۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
ریزش بیش از یک میلیون فرصت شغلی در دوران کرونا
مشاور معاونت کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اعلام کرد

ریزش بیش از یک میلیون فرصت شغلی در دوران کرونا

با بروز کرونا در سطح بین المللی ریزش‌های قابل توجهی در بازار کسب و کارهای کوچک مبتنی بر نیروی انسانی اتفاق افتاد و بیش از یک میلیون فرصت شغلی در معرض خطر قرار گرفت.

به گزارش بازار، محمد رضا کارگر مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه اقداماتی در دوره کرونا با تلاش دولت انجام شد از جمله پرداخت یارانه و حمایت از کسب و کار که توانست ۷۰ درصد فشار به بازار کار و بیکاری را مدیریت کند و از آسیب بیشتر و تعطیلی آنها جلوگیری شود.

مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد با بحث کرونا و شوکی که به بازار وارد شد این روند معکوس شد و بسیاری از شاخص‌ها دچار افت قابل توجه‌ای شدند.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت در دوره اخیر دولت از ۳۷ درصد به ۴۰ درصد رسیده و میزان ورود جمعیت به بازار کار افزایش یافته است بیان داشت: بعد از دولت اصلاحات که رکورد اشتغال را داشت، در دولت نهم و دهم سالانه حدود ۲۰ هزار شغل ایجاد شده بود که از سال ۹۳ تا ۹۸ سالانه حدود ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد.

کارگر افزود: موانع نهادی بازار کار از جنس مقررات و قوانین در پیشبرد اشتغال بسیار جدی هستند و فضای کسب و کار از این منظر آسیب‌های جدی دارد و مجموعه اقداماتی که در اختیار دولت است نتوانسته کمک چندانی کند.

مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: به طور مثال در لایحه بیمه بیکاری که بیشترین حمایت از بیکاران را داریم و این حمایت انگیزه جستجوی مجدد کار را کاهش می‌دهد، برای اصلاحش دولت لایحه‌ای نوشت که متاسفانه مجمع نپذیرفت و هنوز نتوانسته آن را به تصویب برساند.

وی بر ضرورت اصلاح نظامات اجرایی و نهادهای حاکم بر بازار کار تاکید کرد و اظهار داشت: مجموعه‌ای از ابزارهایی که نظام اجرایی دارد و می‌تواند وضعیت را در مسیر اشتغال بهبود ببخشد کفایت نمی‌کند.

علی ترکمنی پژوهشگر اندیشکده اقتصاد نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه آمار بستر ساده‌ای برای پنهان کردن و یا جا به جا کردن حقایق است گفت: مردم حس دارند و در خصوص نرخ بیکاری و نرخ تورم از عملکردها حس میگیرند و برای مردم افزایش و کاهش نرخ تورم و اشتغال قابل لمس است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری مانند میزان صادرات نفتی و غیر نفتی نیست که نتوان آثار آن را در جامعه لمس کرد افزود: به راحتی می‌شود درجداول آمار ورودی و خروجی‌ها را قابل پذیرش یا رد کرد. مثلا ۵ یا ۶ سال پیش که تاکسی‌های اینترنتی نبودند جمعیت مسافرکش‌ها را فقط کسانی که در تاکسیرانی رسما مشغول بودند به شمار آورد و اکنون افرادی که در جای دیگر کار می‌کنند و تاکسی‌های اینترنتی شغل دوم آنهاست را دو بار شغل بشماریم و آمار را افزایش دهیم و حقیقت را پنهان کنیم.

این پژوهشگر در ادامه بر ضرورت رفع موانع کسب و کار و قوانین مانع ایجاد اشتغال تاکید کرد و اظهار داشت: براساس پژوهش‌های انجام شده اصلی ترین موانع گسترش بیکاری در دوران اخیر ارز دو نرخی و موانع کسب و کار از جمله مجوزها، بیمه، مالیات و ... است.

کد خبر: ۹۰٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha