۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
تراز منفی تجاری بخش کشاورزی به ۵ میلیارد دلار رسید
معرفی شناسنامه صادرات غیرنفتی ایران با مشتقات نفتی

تراز منفی تجاری بخش کشاورزی به ۵ میلیارد دلار رسید

به‌رغم موافقان و مخالفان، شناسنامه صادرات غیرنفتی ایران با مشتقات نفتی معرفی شده‌است به طوری که امروز، بنزین، متانول و پلی‌اتیلن ارقام درشت در صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، به‌رغم موافقان و مخالفانی که در این رابطه وجود دارد، شناسنامه صادرات غیرنفتی ایران با مشتقات نفتی معرفی شده‌است به طوری که امروز، بنزین، متانول و پلی‌اتیلن ارقام درشت در صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. با این حال، از ظرفیت دیگر حوزه های اقتصادی، از جمله بخش کشاورزی به خوبی در عرصه نقش‌آفرینی در صادرات غیرنفتی کشور به خوبی استفاده نشده و آنطور که رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید، سال گذشته تراز منفی تجاری این بخش به ۵ میلیارد دلار رسید که برای کشوری با تنوع آب‌وهوایی مانند ایران، اتفاقی ناگوار است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه سبد صادرات غیرنفتی کشور محدود به چند بازار همسایه شده و مهم‌ترین کالاهای صادراتی در بخش غیرنفتی را نیز مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد، این نگرانی را جدی دانست که با پیشامدهای غیرمترفبه و ناگهانی، صادرات غیرنفتی کشور و درآمدهای ارزی حاصل از این بخش مورد تهدید قرار گیرد.

جمشید نفر با بیان اینکه طی سال گذشته نزدیک به ۶ میلیارد دلار از کل صادرات غیرنفتی کشور به عراق صورت گرفت، افزود: اگرچه تجارت با کشورهای همسایه همواره یک فرصت و ظرفیت ایده‌آل برای کشور است و بازار این کشورها در هر شرایطی می‌تواند کمک حال رشد تجارت خارجی ایران باشد، اما این وضعیت، خطراتی را نیز به همراه دارد و در صورت وقوع تنش‌های ناگهانی در روابط سیاسی با این کشورها یا چالش‌های متقابل اقتصادی، ممکن است این حجم از بازار صادراتی ایران به کلی حذف شود و جبران آن به راحتی صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کشور، نیاز به تنوع بازار و کالاهای صادراتی دارد، افزود: اینکه چرا تجارت خارجی ایران طی سال‌های گذشته محدود به چند بازار خاص شده و مشتقات نفتی بیشترین سهم در سبد صادرات غیرنفتی کشور را دارد، عمدتا ناشی از تحریم‌های خارجی و وضعیتی است که بر بخش تجارت کشور تحمیل شده‌است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه طی سال گذشته، تراز منفی تجاری در بخش کشاورزی به ۵ میلیارد دلار رسید، افزود: این کارنامه برای کشوری پهناور به مانند ایران و دارای چهار فصل آب و هوایی، قابل قبول نیست و نشان‌دهنده این است که در سطح مدیریتی کشور، به مقوله کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در راستای تحول اقتصادی به خوبی پرداخته نشده‌است.

به گفته جمشید نفر، چالش خطرناک کنونی در بخش کشاورزی، بحران کمبود آب است که اگر در سطح کلان کشور به رفع آن پرداخته نشود، اقتصاد کشور را با تهدید جدی رو به رو خواهد کرد.

وی در عین حال، از تنوع‌بخشی در حوزه محصولات کشاورزی قابل صادرات سخن گفت و یادآور شد که در حال حاضر، حدود ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور، متعلق به محصولات کشاورزی است و با مدیریت به روز و آینده‌نگرانه، می‌توان بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور را با فرآورده‌های متنوع کشاورزی تضمین کرد.

کد خبر: ۹۱٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha