۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
خسارت خودروی نامتعارف (لوکس) خود را از بیمه بدنه بگیرید

خسارت خودروی نامتعارف (لوکس) خود را از بیمه بدنه بگیرید

خسارت سنگین خودروی نامتعارف جبران پذیر است

بازار؛ گروه خودرو: با نگاهی به خیابان، مدل‌های مختلفی از خودروهای گرانقیمت به چشم می‌خورند؛ ارزش بعضی از این خودروها بیش از میلیاردها تومان است. شاید فکر کنید: " اگر خودروی بنز در تصادف  با پراید صدمه ببیند و راننده پراید مقصر باشد، جبران خسارت این خودروهای گرانقیمت چه روندی خواهد داشت؟ آیا راننده پراید باید کل زندگی خود را برای پرداخت این خسارت بفروشد؟" از خسارت خودروهای گرانقیمت با عنوان خسارت خودروی نامتعارف یاد می‌شود. در این مقاله با قوانین بیمه‌ای خودروهای گرانقیمت(خودروهای نامتعارف) و پرداخت خسارت آن‌ها صحبت می‌کنیم. دیگر نگران تصادف با خودروهای گران‌قیمت نباشید. می‌پرسید چرا؟  

خودروی نامتعارف چیست؟

در قانون جدید بیمه شخص ثالث، تبصره ۴ ماده ۸  خودروها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

· خودروی متعارف: خودرویی که در زمان وقوع حادثه رانندگی ارزشی برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا ۵۰% دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد. قوه قضاییه در هر سال نرخ دیه را مشخص می‌کند. سپس؛ بیمه مرکزی برحسب آن سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث را مشخص خواهد کرد. طبق این تعریف، ارزش خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰، کمتر یا برابر ۳۲۰ میلیون تومان است. البته ملاک تعیین ارزش خودرو، نظر ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری است.

· خودروی نامتعارف: خودرویی است که ارزش و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است. برحسب این تعریف، در سال ۱۴۰۰، اگر ارزش خودرویی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف یا لوکس محسوب خواهد شد.

به بیان ساده‌تر، سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال ۱۴۰۰ درخواست نماید، ۳۲۰ میلیون تومان است.یعنی اگر خسارت وارد به خودروی او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۰ پرداخت نخواهد کرد.

خب حال که با تعاریف بیمه‌ای انواع خودروهای متعارف و نامتعارف آشنا شدیم، باید بررسی کنیم  که چگونه شرکت‌های بیمه خسارت این دو نوع خودرو را پرداخت می‌کنند؟

نحوه پرداخت خسارت خودروی متعارف چگونه است؟

طبق قوانین بیمه‌ای، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل پرداخت می‌شود. به عنوان مثال در بازار خودرو، ارزش روز رنو تندر ۹۰ دنده‌ای تقریبا ۳۲۰ میلیون تومان است. این خودرو می‌تواند به عنوان یک خودروی متعارف دارای بالاترین قیمت در نظر گرفته شود.

خسارت خودروی نامتعارف چگونه پرداخت می‌شود؟

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف به قیمت خودروی نامتعارف زیاندیده

طبق این فرمول اگر به عنوان مثال دارنده خودروی پراید با خودروی نامتعارف مثلا لکسوز با ارزش بیش از یک میلیارد تومان تصادف می‌کرد و کارشناس ارزیاب بیمه، میزان خسارت را به عنوان مثال ۱۰ میلیون تعیین می‌کرد، حداکثر خسارت که با  بیمه شخص ثالث ماشین پراید پرداخت می‌شد، ۳ میلیون و دویست هزار تومان بود و مابقی خسارت یعنی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عهده مالک بنز بود و این امر برای این رانندگان مشکلات مالی ایجاد می‌کرد لذا با اعتراض‌ها و شکایت‌های پرویز فرج تبار، کارشناس رسمی دادگستری به دیوان عدالت اداری،  اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت.

طبق  تبصره ۳ ماده ۸ قانوان جدید بیمه شخص ثالث نحوه محاسبه  و پرداخت خسارت خودروی نامتعارف به شرح زیر است :

الف) حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام خواهد بود( نصف میزان دیه در سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ میلیون تومان است.

ب) اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودروی غیرمتعارف همانند قبل اجرا خواهد شد.

ج) اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث خودرو داشته باشد،شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای نامتعارف، بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را مدنظر قرار می‌دهند.اگر قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف، اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین آن‌ها ملاک خواهد بود.

به عنوان مثال اگر در تصادف پراید با لکسوز، آینه بغل این خودروی نامتعارف بشکند، راننده پراید مقصر شناخته شود، میزان خسارتی که او با بیمه شخص ثالث خود به راننده لکسوز پرداخت خواهد کرد، معادل ارزش آینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰ است که در این مقاله، رنو تندر ۹۰ دنده‌ای در نظرگرفته ایم. با فرض مبلغ ۳ میلیون تومان آینه بغل این خودرو، میزان خسارتی که بیمه شخص ثالث پراید به مالک خودروی نامتعارف لکسوز پرداخت خواهد کرد، ۳ میلیون تومان خواهد بود و الباقی خسارت با بیمه شخص ثالث پراید قابل پرداخت نیست.بلکه راننده مقابل  باید با بیمه بدنه خودروی نامتعارف خود آن خسارت را جبران نماید.

بیمه بدنه خودروی لوکس مابقی خسارت مالی را جبران خواهد کرد.در این زمان استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با هم کاربرد دارد. ولی باید دقت کرد که راننده خودروی نامتعارف می‌تواند بابت افت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه التفاوت افت قیمت خودروی لوکس خود را از او طلب نماید.

خسارت خودروی نامتعارف(لوکس) خود را از بیمه بدنه بگیرید

نحوه جبران خسارت خودروی نامتعارف با خرید آنلاین بیمه بدنه

در خرید بیمه بدنه خودروی نامتعارف، ارزش  اتومبیل از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به بازار تورمی خودرو و بالارفتن قیمت قطعات یدکی، می‌توان از بند افزایش سرمایه و اخذ الحاقیه بیمه بدنه برای این خودروها به راحتی استفاده کرد.

چگونه بهترین بیمه بدنه خودروی نامتعارف را بخریم؟

عوامل مختلفی نظیر ویژگی‌های خودرو، توانگری شرکت بیمه‌گر، پوشش‌های بیمه بدنه، میزان پرداخت خسارت، تخفیفات بیمه بدنه در تعیین بهترین بیمه خودروهای لوکس تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به نمایندگی‌های شرکت بیمه یا با  مراجعه به سایت https://bimeh.com/ ، با وارد کردن اطلاعات درخواستی برای خودرو، بهترین بیمه بدنه را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده از بین شرکت‌های بیمه معتبر خریداری نمایید.

منبع مطلب: سایت بیمه دات کام(bimeh.com)

کد خبر: ۹۰٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha