۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
فعالان اقتصادی خواستار تسهیل صادرات و حفظ تعادل در بازار هستند
به دنبال بروز مشکلات در حوزه شیر خشک؛

فعالان اقتصادی خواستار تسهیل صادرات و حفظ تعادل در بازار هستند

فعالان اقتصادی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی، خواستار تسهیل شرایط صادراتی و بازگرداندن تعادل به بازار هستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعیین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی، تصمیم‌های یک شبه و غیرکارشناسی و تخصیص‌های ارزی کند و کاغذبازی‌های طولانی مدت، در طول سال‌های گذشته مجموعه عواملی هستند که نظام تجاری ایران را به سمت و سویی نادرست سوق داده‌اند.

هر روز یک بخش از معیشت مردم که در ارتباط با واردات و صادرات یک محصول است به دلیل همین سیاست‌ها دچار اختلال شده و از روند تعادلی خود خارج می‌شود. یک روز با انبوه و معدوم‌سازی یک محصول مواجه هستیم و روز دیگر با کمبود آن. در این راستا نبود مدیریت واحد و هماهنگی بین بخشی موجب شده تا بازار داخلی مخدوش شود و به تبع آن بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم.

در این بین مدتی است شاهد تنش‌هایی در بازار شیرخشک هستیم. سیاوش سلیمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی در خبرگزاری مهر با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزارتن شیرخشک در کشور دپو شده است، گفت: روی صادرات یک تریلی شیرخشک، دولت ۴۰۰ میلیون تومان مابه التفاوت دریافت می‌کند.

طبق اظهارات این فعال اقتصادی در حالی که در شیرخشک صنعتی مازاد تولید داریم، حدود دو ماه است که دولت روی صادرات شیرخشک تعرفه ۱۶ هزار تومانی اعمال کرده و از طرفی با بیش از ۳۰ هزارتن شیرخشک دپو شده روبه‌رو هستیم.

او ادامه داد: در این روزها با کاهش نرخ ارز صرفه صادرات نیز کاهش یافته و کشورهای همسایه نیز با رصد وضعیت موجود، می‌دانند که با مازاد مواجه هستیم بنابراین خرید نمی‌کنند تا قیمت را پایین‌تر بیاورند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه انجمن به دنبال رفع تنگناها و موانع تولیدی برای تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی است، گفت: در این راستا اقدامات بسیار زیادی انجام شده که پیگیری تسهیل صادرات مهم‌ترین آنها است. متاسفانه اقدامات غیرکارشناسانه منجر به از دست رفتن بازارهای هدف و سرخوردگی صادرکنندگان می‌شود در نتیجه این امر بر روی تولیدکنندگان و دامداران نیز تأثیرگذار است.

سلیمی با اشاره به اینکه دولت به بهانه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، برای صادرات شیر خشک مانع ایجاد می‌کند؛ اضافه کرد: با توجه به چالش‌های تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، موافق حذف این ارز هستیم و دولت در ازای حذف آن از واردات کالاها، اجازه صادرات بدهد تا بازار به تعادل برسد.

کد خبر: ۹۱٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha