۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
وضعیت آزادراه زنجان - تبریز خجالت آور است
وزیر راه و شهرسازی:

وضعیت آزادراه زنجان - تبریز خجالت آور است

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان وزیر از وضعیت آزادراه زنجان - تبریز خجالت می‌کشم چرا که در این آزادراه بواسطه عدم دریافت صحیح عوارض، نگهداری به درستی انجام نشده است.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در حاشیه افتتاح مرکز مونیتورینگ اخذ الکترونیکی عوارض آزادراه‌های کشور در جمع خبرنگاران افزود: سالهاست عوارض برخی آزادراه‌ها از جمله زنجان - تبریز بواسطه برخی مداخلات به درستی دریافت نشده است و همین موضوع هم شرایط بدی را در این آزادراه‌ها بوجود آوردند.

اسلامی ادامه داد: این آزادراه و امثال آن بواسطه تلاش بخش خصوصی ساخته شده اند و محل پرداخت هزینه‌های آن همین عوارض است و دولت به طور مستقیم نمی‌تواند به این موضوع ورود کند و مشکلات آزادراه از جمله آسفالت آن را برطرف کند.

وی گفت: این موضوع آسیب بسیاری به مردم رسانده و باعث بوجود آمدن حوادث ناگوار می‌شود.

وزیر راه افزود: مثال‌های دیگر آزادراه کاشان به قم و کاشان به نطنز هستند که به دلیل عدم پرداخت عوارض شرایط مناسبی ندارند و از مردم می‌خواهیم که با پرداخت عوارض جلوی این مشکلات را بگیرند.

اسلامی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی طی دو سال گذشته رویکرد هوشمند سازی اتوبان‌ها را در دستور کار قرار داده و اولویت الکترونیکی کردن پرداخت عوارض است تا از این طریق توقف و صف‌های پرداخت عوارض همچنین مبادله اسکناس حذف شود.

وزیر راه گفت: در گام نخست ۴ آزادراه به شبکه متصل شدند و این کار ادامه یافت و امروز هم سه آزادراه دیگر مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض می‌شوند و به این ترتیب تعداد آزاد راه‌هایی که پرداخت عوارض الکترونیکی دارند به عدد ۱۱ می‌رسد.

اسلامی افزود: امروز آزادراه اصفهان- نطنز، نطنز -کاشان، رشت - قزوین به مدار آزادراه‌هایی که مجهز به سیستم الکترونیکی هستند اضافه شدند و ظرف سه هفته سیستم پرداخت الکترونیکی در این آزادراه‌ها راه اندازی می‌شوند.

وی گفت: در ماه‌های پیش رو هم تعداد بیشتری آزادراه به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز خواهند شد.

اسلامی افزود: تا امروز ۱۲۰۰ کیلومتر از ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه مجهز به سیستم پرداخت عوارض الکترونیک شدند و این ۱۲۰۰ کیلومتر بخش بالایی از ترافیک آزادراهی را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر راه با اشاره به اینکه در کشور ۲۳۰ هزار کیلومتر راه داریم و حدود ۲۲ هزار کیلومتر آن بزرگراه آزادراه هستند گفت: ۵۰ درصد کل ترافیک کشور در این ۲۲ هزار کیلومتر است و بخش آزادراهی ترافیک بیشتری را در خود می‌گنجاند.

اسلامی افزود: از مردم می‌خواهیم که در پرداخت عوارض بزرگراه‌ها به ما یاری کنند اگر عوارض بزرگراه‌ها به درستی پرداخت نشود موجب اختلال در نگهداری آزادراه‌ها می‌شود و این موضوع باعث متضرر شدن خود مردم است.

وی گفت: در حال حاضر سیستم پیش پرداختی هم برای اخذ وجوه عوارض وجود دارد همچنین توسط بانک مسکن تگ‌های مربوطه در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند به صورت پیش پرداخت بدون اتلاف وقت هزینه‌های آزادراهی را پرداخت کنند و کسانی که در پرداخت عوارض آزادراهی کوتاهی کنند مشمول جریمه سنگین می‌شوند.

وی افزود: همچنین بانک‌های دیگر نیز مجوز دریافت این تگ‌ها و در اختیار مردم گذاشتنشان را برای سهولت در پرداخت دارند.

اسلامی گفت: در مرکز مونیتورینگ که امروز افتتاح شد وضعیت عبور و مرور، اتوبان، ترافیک همچنین پرداخت عوارض به صورت لحظه‌ای رصد و ضبط می‌شود و به این ترتیب تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف مربوط به آزادراه‌ها آسان می‌شود.

وزیر راه با اشاره به پیمایشی شدن پرداخت الکترونیکی عوارض افزود: مردم همواره این گلایه را داشتند که از بخشی از اتوبان عبور می‌کنند، ولی عوارض کامل به آن‌ها تعلق می‌گیرد که این موضوع اصلاح شده و در آزادراه‌هایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند این عوارض بر حسب پیمایش دریافت می‌شود.

اسلامی گفت: به این ترتیب که خوردو با عبور از هر بخش بزرگراه که مجهز به دوربین است باید مقدار مشخصی از عوارض را پرداخت کند مثلا عوارض آزادراه تهران - ساوه، ۲ هزار تومان است که با عبور از هر ایستگاهی در این بزرگراه که مجهز به دوربین است بخشی از مبلغ کم می‌شود مثلا تهران تا اسلامشهر، ۴۰۰ تومان، ادامه مسیر ۸۰۰ تومان و در صورت پیمایش کامل آزادراه مبلغ ۲ هزار تومان کسر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه آزادراه‌هایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند از این پس پرداخت عوارض شان به صورت پیمایشی است همچنین کسانی که از آزادراه به صورت پر تکرار عبور می‌کنند از ۵۰ درصد تخفیف برخوردارند.

کد خبر: ۹۰٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha