۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
پنجه در پنجه خشکسالی؛ روستاهای مشهد عطش دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

پنجه در پنجه خشکسالی؛ روستاهای مشهد عطش دارند

مشهد- کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب این روزها افزون بر ۳۵۰ روستا در شهرستان مشهد را با خود درگیر کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: همین که فشار آب که کم بشود و کار به سهمیه بندی برسد صد ها نکته مغفول مانند چاه های غیر مجاز، توسعه جمعیت، رشد قارچی شکل ویلاسازی، سرقت آب و دیگر موضوعات مرتبط با آن بر روی میز آمده و انگشت اتهام به سمت آن ها بلند می شود اما واقعیت اینست که هنوز سند جامعی برای این موضوع با افق بلند مدت برای رفع مشکلات کم آبی در روستاهای مشهد تدوین نشده است.

هرچند در طی سال گذشته با یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اقدامات بسیاری برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب انجام‌شده لیکن کاهش بارندگی‌ها تأثیر مستقیم بر تأمین آب ۳۵۰ روستا شهرستان مشهد داشته و منابع آبی روستاها مثل چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها که متأثر از بارندگی‌ها هستند متأسفانه با کاهش حجم آبدهی مواجه شده است.

ازآنجاکه بسیاری از روستاهای مشهد به کلان‌شهر مشهد متصل بوده و لذا شیب مهاجرت جمعیت شهری به این نقاط افزایش داشته است لذا جمعیت بسیاری از آن‌ها بدون توسعه امکانات زیرساختی افزایش شدید یافته و حالا با مشکل جدی ازجمله تأمین مصرف آب روبرو هستند.

قطع آب
در همین راستا یکی از اعضای سابق شورای اسلامی روستای فرح‌آباد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در طی چند سال گذشته سیل جمعیت بسیاری برای ویلا سازی و یا سکونت از مشهد و هم‌چنین شاندیز به این منطقه سرازیر شده است که حالا این جمعیت خود موجب پدیدار شدن مشکلاتی شده که تأمین آب یکی از آن‌هاست.

پنجه در پنجه خشکسالی؛ روستاهای مشهد عطش دارند

محمد مشکلی در این رابطه به ما می‌گوید: متأسفانه آب تأمین‌شده که تا پیش‌ازاین نیاز اهالی این منطقه را تأمین می‌کرد حالا بین هزاران مشترک جدید که در ای منطقه خانه‌سازی کردند و یا ویلا ساخته‌اند باید تقسیم شود و لذا کمبود آب بسیار محسوس است.

وی بابیان اینکه تاکنون چند بار اهالی نسبت به این موضوع شکایت کرده و خواهان رسیدگی مسئولان شدند بیان می‌کند: متأسفانه آب با کمبود جدی مواجه است و سال گذشته نیز آب برای برخی مشترکان فقط شب تا صبح به‌منظور ذخیره‌سازی در شبکه وجود داشت.

روستاهایی که شهر شدند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: پراکندگی روستاها، تعداد و عدم تناسب جمعیت آن‌ها برای ساکنان آن مشکل ساز شده است به گونه ای که بسیاری از روستاها که در اطراف مشهد دیده می‌شود از حالت روستا خارج‌شده است و یک روستای کوچک با تأسیسات  آب شرب متناسب با آن طبیعی است که نمی توانداین جمعیت را سیراب کند.

حسین  اسماعیلیان  می‌گوید: به دلیل مهاجرت‌ها  خیلی از روستاها در مجاورت مشهد هستند و در واقع  ما با یک روستای چند هزارنفره‌ای آن هم با تأسیسات اولیه روبرو هستیم که امکان تامین وتوزیع آب را ندارد.

وی ابراز می‌کند: به‌طورقطع آن تأسیسات جوابگوی  تأمین نیاز جمعیت آنجا نیست و گاهی امکان تأمین آب هم وجود ندارد زیرا ممکن است  منبع آبی در آن منطقه وجود نداشته باشد که بتوان اقدامی انجام داد.

اسماعیلیان ابراز می‌کند: ازاین‌رو از سال گذشته بحث یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام شد تا روستاهایی که در حوزه مشهد هستند، تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفتند.

وی عنوان می‌کند: در همین راستا ۱۴۰ روستا در حوزه شهرستان مشهد و ۲۲۲ روستایی که  به‌طورکلی مشکلات مختلفی در رابطه با کمبود یا کیفیت آب داشتند موردبحث قرار گرفتند و ازاین‌رو یک برنامه اضطراری تبا  چهار اولویت تعریف کردیم.

 تلاش برای حل مشکلات روستائیان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص کمبود آب و شرایط ناپایدار در روستاهای مشهد اظهار می‌کند: کمبود آب و وضعیت منابع آب در روستاها حادتر است زیرا منابع آب موجود در  روستاها منابع ناپایدارتری هستند لذا پیش‌بینی می‌شود تا در روستاها شرایط سخت‌تری وجود داشته  باشد.

وی اضافه می‌کند: در همین راستا با اقدامات انجام‌شده در سال گذشته نظیر حفر ۱۹ حلقه چاه، بهسازی ۱۶ حلقه چاه، اجرای ۷۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب و استانداردسازی سه هزار و ۵۶۲ فقره انشعاب، مشکل ۴۵ روستا از ۱۴۰ روستای تحویلی دارای تنش آبی برطرف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به حفر ۲۹ حلقه چاه، احداث ۱۱ مخزن و هفت ایستگاه پمپاژ، اصلاح و احداث ۳۸ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۵ کیلومتر خط انتقال به ما می گوید: این اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای گذر از تنش آبی تابستان پیش رو است.

پنجه در پنجه خشکسالی؛ روستاهای مشهد عطش دارند

اسماعیلیان البته از کمبود شدید اعتبارات، فراوانی انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای سایر مصارف ازجمله دام روستایی، توسعه بی‌رویه روستاها و باغ ویلاها نیز گلایه داشته و ادامه می‌دهد: تعداد زیاد روستاهای نیازمند آب‌رسانی سیار هستند لذا کمبود تانکر و عدم همکاری لازم برخی دستگاه‌ها در صدور مجوز برای انجام عملیات اجرایی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در حوزه روستاهاست.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر ۹۲ درصد از روستاهای شهرستان مشهد تحت پوشش این شرکت قرار دارند و به‌رغم مشکلات مالی، به مسائل روستاها توجه کامل می‌شود و متعهد هستیم تا با تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری‌های مطلوب دهیاری‌ها و شوراها در امر مشارکت و احداث تأسیسات، مشکلات مردم و روستائیان را حل کنیم.

هدر رفت آب
در حالی انگشت اتهام مصرف آب به سمت حوزه کشاورزی و باغ ویلاها در مشهد بلند است که بنا بر گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی میزان تولید آب در حوزه شهری استان در سال گذشته ۴۰۱ میلیون مترمکعب  بوده که ۲۹۹ میلیون مترمکعب آن فروخته‌شده  و ۱۰۲ میلیون مترمکعب از این میزان نیز هدررفته است.

گفتنی است بر پایه این آمار در شبکه آب روستایی نیز میزان آب تولیدی ۱۰۴ میلیون مترمکعب، آب فروخته‌شده ۹۲ میلیون مترمکعب و هدررفته آب ۴۹ میلیون مترمکعب است.

بنابراین مجموعاً ۱۵۱ میلیون مترمکعب آب در استان هدررفته است درحالی‌که آب مصرفی مشهد ۱۸۳ میلیون مترمکعب گزارش‌شده است!

در همین راستا به  نظر می‌رسد که بهتر باشد با اقدامات لازم میزان هدررفته آب در استان کاهش یابد نه اینکه جلو کشاورزی و کشاورزان گرفته شود.

کد خبر: ۹۰٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha