۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
حرکت پول های هوشمند به سمت صنایعی با P/E های پایین
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

حرکت پول های هوشمند به سمت صنایعی با P/E های پایین

پول های هوشمند به سمت صنایعی حرکت می کنند که P/E های پایینی دارند و در یک سال آینده متوسط P/E های آنها حدود پنج باشد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علیرضا ملک شاد، مدیر مالی شرکت کارگزاری آتیه با بیان این مطلب، گفت: در برخی تک سهم ها این رقم به کمتر از ۵ هم می رسد و سرمایه گذاری در اینها قطعا می تواند سودآور باشد؛ زیرا هم اکنون بحث اصلی بازار، ارزش جایگزینی نیست.

وی در خصوص تاثیر نرخ سپرده های بانکی بر بازار سرمایه هم گفت: رقابت بازار سرمایه با نرخ سپرده های بانکی، در واقع متعلق به سهم هایی است که  P/E محورند و P/E های پایین دارند. یا اینکه DPS  محورند و سودهای خود را در مجامع تقسیم می کنند.

ملک شاد با بیان اینکه هم اکنون از این دست سهام در بازار فراوان داریم افزود: نه تنها کامودیتی محورها بلکه برخی شرکت های دیگر هم هستند که P/E های پایین دارند و می توانند رقیب خیلی خوبی نسبت به سپرده های بانکی باشند. لذا سرمایه گذاران می توانند از این سهام استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بعضی شرکت های روان کار که الان P/E حدود ۳.۵ دارند، یا سهام پالایشگاهی که P/E  آنها  ۵ تا ۵.۵ است با توجه به نرخ دلاری که شرکت پالایش پخش در گزارش های ۹ ماهه به آنها اعلام کرده  (اگر تعمیم به کل سال ۱۴۰۰ دهیم)، می توانند برای سرمایه گذاری تا یکسال آینده ارزنده باشند.

مدیر مالی شرکت کارگزاری آتیه افزود: بعضی شرکت های سرمایه گذاری هم که باید درواقع NAV   آنها مورد مقایسه قرار گیرد، می توانند نسبت به سود بانکی برای سرمایه گذاری با افق یکساله بسیار سودده و پربازده باشند.

وی با اشاره به اینکه در تحلیل ها، قاعدتا باید کاهش نرخ دلار و افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی را به طور ویژه لحاظ کرد، گفت : در حال حاضر به نوعی پایین آمدن نرخ دلار و افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی  اثر همدیگر را خنثی کرده است و  شرایطی که در دنیا به ویژه در چین به لحاظ مصرف بالا حاکم است، فضای خیلی خوب و مثبتی را پیش روی کامودیتی ها قرار داده است.

به گفته ملک شاد، اگر مساله وین و برجام هم چاشنی این موضوع شود، می تواند فضای خیلی مناسبی را برای بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه کشور رقم بزند.

وی مشکل اصلی بازار در وضعیت فعلی را بحث روانی آن دانست و گفت: لیدری برخی صنایع در بازار جو روانی منفی ایجاد کرده است. لذا این فضا باید مدیریت شود و صنایع به طور  مجزا از هم تحلیل شوند.

مدیر مالی شرکت کارگزاری آتیه همچنین با اشاره به انتشار اوراق تبعی و اثرات آن بر بازار گفت: اوراق تبعی در واقع نوعی تضمین سود برای سهامدار است و  فضایی توام با اطمینان را رقم می زند.

ملک شاد افزود: آیین نامه ای که سازمان بورس در رابطه با اوراق تبعی منتشر کرده و بر اساس آن صندوق های فیکس اینکام  در این زمینه سرمایه گذاری می کنند، می تواند حجمی از نقدینگی را وارد این سهم ها کند که به نظر می رسد نسبت به  بازار سرمایه رقم بزرگی است؛ چرا که شرکت های بزرگی را شامل می شود.

وی اظهار داشت: این اتفاق، همچنین فضای اطمینانی را برای سهامداران حاصل می کند تا با خیال راحت  آن درصد سودآوری را که مخصوصا در برخی نمادها بسیار بیشتر از نرخ سپرده های بانکی است و می تواند خیلی راهگشا باشد، تضمین کند. مخصوصا موقعیت خیلی خوبی برای سهامدارانی خلق می شود که  دید بلند مدت دارند.

کد خبر: ۹۱٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha