۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
اقتصاد دستوری چاره کار نیست| مدیریت جهادی چاره کار حل مشکلات اقتصادی
گزارش بازار از حواشی دیدار رئیسی با فعالان اقتصادی

اقتصاد دستوری چاره کار نیست| مدیریت جهادی چاره کار حل مشکلات اقتصادی

رئیس قوه قضاییئه و نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در دیدار با فعالان اقتصادی گفت: اقتصاد دستوری چاره کار نیست و مدیریت کارامد و جهادی حلقه مفقوده تبدیل امکانات و ذخایر کشور به پیشرفت است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: اتاق ایران در طرحی مشترک با اتاق‌های اصناف و تعاون بستری فراهم کرده تا کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برنامه‌های اقتصادی خود را در میان فعالان بخش خصوصی تشریح کنند که نخستین نشست حضوری  با حضور ابراهیمی رئیسی  در حال برگزاری است.

نشست فعالان بخش خصوصی با سید ابراهیم رییسی امروز در پارلمان بخش خصوصی امروز چهارشنبه ۵ خرداد ماه سال جاری در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در این  مراسم در سخنرانی کوتاه  گفت: مدیریت کارآمد و جهادی حلقه مفقوده‌ای است که می‌تواند تمامی امکانات و ذخایر کشور را به قدرتی در اقتصاد تبدیل کند.

 آیت‌الله ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  خطاب به فعالان اقتصادی حاضر گفت: شما میدان‌دار هستید و به تعبیر معروف کف بازار اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی هستید.

رئیس قوه قضاییه در نشست با فعالان اقتصادی تاکید کرد:  تصمیمات خلق الساعه بدون انجام کار کارشناسی ثبات اقتصادی و تولید را از بین می‌برد.

سید ابراهیم رئیسی گفت:  امروز باید همه مشکلات و مسائل اقتصادی مهم را حل و فصل کنیم

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد همراه بودن با میدان داران اقتصادی و حل مشکلات و مسائل آنها برای هر دولتی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در کشور ما با وجود ذخایر مادی و معنوی و وجود نیروی انسانی کارآمد عنایت بزرگی است که خداوند به کشور ما داشته است.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم تا بتوانیم اقتصاد ایران را به یک اقتصاد قوی در منطقه تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: مدیریت کارآمد و قوی در دولت و تیم اقتصادی هماهنگ می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را در دولت آینده برطرف کند.

رئیسی تاکید کرد:  همه تصمیمات ما باید از ثبات اقتصادی برخوردار باشد و برای داشتن یک اقتصاد قوی باید صادرات و واردات تسهیل و  توجه به خواسته های فعالان اقتصادی برای ما مورد توجه جدی قرار گیرد

رئیسی از اقتصاد دستوری انتقاد کرد و گفت: اقتصاد را نمی‌توان دستوری اداره کرد زیرا من خودم یک مدیر میدانی هستند و در هر استان اولین نشست من با کارآفرینان و تولیدکنندگان است تا بتوانیم مشکلات آنها را در حوزه تولید و اقتصاد به  حداقل برسد.

وی افزود: جمع اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف جمع بسیار خوب و ارزشمندی است. طبیعتاً دیدگاه ها و نظرات شما نسبت به مسائل اقتصادی برای هر دولتی موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر این که ما باید با نگاهی که مردم دارند به مشکلات اقتصادی نگاه کنیم، افزود:  امروز در مسائل اقتصادی ابتدا شناخت مسئله و دوم شناخت راهکارهای حل مسئله و سپس میدان داری را باید دنبال کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نیروی انسانی کارآمد دلسوز را خداوند به کشور عنایت کرده و ذخایر و معادن نیز از سوی خدا به کشور عنایت شده و آنچه حلقه مفقوده است، مدیریت کارآمد و جهادی است که بتواند تمامی این امکانات و ذخایر را به قدرتی در اقتصاد تبدیل کند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد : دیپلماسی اقتصادی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا بتوانیم با تعامل با دنیا و کشورهای منطقه و همسایه  از ظرفیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد به خوبی استفاده بکنیم.
رییسی توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و گفت: در قانون اساسی در اصل ۴۴ به خصوصی سازی اقتصاد ایران توجه جدی شده و وظیفه اصلی دولت است که از بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی حضانت کند .
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد : هدایت، حمایت و نظارت مهمترین وظیفه دولت در حوزه اقتصادی است  و ما معتقدیم که نظارتها نباید  فعالیت حوزه‌های مختلف اقتصادی را کند بکند.

ارتباط دیپلماسی و واقتصاد مهم است
رئیسی افزود: ارتباط بین بازار ،اقتصاد ، تولید،  صنعت و دانشگاه یک ضرورت انکار ناپذیر است و باید ارتباط بین علم و بازار و تولید و اقتصاد همواره به صورت دائمی وجود داشته باشد.
 وی گفت: ارتباط بین اقتصاد و دیپلماسی نیز برای ما مهم است زیرا ما در منطقه ای قرار داریم که ۱۵ کشور همسایه ما هستند و سهم ما در حوزه صادرات در منطقه با فعالیت های اقتصادی باید بیش از پیش افزایش یابد.
 رئیسی مدیریت نرخ ارز در بازار را برای رشد اقتصادی مهم ارزیابی کرد و گفت تنها با مدیرت صحیح  و درست  می‌توانیم از ظرفیت‌های کشور را به خوبی استفاده کنیم.

توجه به ظرفیت تعاونی ها
 رئیس قوه قضاییه در ادامه بر توسعه بخش تعاون  تاکید کرد و گفت: با توجه به سند توسعه تعاون باید حتماً اجرای قوانین و مقررات این بخش مورد توجه جدی قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد توسعه بیشتر بخش تعاون در کشور باشیم.
 رئیسی بر استفاده از ظرفیت های بخش تعاون در  اقتصاد ملی تاکید کرد و گفت: بخش تعاون می‌تواند با توجه به قوانین و مقرراتی که دارد در تولید، توزیع کالاهای اساسی به صورت فعال خود را نشان دهد.
 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر  قانون مداری در کشور بر بهبود فضای محیط کسب و کار تاکید کرد و افزود : استمرار ارتباط دولت با بخش خصوصی، اصناف و سایر فعالان اقتصادی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 وی اظهار داشت: هر چند که بیماری کرونا به اصناف و حوزه اقتصاد لطمه زیادی وارد کرده است اما فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دارای نقطه‌نظرات خوبی هستند که ما می‌توانیم در حوزه قضایی و اقتصادی از پیشنهادات این قشر استفاده کنیم.

رشد اقتصادی در ۱۰ سال اخیر صفر بوده است

رییس اتاق بازرگانی ایران با خوش آمد گویی به رییس قوه قضاییه و داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۰ ساله گذشته تقریبا رشد اقتصادی کشور صفر بوده است.

غلامحسین شافعی افزود: این در حالی است که در طول ۱۰ سال گذشته همیشه تورم بالاایی در کشور وجود داشته است.

شافعی افزود : در طول چند سال گذشته تقریبا قشر متوسط جامعه تجزیه شده و همواره تورم از دستمزدها پیشی گرفته است.

رییس اتاق ایران افزود: متاسفانه سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی کاهش یافته و برای اولین بار استهلاک نسبت به نرخ سرمایه گذاری پیشی گرفته است.

وی بیان کرد: عدم استفاده از فناوریهای جدید فاصله ما را با جهان افزایش داده و تولید ما را در شرایط بدی قرار داده است.

شافعی اظهار داشت : وضعیت صندوق های بازنشستگی در شرایط بدی قرار گرفته و یک سوال جدی این  است که با وجود این همه ظرفیت در کشور چرا از فرصت ها به خوبی استفاده نمی کنیم؟

دولت رقیب بخش خصوصی

همچنین رئیس اتاق تعاون ایران نیز در این نشست تاکید کرد: توجه رئیس‌جمهور آینده به حوزه اقتصادی برای ما اهمیت زیادی دارد  ضمن اینکه البته رویکرد جناب آقای رئیسی در حوزه قضایی نیز بیشتر به بخش اقتصادی بوده است.
بهمن عبداللهی تاکید کرد: بیکاری، تورم، افزایش نقدینگی، مشکلات تولید، اصلاح نظام بانکی و مقابله با قاچاق کالا از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور است که برای حل و فصل این مشکلات دولت آینده نیازمند یک تیم توانمند اقتصادی است.
 وی گفت: بی‌ثباتی قیمت‌ها هرگونه برنامه‌ریزی را در حوزه اقتصادی از بین برده و  دولت در حوزه اقتصاد ملی به یک رقیب بزرگ برای بخش خصوصی تبدیل شده است.
 رئیس اتاق تعاون ایران در این نشست گفت: توسعه اقتصادی مردم محور نیازمند برنامه‌ریزی است و بخش تعاون تقاضا دارد با توجه به قوانین و مقررات موجود بتواند همچنان در اقتصاد ملی نقش آفرینی خود را بیشتر کند.

 واکنش  فعالان بخش خصوصی چه بود؟

از جمله حواشی این  نشست می توان به تاخیر ۴۰  دقیقه ای   برگزاری  اشاره کرد. حسین سلاح ورزی نائب رئیس  اتاق بازرگانی در این باره گفت:  باا توجه به وقت کم ۴۰ دقیقه ای که با تصمیم دفتر آقای رئییسی  به سه اتاق  بازرگانی، اثصناف و تعاون داده شده وقت طرح مساله و دغدغه های بخش خصوصی بسیارر کم بود.

 وی افزود:  همچنین تا کنون برنامه های مدونی از سوی اقای  رئییس ارایه نشده و تقریبا به دلیل ضیق وقت سئوالات مطرح شده از سوی  هیات رئیسه  اتاق بازرگانی  توسط اقای رئیسی  پاسخ داده نشد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که در روز های آینده هم شاهد انتشار برنامه مدون  ایشان باشیم و  هم پاسخ های دقیق و عملیاتی  به سئوالات در حیطه اقتصاد  را ارایه کنند.

   همچنین در ادامه این برنامه به شکل  مجازی در کلاب هاوس نیز فعالان اقتصادی  نقاط مثبت اظهارات  دکتر  رئیسی  را مقابله  با  قیمت گذاری دستوری  و مخالفت  با ارز پاشی و  بی ثباتی نرخ ارز  و ا مقاومت در مقابل اققتصاد دستوری عنوان کردند.

 در عین حال بسیاری  از فعالان  اقتصادی بر این باور بودند که  فرصت  حضور ایشان در این نشست کم بود و به بسیاری از سئوالات  جواب داده نشد و لذا خواستار برگزاری  برنامه های مشابه چه به شکل فیزیکی و چه به شکل مجازی بودند.

 همچنین سیامک قاسمی  کار شناس اقتصادی در تحلیل سخنان اقای  رئییسی  در این نشست از عدم اشاره  اقای رئیسی به ابر چالش های  اقتصادی و ارایه راه و برنامه برای آنها انتقاد کرد و گفت:  اقتصاد  ایران  یک پوست خربزه است  که هر کس وارد دولت  شود  زیر پای ان  انداخته شده است و لذا باید مراقب باشد.

وی تاکید کرد: البته قضاوت برای  برنامه های  اقتصادی بسیار زود است.

علی شریعتی صادرکننده  نیز با تاکید بر این که اقای رئیسی بهتر است از خرد جمعی در حوزه  های اقتصادی بیشتر استفاده کند؛ گفت: چون حوزه مطالعاتی و سوابق اجرایی ایشان اقتصاد نبوده  قطعا نقش مشاوران  خیلی موثر خواهد بود.

 گفتنی است در روز های آینده سایر کاندیداها  نیز در جمع فعالان  اقتصادی حضور پیدا خواهند کرد و به ارایه برنامه های خود خواهند پرداخت.

کد خبر: ۹۰٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha