۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
اولویت‌های بانکی دولت آینده| ساماندهی بانک‌ها و استقلال بانک مرکزی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

اولویت‌های بانکی دولت آینده| ساماندهی بانک‌ها و استقلال بانک مرکزی

امینی، اقتصاددان با اشاره به اولویت‌های بانکی دولت آینده، گفت: تاکنون دولت‌ها هر مشکلی داشتند با چاپ پول خواستند که آن را حل کنند، اما بانک مرکزی باید مقابل فشارها ایستادگی کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، با نهایی شدن و تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، فضای انتخاباتی رنگ جدی تری به خود گرفت که در این میان خواسته ها و راهکارهایی برای بهبود شرایط کنونی از دولت جدید به گوش می رسد. خواسته هایی که می تواند در ۴ سال بعدی اقتصاد نیمه جان ایران را نجات دهد و چراغ راهی باشد برای تصمیم گیران آینده کشور.  

طبیعتا مهم ترین مسئله برای دولت آینده حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم خواهد بود چرا که طی دو سال گذشته شرایط بسیار سختی ناشی از تشدید تحریم ها و همچنین بروز بیماری کرونا بر کشور و زندگی مردم حاکم شد که باید هرچه سریع تر نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد.  

در این میان نقش سیاست گذار پولی نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که بخش های محتلف اقتصادی با سیاست ها و عملکرد این نهاد مهم مالی گره خورده است. سیاستگذار پولی باید در راستای بهبود معیشت مردم نسبت به کنترل تورم و نقدینگی و همچنین بهبود سیاست های ارزی و تنظیم بازار ارز و تامین منابع ارزی واردات کالاهای اساسی و... اقدام کند. ضمن اینکه لزوم تقویت ارزش پول ملی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به طور جدی به آن پرداخت.  

در همین باره امرالله امینی اقتصاددان نیز می گوید: اگر بانک مرکزی منسجم و مستقلی داشته باشیم ۹۰ درصد مشکلات اقتصاد کشور حل خواهد شد.  

وی تصریح کرد: تاکنون چنین سیستم بانکی مستقلی در کشور نداشتیم و دولت ها هر مشکلی داشتند با چاپ پول خواستند که آن را حل کنند، اما بانک مرکزی باید طوری عمل کند که زیر بار حرف دولت نرود و مقابل فشارها ایستادگی کند.  

امینی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی باید تقویت ارزش پول ملی، مبارزه با تورم و نقدینگی باشد، تاکید کرد: هر فعالیت اقتصادی دیگری در کشور تحت تاثیر سیاست های پولی بانک مرکزی است و در واقع بر کل اقتصاد تاثیرگذار است. در نهایت این تورم بالاست که منجر به کاهش قدرت خرید مردم جامعه خواهد شد؛ بنابراین نباید زمینه ایجاد نرخ های بالا را فراهم کرد.  

این اقتصاددان گفت: اصل اساسی در اقتصاد به وضعیت و سازماندهی پول مرتبط است. حتی در پرداخت یارانه نیز این موضوع مهم است که نرخ تورم چه میزان است؟ اگر ۱۰۰ هزار تومان در سال جاری با نرخ تورم ۳۰ درصدی پرداخت شود، سال آینده این رقم معادل ۷۰ هزار تومان برای مردم خواهد بود.  

وی ادامه داد: دولت باید بعد از ساماندهی نظام بانکی و اقتدار بخشی به بانک مرکزی، تولیدمحوری و صادرات محصولات را تقویت کند که در این صورت بیشتر راه را رفته و مابقی مسائل نیز متاثر از این مسائل حل خواهد شد.

کد خبر: ۹۱٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha