۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
فرصت طلایی مرز زمینی برای توسعه تجاری در کریدور شمال و جنوب
در نشست توسعه همکاری با ارمنستان مطرح شد

فرصت طلایی مرز زمینی برای توسعه تجاری در کریدور شمال و جنوب

حجم تجارت بین ایران و ارمنستان در سال های اخیر به کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما با توجه به ظرفیت تجاری و معدنی حجم تجارت دو کشور می تواند به بیش از یک میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

بازار؛ گروه صنعت: ارمنستان واردات ۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا را از ترکیه را ممنوع اعلام کرده و این فرصت خوبی برای جایگزین کردن کالاهای ایرانی به جای کالاهای ترکیه ای در بازار بزرگ ارمنستان است

قرار است نمایشگاه اختصاصی، تخصصی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روزهای ۲۰ تا ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ در مرکز نمایشگاهی ایروان اکسپو برگزار شود و این فرصت خوبی برای اطلاع از ظرفیت های تجاری این کشور با ایران است.

در آستانه برگزاری این نمایشگاه در " نشست بررسی اقدامات اتاق مشترک ایران و ارمنستان در حوزه امکان مراودات تجاری در بخش معدن وصنایع معدنی بین دو کشور"ظرفیت های همکاری های معدنی بین ایران و ارمنستان مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر ارمنستان در ایران در این نشست از همه فعالان معدنی و صنایع معدنی و سرمایه گذاران ایرانی خواست در زمینه ساخت کارخانه بزرگ تولید مس خالص در ارمنستان سرمایه گذاری کنند

«آرتاشس طومانیان» سفیر ارمنستان در ایران در این نشست از همه فعالان معدنی و صنایع معدنی و سرمایه گذاران ایرانی خواست در زمینه ساخت کارخانه بزرگ تولید مس خالص در ارمنستان سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: دو کشور همسایه در مسیر کریدور شمال - جنوب ظرفیت های خوبی برای توسعه مناسبات خود دارند و ایران می تواند از طریق ارمنستان در اتحادیه اوراسیا فعالیت های تجاری خود توسعه دهد.

وی افزود: مرز زمینی بین دو کشور مزیت بزرگی برای توسعه مناسبات تجاری و معدنی است و ارمنستان در اتحادیه اوراسیا تنها کشوری است که با ایران مرز زمینی دارد.

سفیر ارمنستان در ایران تصریح کرد: هم اکنون زمان خوبی برای توسعه همکاریهای تجاری بین دو کشور است و مضاعف اینکه مسیر خلیج فارس به دریای سیاه و کشورهایی که در این مسیر قرار دارند می توانند مناسبات خود را در این راستا بیش از پیش تقویت کنند.

ارمنستان سالانه ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می کند که می توان از آن ۱۰۰ هزار تن مس خالص گرفت، ضمن اینکه این کشور سالانه ۱۱ هزار تن کنسانتره مولبیدن تولید می کند و استخراج طلا از معادن ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاران ایرانی در ارمنستان است

وی گفت: ارمنستان سالانه ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می کند که می توان از آن ۱۰۰ هزار تن مس خالص گرفت، ضمن اینکه این کشور سالانه ۱۱ هزار تن کنسانتره مولبیدن تولید می کند و استخراج طلا از معادن ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاران ایرانی در ارمنستان است.

وی گفت: ارمنستان ساخت یک کارخانه بزرگ تولید مس خالص را در دستور کار خود قرار داده و سرمایه گذاران ایرانی می توانند در این کارخانه سرمایه گذاری کنند.

سفیر ارمنستان در ایران از برگزاری این نشست توسط خانه معدن قدرداتی کرد و گفت: صادرات آهن قراضه از ارمنستان ممنوع شده و این فرصت دیگری است که ایرانیان بتوانند در حوزه ذوب فلزات و نیز معادن غیر فلزی سرمایه گذاری کنند.

سفیر ایران در ارمنستان نیز در این نشست مجازی گفت: ارمنستان همسایه ما است و زمینه های زیادی برای همکاریهای دو کشور در زمینه های صنعتی و معدنی وجود دارد.

«عباس ظهوری» افزود: با وجود مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد متاسفانه ما از ظرفیت های دو کشور به خصوص در زمینه معدنی در گذشته به خوبی استفاده نکردیم.

وی خواستار ارائه اطلاعات معدنی و صنایع معدنی بین دو کشور شد و گفت: ما در این زمینه خلا بزرگی داریم زیرا از ظرفیت های همدیگر اطلاعات کافی نداریم.

ارمنستان در زمینه تجارت بین المللی می تواند شرایط خوبی را برای تجار و بازرگانان ایرانی به خصوص در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپایی فراهم کند

ظهوری بیان کرد: ارمنستان در زمینه تجارت بین المللی می تواند شرایط خوبی را برای تجار و بازرگانان ایرانی به خصوص در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپایی فراهم کند.

سفیر ایران در ارمنستان بیان کرد:ما می توانیم با تولید مشترک مناسبات خود را در زمینه های تجاری، صنعتی، معدنی و ماشین آلات معدنی توسعه دهیم.

وی اظهارداشت: خوشبختانه معادن ارمنستان در نزیدکی استان های آذربایجانشرقی و غربی ایران قرار دارد و ما می توانیم به سهولت در زمینه معادن و صنایع معدنی با همدیگر همکاری کینم.

ظهوری افزود: ارمنستان ودست اندرکاران معدنی این کشور از مرحله اکتشاف، استخراج، ماشین آلات و تکنولوژی از ظرفیتهای موجود به خصوص در مناطق آزاد مجاور این کشور استفاده کند.

سفیر ایران در ارمنستان در پایان از برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: امیدوارم با تشکیل کارگروه مشترک تخصصی بین دو کشور در این بخش شاهد توسعه همکاری های معدنی و صنایع معدنی بین ایران و ارمنستان باشیم.

امکان توسعه همکاریهای معدنی و صنایع معدنی بین ایران ارمنستان وجود دارد و انتظار داریم از این فرصت خوب برای همکاریهای دو کشور به خوبی استفاده کنیم

رئیس خانه معدن ایران نیز در این نشست تاکید کرد: امکان توسعه همکاریهای معدنی و صنایع معدنی بین ایران ارمنستان وجود دارد و انتظار داریم از این فرصت خوب برای همکاریهای دو کشور به خوبی استفاده کنیم.

«محمد رضا بهرامن» افزود: خوشبختانه خانه معدن ایران میزبان دو طرف بود تا دست اندرکاران دو کشور از ظرفیتهای بخش معدنی یکدیگر مطلع شوند.

رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: خانه معدن ایران اهداف خود را تا سال ۲۰۳۵ و ۲۰۵۰ تعریف کرده است و دو کشور می توانند در راستای اجرای این اهداف به اتفاق برنامه های استراتژیک خود را در زمینه های معدنی و صنایع معدنی تعریف کنند.

این در حالی است که پیشتر رئیس اتاق های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به ظرفیت های تجاری بین دو کشور گفت: زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا ۱.۵ میلیارد دلار در سال در حداقل زمان فراهم شده است.

«هرویک یاریجانیان» در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است و این با توجه به اراده دو کشور برای توسعه همکاریهای صنعتی و اقتصادی رقم بسیار ناچیزی است، گفت: انتظار داریم در مدت کوتاهی حجم مبادلات بین دو کشور به چند برابر افزایش یابد.

یاریجانیان بیان کرد: حجم مبادلات تجاری بین ارمنستان و گرجستان سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است و حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است و این نشان می دهد که با توجه به تحریم کالاهای ترکیه ای توسط مردم ارمنستان زمینه برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شده و باید از این فرصت به نفع اقتصاد ملی استفاده شود.

یاریجانیان با بیان اینکه باید حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان  به بیش از ۵ برابر فعلی افزایش یابد، اظهارداشت: دولت نیز می تواند با حمایت از بخش خصوصی ایران برای صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان زمینه توسعه همکاریهای بخش خصوصی ارمنستان را برای تداوم همکاریها فراهم کند تا تجار و بازرگانان ارمنی با اطمینان خاطر بیشتری با ایرانی ها معامله کنند.

رئیس اتاق های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: برخی از کالاهای ترکیه از طریق کشور ثالثی به ارمنستان وارد می شود، اما مردم این کشور خرید کالاهای ترکیه ای را نمی پسندند و این فرصت را برای صادرات کالاهای صنعتی، مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی ایرانی را فراهم آورده است.

یاریجانیان با اشاره به سابقه دوستی بین ایران و ارمنستان تاکید کرد: دو ملت و دولت در طول سال های گذشته روابط دوستانه و صمیمانه ای با یکدیگر داشتند و همواره در طول سالیان متمادی روابط تجاری و سیاسی مناسبی بین دو کشور همسایه برقرار بوده است.

نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان با رویکردی تخصصی - صادراتی متشکل از ۴ پاویون عمده و مهم شامل: پاویون صنعت ساختمان، پاویون خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی، پاویون کشاورزی و مواد غذایی و سایر گروه های مهم کالایی نظیر صنایع بهداشتی و دارویی و آرایشی برگزار می شود

قرار است نمایشگاه اختصاصی، تخصصی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روزهای ۲۰ تا ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ در مرکز نمایشگاهی ایروان اکسپو برگزار شود و این فرصت خوبی برای اطلاع از ظرفیت های تجاری این کشور با ایران است.

این نمایشگاه با رویکردی تخصصی - صادراتی متشکل از ۴ پاویون عمده و مهم شامل: پاویون صنعت ساختمان، پاویون خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی، پاویون کشاورزی و مواد غذایی و سایر گروه های مهم کالایی نظیر صنایع بهداشتی و دارویی و آرایشی برگزار می شود.

این نمایشگاه در روز پنجشنبه مورخ ۲۰ خرداد ماه سال جاری با حضور مقامات اقتصادی و سیاسی از ایران و ارمنستان در ساعت ۱۲ ظهر به وقت ارمنستان افتتاح خواهد شد، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، وزیر اقتصاد ارمنستان و وزیر نیرو به عنوان رییس کمیسون مشترک، وزیر و مقامات وزارت صمت در مراسم افتتاحیه این رویداد حضور خواهند داشت.

از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه می توان به، برگزاری نشست تجار ایران و ارمنستان روز دوم و برگزاری نشست کمیته پیگیری اجلاس ایران و ارمنستان روز سوم در محل نمایشگاه اشاره کرد.

کد خبر: ۹۱٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha