۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
معتقدم حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

معتقدم حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است

همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم نمی‌توانیم قیمت اسمی نرخ ارز را ثابت نگه داریم، زیرا همه مردم ارزش پول ملی را با نرخ اسمی ارز مقایسه می‌کنند.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی پس از دومین حضور خود در ساختمان صدا برای ضبط دومین برنامه تبلغاتی رادیویی در جمع خبرنگاران افزود: با برنامه دولت من به تدریج بعد از ۴ سال، تورم پایدار و تک رقمی می‌شود، زیرا پایدار بودن تورم مهم است اینکه یک تا دو سال تورم را پایین بیاوریم و دوباره افزایش یابد نشان می‌دهد ساختار رشد نقدینگی ما مشکل دارد ساختار رشد نقدینگی هم به رابطه بانک مرکزی با بودجه دولت بر می‌گردد که باید در این رابطه به طور جدی تجدیدنظر شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موانع تجارت خارجی ما تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا است که در طی ۲ تا ۳ سال گذشته تجارت خارجی ما را با مشکلات جدی روبرو کرده است بنابراین ما اگر بخواهیم ظرفیت واقعی کشورمان را بالفعل کنیم دو مانع مهم وجود دارد که باید برداشته شود یک مانع تحریم و دیگری اف. ای. تی. اف است.

همتی گفت: آنطور که من اطلاع دارم درباره رفع تحریم‌ها روند به خوبی پیش می‌رود که اگر در همین دولت اتفاق بیفتد خیلی خوب است و اگر نشود جزو برنامه‌های اولیه من خواهد بود که به آن ورود خواهم کرد.

وی افزود: ما باید از لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج شویم چرا که در شان ملت بزرگ ایران و کشور ما نیست که درگیر این مسئله باشد، زیرا این دو مشکل تحریم و اف. ای. تی. اف با همدیگر حدود ۲۰ درصد هزینه مبادلاتی کشور را بالا برده است، ما حق نداریم از طرف مردم چنین هزینه‌ای را پرداخت کنیم به طور متوسط تجارت خارجی ما در دو سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۰ درصد هزینه اضافه یعنی ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار بابت تحریم و اف. ای. تی. اف داریم هزینه می‌دهیم.

همتی گفت: اگر دولت من تشکیل شود هر بخش از این دو موضوع که باقی مانده باشد پیگیری خواهم کرد من معتقدم با تعامل با نهادها و قوای دیگر می‌توان این مسائل را حل کرد و حتما آن را حل خواهیم کرد که به نفع کشور، منافع ملی و مردم عزیز ما خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تقویت ارزش پول ملی گفت: ابتدا باید ببینیم ارزش پول ملی چرا کاهش پیدا کرده است یکی از دلایل آن شوک‌های ناشی از تحریم است، اما من می‌گویم بستری که باعث شده شوک‌ها ارزش پول ملی را کاهش دهد تورم مزمنی است که ما در کشور در طی چند دهه گذشته داشتیم، در طول ۳ دهه گذشته میانگین رشد تورم ما حدود ۲۰ درصد بوده است بعضی سال‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد و بعضی سال‌ها ۱۵ درصد بوده است که اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم نمی‌توانیم قیمت اسمی نرخ ارز را ثابت نگه داریم، زیرا همه مردم ارزش پول ملی را با نرخ اسمی ارز مقایسه می‌کنند.

همتی با بیان اینکه معتقدم حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است افزود: این حکمرانی اقتصادی را اصلاح خواهم کرد چرا که فکر می‌کنم اگر استقلال کامل را به بانک مرکزی بدهیم که معتقدم باید داده شود و از آن حمایت خواهم کرد انشالله شاهد کنترل تورم و در کنار آن احیا و تقویت ارزش پول ملی خواهیم بود، ضمن اینکه ارزش پول ملی ما با رشد تولید و کنترل تورم اتفاق خواهد افتاد و این شوک‌های زودگذر هم تمام خواهد شد و در بلند مدت نرخ ارز و ارزش پول ملی ثبات پایدارتری پیدا خواهد کرد.

وی درباره خبرهایی مبنی بر تغییرات در مسئولیت بانک مرکزی گفت: خودم قائم مقام بانک مرکزی را جایگزین خودم کردم یعنی طبق قانون بانک مرکزی در مواقع غیبت و معذوریت رئیس کل بانک مرکزی، رئیس‌کل می‌تواند تمام اختیارات خود را به قائم مقام بدهد که خود قائم مقام هم حکم رئیس جمهور را دارد، بنابراین با استناد به ماده قانونی برای مدتی که رقابت‌های انتخاباتی در جریان است و وقت کمتری دارم که به مسائل بانک مرکزی برسم اختیارات را به آقای کمیجانی به عنوان قائم مقام تنفیذ می‌کنم.

همتی افزود: آقای رئیس جمهور گفته بود نظرم این است که رئیس‌کل جدید انتخاب کنم من هم گفتم این در اختیار رئیس جمهور محترم است و می‌تواند تصمیم بگیرد، اما من ضرورتی به استعفا از مسئولیت خود نمی‌بینم، زیرا رئیس محترم قوه قضاییه هم که در رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد از سمت خود استعفا نداده است ضمن اینکه قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی با اختیارات رئیس کل کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور تصمیم دیگری دارد صاحب اختیار است و من هم از آن استقبال می‌کنم، اما فعلا من رئیس کل بانک مرکزی هستم تا زمانی که دولت تصویب و ابلاغ رسمی کند آن موقع می‌شود راجع به آن قضاوت کرد.

همتی درباره کمک برنامه‌های صدا و سیما به ویژه رادیو به نامزدهای انتخاباتی گفت: دو برنامه با رادیو داشتم یکی با رادیو ایران و یکی هم با رادیو اقتصاد که به نظر من هر دو برنامه خوب بود و فرصت کافی و طولانی در اختیار بنده و بقیه نامزدها قرار گرفته است که مسائل را بگوییم البته همیشه گفتم که رقابت بین ۵ نامزد و یک نامزد است امروز هم در صحبت‌های خود گفته‌ام که پنج کاندیدا تمام فضای مجازی را علیه من بسیج کردند و تخریب وحشتناکی را راه انداختند که هیچکدام با دینداری و عدالت ارتباط ندارد، حرف‌ها و عکس‌های دروغ و جعلی پخش می‌شود امیدوارم نامزدهای محترم برنامه‌های خود را ارائه کنند و اگر به دیدگاه‌ها و برنامه‌های من اعتراض دارند آن را بگویند، زیرا تخریب مردم را زده می‌کند ضمن اینکه در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری هم نیست.

وی افزود: به هر حال من ایستاده‌ام انشاالله که در جریان مبارزات انتخاباتی با صحبت‌های مستقیمی که با مردم می‌کنم و کمکی که صدا وسیما به بنده و و بقیه نامزدها می‌کند فضای خود را به پیش ببریم، البته دوباره تاکید می‌کنم که رقیب من پنج نامزد دیگر نیستند رقیب من قهر مردم با انتخابات است و من از مردم درخواست می‌کنم اگر از قهر دست بردارند بهتر می‌توانم رقابت کنم و نتیجه بهتری از انتخابات می‌توانم بگیرم، امیدوارم همه مردم با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رای این کمک را به من بکنند که در یک فضا و زمینه عادلانه‌تری به رقابت ادامه دهم.

همتی گفت: بیش از یک میلیون رای اولی داریم حتی کسانی که دور قبل رای دادند یا رای ندادند آن‌ها هم جوان‌های دهه ۷۰ و ۸۰ هستند تعداد این عزیزان سه تا چهار میلیون نفر است ما باید بپذیریم که جوان‌های ما و نسل جدید آن طور که ما فکر می‌کنیم فکر نمی‌کنند ما باید تفاهم را ایجاد کنیم و من در این باره برنامه دارم، زیرا این بخش از جوانان نیاز به توجه ویژه دارند و نیاز دارند که ما آن‌ها را درک کنیم و انتظارات آن‌ها را از زندگی در جامعه برآورده کنیم انتظار دارم این عزیزان به صحنه و کمک من بیایند تا آنچه را که نیاز دارند برآورده کنیم.

وی همچنین گفت: بحث رمز ارزها بحث بسیار مهمی است واقعا متاسف شدم که برخی از مسئولان در رسانه‌ها اظهاراتی می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

همتی افزود: رمز ارزها یک جریانی در دنیاست که با تمرکز مخالفند یعنی قدرت و حاکمیت بانک‌های مرکزی به تدریج بر این دسته کاهش می‌یابد و روندی است که ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم اگرچه بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی با آن مخالفت کردند، اما مخالفت مشکل را حل نمی‌کند، ما روی یک برنامه جدید در بانک مرکزی کار می‌کنیم که ممکن است تا یک ماه آینده به نتیجه نرسد ما حتما باید به این موضوع توجه کنیم.

وی ادامه داد: خیلی‌ها اصرار داشتند که راه‌های انتقال پول این بخش را ببندیم که من مخالفت کردم، زیرا بر اساس برآورد اولیه ما حداقل ۲ میلیون نفر اکنون در این بستر پول گذاشتند که ممکن است مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود. برخورد شتابزده در این باره را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.

همتی گفت: بخشی رمز ارز تولیدی با مجوز در داخل کشور است که برای آن آیین نامه و دستورالعمل داریم، بانک مرکزی اقداماتی را شروع کرده که آن‌ها بتوانند در مقابل آن کالا و خدمات وارد کشور کنند، اما بخشی رمزارزهایی است که در دنیا وجود دارد و توسط مردم خرید و فروش می‌شود اول هشدار می‌دهیم که ریسک آن بالاست، اما حتماً برای آن تمهیداتی خواهیم اندیشید که داریم روی آن کار می‌کنیم و کارگروهی هم در بانک مرکزی در این باره تشکیل شده است تا بتوانیم راهکاری پیدا کنیم که مردم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و از ریسک آن مطلع باشند.

وی درباره مشکل نقدینگی در کشور گفت: مشکل نقدینگی در کشور به ناترازی بودجه برمی‌گردد، نقدینگی کشور در طول سه دهه گذشته به طور متوسط ۲۷ درصد در سال رشد داشته است صحبت‌هایی از بعضی از نامزدها می‌بینم که می‌گویند نقدینگی در دوره آقای همتی سه برابر شده است هر کسی که آمار و اقتصاد خوانده باشد می‌داند وقتی رشد به طور متوسط سالانه ۲۷ درصد است نقدینگی هر سه سال دو برابر می‌شود بنابراین از سال ۱۳۷۰ به بعد هر سه سال نقدینگی در مقایسه با قبل دو برابر شده است، ولی چیز جدیدی نیست و به علت حکمرانی غلط اقتصادی ماست که این اتفاق افتاده است.

وی افزود: برنامه اصلی دولت بنده اصلاح این حکمرانی اشتباه است ما باید رابطه مالی بانک مرکزی با دولت را اصلاح کنیم و تاثیر صورت‌های مالی دولت را بر سیاست‌های پولی اصلاح کنیم، مثلاً دولت نمی‌تواند حقوق پرداخت کند بانک مرکزی که نمی‌تواند بگوید به من ربطی ندارد، زیرا مردم از جمله بازنشسته‌ها، کارگران و کارکنان هم می‌خواهند حقوق خود را دریافت کنند نمی‌توان گفت که نداریم این اتفاقات در سال‌های مختلف افتاده است دلیل آن هم بودجه‌های غیر واقعی در سال‌های طولانی است، بودجه‌ای که دولت‌ها می‌دهند غیرولقعی است و بودجه‌ای که مجلس تصویب می‌کند و چیزی روی آن اضافه می‌کند غیر واقعی‌تر، بنابراین اگر بتوانیم این روابط و ساختاری را که ایجاد نقدینگی می‌کند اصلاح کنیم این مشکل حل می‌شود.

کد خبر: ۹۱٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha