سازی گسترده منطقه و احداث جاده دسترسی مرزی و چه از نظر توسعه میدان با حفر بیش از ۲۰۰ حلقه چاه و دیگر تأسیسات مورد نیاز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا با تأکید بر اینکه مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده نشان از اهمیت بالای این میدان برای کشور دارد که این مسئولیت شرکت‌های ایرانی حاضر در این رویداد را دوچندان می‌کند، افزود: از همین رو شرکت انرژی دانا و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی تصمیم گرفته‌اند در قالب یک مشارکت فعال با تجمیع همه توان فنی، مالی و مدیریتی خود بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.

تحول در اکوسیستم نوآوری صنعت نفت
ایروانی افزود: هر دو شرکت تجربه بالایی در حوزه بالادستی نفت و به‌ویژه توسعه میدان‌های غرب کارون دارند و با هم‌افزایی ناشی از ایجاد این مشارکت سعی داریم ظرفیت‌های موجود در میدان یادشده را بالفعل کنیم و این مشارکت پیش از این نیز با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، در زمینه توسعه فناوری و نوآوری در این صنعت پیشگام بوده و با تأسیس شرکت آپادانا بسترساز تحول اکوسیستم نوآوری صنعت نفت شده است.

وی تصریح کرد: توسعه فناوری لازمه افزایش بهره‌وری در میدان‌های کشور بوده است که موضوع افزایش ضریب بازیافت یکی از نمودهای راهبردی این مقوله در میدان‌های مشترک است و نفت دانش‌بنیان ثمره این فعالیت خواهد بود.

 به‌کارگیری تازه‌ترین فناوری‌ها برای افزایش تولید نفت
مدیرعامل شرکت انرژی دانا با تأکید بر اینکه مشارکت آزادگان جنوبی برای پاسخ به این اعتماد سعی خواهد کرد در بخش مدیریتی تمام توان مدیریت پروژه انباشته شده در دو شرکت انرژی دانا و گسترش انرژی پاسارگاد در سال‌های متمادی را برای اجرای موفق پروژه با سه شاخص زمان، هزینه و کیفیت به کار ببندد، افزود: تمام تمرکز بر این خواهد بود که در بخش فنی با به‌کار بستن آخرین فناوری‌های در دسترس به‌منظور افزایش تولید اقدام شود.

ایروانی تأکید کرد: این مهم با توجه به ویژگی‌های لایه‌های مخزنی سروک، گدوان و فهلیان که هرکدام پیچیدگی‌های ویژه خود را دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در بخش تأمین مالی ظرفیت بسیار خوبی در مشارکت جهت ایجاد سبد بهینه‌ای از تأمین مالی با استفاده از ابزارهای تأمین از بازار سرمایه و بانک‌های داخلی وجود دارد، گفت: در این زمینه مجموعه وزارت نفت و نهادهای مسئول برای تسهیل و رفع موانع و بسترسازی لازم راهگشا خواهند بود.

استفاده حداکثری از توان مجموعه پیمانکاران و سازندگان داخلی
مدیرعامل شرکت انرژی دانا افزود: در بخش اجرای پروژه برنامه داریم تا بالاترین حد ممکن از توان مجموعه پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شود و بومی‌سازی ساخت تجهیزات با گواهی نهاد کیفیت در انجمن نفت در تکمیل ‌ زنجیره تأمین کالا از مهم‌ترین برنامه‌های این مشارکت در اجرای پروژه آزادگان جنوبی است.

ایروانی با تأکید بر اینکه شرکت انرژی دانا به‌عنوان یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در بخش بالادستی نفت، از همان روزهای آغازین معرفی نسل نو قراردادهای نفتی، همه تمرکز و توان خود را بسیج کرد تا پاسخ مناسبی به این اعتماد داشته باشد، گفت: در دوره حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران، ما پس از مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی،   مشارکت فعال با شرکت‌های بین‌المللی اروپایی و روسی داشتیم که ثمره آن ارائه طرح توسعه مشترک برای تعدادی از میدان‌های نفتی بود.

طرح اجرای توسعه میدان سهراب در انتظار مجوز شورای اقتصاد
وی افزود: با وجود خروج بیشتر شرکت‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های غیرقانونی دوران ترامپ، توانستیم قرارداد توسعه میدان‌ها آبان و پایدار غرب را به همراه شریک خارجی  پیش ببریم و اجرایی کنیم و در ابتدای سال ۱۳۹۹ با موفقیت، تعهد تولید اولیه عملیاتی شد و پارسال افزایش تولید ۴ میلیون بشکه‌ای (تقریباً ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به خط پایه) در این دو میدان مشترک محقق شد، همچنین شرکت انرژی دانا پارسال، قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد که امیدواریم با دریافت مجوز شورای اقتصاد در انجام پروژه هر چه سریع‌تر وارد مرحله اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا تأکید کرد: تجربه استفاده از شرکت‌های اکتشاف و تولید در قراردادهای جدید نگهداشت تولید، موضوع ۲۸ میدان و انجام کار یکپارچه توسعه میدان‌ها توسط شرکت‌های داخلی را به اثبات رسانده و همچنان بهره‌وری پروژه‌ها را افزایش داده است.

ایروانی با اشاره به اینکه شرکت انرژی دانا توسعه میدان نرگسی را با این روش با پیشرفت خوبی انجام داده است، افزود: بی‌تردید تنوع‌پذیری قراردادها و روش‌های نو ارجاع انجام کار، بهره‌وری ملی را در صنعت نفت به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: امیدوارم مشارکت آزادگان جنوبی بتواند با اقدام‌های برنامه‌ریزی‌شده و همکاری با ذی‌نفعان پروژه پاسخ شایسته‌ای به اعتماد وزارت نفت داشته باشد و همه در کنار یکدیگر به رشد و تعالی صنعت نفت و کشور کمک کنیم.

کد خبر: ۹۱٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha