۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
غفلت از ظرفیت های صنایع تبدیلی البرز| مسئولان راهگشا نیستند
گزارش بازار از البرز؛

غفلت از ظرفیت های صنایع تبدیلی البرز| مسئولان راهگشا نیستند

کرج- سنگ اندازی و بروکراسی اداری از موانع بازدارنده کشاورزان و سرمایه گذاران البرزی برای فعالیت در بخش صنایع تبدیلی البرز است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند یکی از سودمندترین صنایع در کشور ما باشد که علاوه برتوسعه تولید و استفاده بهینه از محصولات کشاورزی و فرآوری آنها میزان بیکاری و مهاجرت از روستاها را کاهش دهد.

این صنعت علاوه بر تامین امنیت غذایی داخل کشور و ایجاد فرصت های شغلی جدید می تواند کمک خوبی برای توسعه اقتصاد و پیوند با دیگر بخش های اقتصادی کشور باشد.

طبق آمارهای ارائه شده در کشور ما حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد که سالانه حدود ۱۰۸ میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند و حدود ۳۰ درصد این محصولات از زمان تولید، برداشت و حمل و نقل تا عرضه به ضایعات تبدیل می شود که خسارات فراوانی برای بخش کشاورزی و تولید کشور محسوب می شود.

استان البرز نیز با وجود مساحت نسبتا" کوچک خود، اما با داشتن حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی قابلیت های خوبی را در تولید محصولات باغی، سبزی، صیفی جات و محصولات دامی دارد.

در استان البرز طبق آمار و اطلاعات جهاد کشاورزی استان حدود ۱۲۸ واحد دارای پروانه بهره برداری فعالیت دارند اما به گفته مسئولان آمار دقیقی از فعالیت این بخش وجود ندارد، چرا که برخی از آنها زیر نظر سازمان صمت استان فعالیت داشته و آمار دقیق و مشترکی از فعالیت این صنعت وجود ندارد و قطعا" نبود اطلاعات آمار و دقیق از این امر مانع بزرگی برای توسعه و بهبود شذایط این صنعت استان است.

رفت و آمدهای مکرر و بدون نتیجه به ادارات انگیزه سرمایه گذاران را از بین می برد
یک فعال بخش کشاورزی استان البرز که بیش از ۴۰ سال در صنعت کشاورزی و صادرات فعالیت دارد، در گفتگو با بازار گفت: در کشور ما ظرفیت و شرایط برای تولید کننده مهیاست اما قوانین دست و پاگیر و بروکراسی اداری مانع بخش تولید است.

این تولید کننده محصولات کشاورزی با تاکید بر اینکه آمادگی هر کاری در راستای تولید و توسعه فعالیت کشاورزی و همچنین اشتغالزایی را دارد، افزود: قانون های دست و پاگیر و رفت و آمدهای مکرر بدون نتیجه برای گرفتن مجوز و دلسردی هایی که ایجاد می شود انگیزه را از تولید کننده می گیرد.

وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم ها و مشکلات بیشمار، کشاورزان نیاز کشور را تامین می کنند، گفت: به جای حمایت و افزایش انگیزه برای این قشر، مانع تراشی ها مانع ادامه فعالیت و گاها" کناره گیری از کار کشاورزان می شود.

غفلت از ظرفیت های صنایع تبدیلی البرز/ مسئولان راهگشا نیستند

این فعال بخش کشاورزی اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که در بخش کشاورزی فعالیت دارم و برای تعداد زیادی در این سالها به صورت ثابت و یا فصلی اشتغالزایی کردم. برای ورود به صنایع تبدیلی در منطقه هشتگرد بیش از یک ماه برای گرفتن پروانه رفت و آمد داشتم اما با توجه به اینکه زمین من قولنامه ای است به دلیل نداشتن سند رسمی موافقت نمی شد. در نهایت مانع تراشی ها و بوروکراسی اداری بی نتیجه باعث شد تا از ادامه راه منصرف شوم.

مسئولان کارگشا نیستند و فقط مانع تراشی می کنند
این کشاورز در پاسخ به اینکه دستگاه هایی مانند اتاق بازرگانی، صنعت و معدن یا استانداری برای رفع موانع و سنگ اندازی ها چه اقدامی کردند، گفت: اتاق بازرگانی هیچ قدرت اجرایی ندارد و فقط مشاوری برای قوای سه گانه است. سازمان صنعت نیز ۲۰ معاونت و زیرمجموعه دارد که روی میز هرکدام روزانه ۲۰ پرونده وجود دارد و در چرخه کارهای اداری زمان مجوز و پروانه می گذرد.

وی با بیان اینکه گرفتن مجوز و پروانه ۲ تا ۳ سال زمان می برد، گفت: در واقع مطابق خواست مردم و برای سهولت کار مردم اقدام نمی شود و مسئولان ما کارگشا نیستند و فقط مانع تراشی می کنند.

این تولید و صادر کننده محصولات کشاورزی اظهار کرد: ما در کشور قانون خوب، تبصره، ماده و ظرفیت مناسب داریم، اما به چیزی که رفع مشکل مردم باشد اکتفا نمی کنند. سال گذشته ۱۳ سرمایه گذار ایرانی در کشور ترکیه سرمایه گذاری میلیاردی داشتند. برخی سرمایه گذاران پول کلان دارند. سرزمین، مردم و نظام را دوست دارند اما متاسفانه به دلیل قوانین دست و پاگیر از کار و سرمایه گذاری در مملکت دلسرد می شوند و به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر مانع زدایی و پشتیانی از تولید گفت: من همیشه تولید کردم و صادرات داشتم. از منابع ملی و آب و خاک کشورم نگهداری کردم هیچ قصوری هم در اجرای فرمایشات رهبری و قوانین نداشتم اما متاسفانه با موانع و دست اندازی ها پیش پای تولید کننده ها و کشاورزان انگیزه ای برای ادامه راه برایمان نمانده است.

ظرفیت سنجی البرز در بخش صنایع تبدیلی در اولویت کاری قرار گرفت
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی البرز هم در این زمینه با بیان اینکه ظرفیت استان ما برای صنایع تبدیلی ظرفیت کمی است، افزود: ظرفیت ها پر شده و در حال ظرفیت سنجی به هنگام هستیم. طی نامه ای از سازمان صمت استان درخواست کردیم تا اطلاعاتی در این زمینه بدهند که بتوانیم اطلاعات مستدل و کاملی در این بخش جمع آوری کنیم.

محمد شاهین فر در گفتگو با بازار افزود: با توجه به نامگذاری سال امیدواریم ابلاغیه های جدید در بحث کسب و کارها و شرایط جدیدی ابلاغ شود که فتح بابی برای مشاغل و زمینه های دیگر باشد.

شاهین فر با بیان اینکه استان البرز رکورددار برخی محصولات مانند تخم مرغ گندم و محصولات سردرختی است، افزود: اما از نظر مساحتی، استان کوچکی است. البرز چون مرکز جمعیتی و نزدیک به پایتخت است، بارانداز است و از استان های دیگر وارد و بسته بندی انجام می شود.

غفلت از ظرفیت های صنایع تبدیلی البرز/ مسئولان راهگشا نیستند

وی افزود: به دلیل همجواری با پایتخت و فزونی جمعیت در استان بیشتر تازه خوری رواج دارد. اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان روی بحث توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از ظرفیت های موجود تاکید دارد و جمع آوری ظرفیت ها و آمار و اطلاعات موجود و در نهایت توسعه این صنعت در اولویت کاری ما قرار دارد.

شاهین فر با بیان اینکه سال ۹۹ حدود ۲۴ فقره مجوز تاسیس و ۱۴ فقره پروانه بهره برداری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان صادر شده، افزود: ۲۵۰ هزار میلیون ریال تسهیلات نیز در این بخش پرداخت شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی البرز گفت: تسهیلات پرداختی در سال ۱۳۹۹ جمعاً به مبلغ ۲۵۰ هزار میلیون ریال شامل ۶۰ هزار میلیون ریال تسهیلات سرمایه ثابت و مبلغ ۱۹۰ هزار میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای تعداد ۵ واحد مستقل بوده است.

شاهین فر در پاسخ به میزان ارزآوری استان در این حوزه گفت: به طور متوسط سالیانه حدود ۲۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به میزان ارز آوری حدود ۱۲ میلیون دلار در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی ارز آوری استان صادر می شود.

صنایع تبدیلی راهی برای جلویگری از ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش سهم اشتغال استان
علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس هم در این باره اظهار کرد: ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻓﺮآوری و تبدیلی ﮐﺸﺎورزی و باغداری در البرز ﻣﯽ­ﺗﻮاﻧﺪ برای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺿﺎﯾﻌﺎت ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی، اﯾﺠﺎد ارزش اﻓﺰوده در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی و افزایش سهم اشتغال استان البرز نقش بسزایی ایفا کند و از مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری به عمل آورد.

 حدادی  سهم شهرستانهای ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان را در حوزه کشاورزی، باغداری و دامداری را در بخش کشاورزی کشور چشمگیر عنوان کرد و گفت: در سال جهش تولید باید سرمایه های اقتصادی و صنعتی کشور را به سوی فرآوری های نوین بومی سوق داد.

وی افزود: براین اساس با تکیه بر نیروهای متخصص و اقتصاد دانش بنیان می توان وابستگی های بودجه کشور را از درآمد نفتی کاهش داده و صنایع تبدیلی سهم خود را در  صادرات افزایش  و ارز آوری برای کشور داشته باشد.

کد خبر: ۹۱٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha