۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
حجم مخزن سد یامچی به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب رسید/ افزایش مصرف آب شرب تا ۲ برابر 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

حجم مخزن سد یامچی به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب رسید/ افزایش مصرف آب شرب تا ۲ برابر 

اردبیل- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم مخزن سد یامچی در حال حاضر به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب رسیده که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

عباس جنگی مرنی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: میزان بارش در سال زراعی جاری در قیاس با سال قبل ۷۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۶۹ درصد در دشت اردبیل کاهش یافته که این امر به کاهش ورودی آب به سد یامچی منجر شده است.

وی به وضعیت وخیم سدهای استان در ذخیره منابع آب اشاره کرد و گفت: سد یامچی که آب مرکز استان و شهرهای نیر، سرعین و روستاهای اطراف را تأمین می‌کرد با وضعیت اسفناکی روبه‌رو شده به طوری که ظرفیت ورودی این سد به کمتر از ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

با کاهش ورودی آب به سد یامچی با وضعیت بحرانی‌تری روبه‌رو خواهیم شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: سال گذشته میزان ورودی آب به سد یامچی ۲ هزار و ۸۰۰ لیتر بود که در مردادماه پایین‌ترین سقف ورودی به ۵۰۰ لیتر می‌رسید در حالی که در اردیبهشت ماه امسال این میزان آب ورودی به سد را شاهد هستیم که پنج برابر سال‌های گذشته کاهش در این زمینه اتفاق افتاده است.

جنگی مرنی افزود: با این کاهش ورودی آب به سد یامچی آن هم در سومین ماه از سال، ما در تابستان با وضعیت بحرانی‌تری روبه‌رو خواهیم شد و حتی قادر به تأمین آب شرب نخواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: حجم مخزن سد یامچی سال گذشته در همین ایام ۴۴ میلیون متر مکعب بود که در حال حاضر این میزان به ۲۸ میلیون متر مکعب رسیده که ۳۶ درصد کاهش حجم مخزن آب سد یامچی اتفاق افتاده است.

یک‌هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه میزان آب مصرفی در بخش شرب اردبیل
جنگی مرنی اضافه کرد: در نقطه مقابل میزان آب مصرفی در بخش شرب در سال گذشته یک‌هزار و ۲۶۰ لیتر در ثانیه بوده که این میزان هم اکنون به یک‌هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شرب تأمین شد که امسال تاکنون ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز شرب را تأمین کردیم که افزایش دو میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد.

جنگی مرنی ادامه داد: سال گذشته برای بخش کشاورزی نیز ۲۲ میلیون متر مکعب آب تأمین کرده بودیم که امسال قادر نیستیم بخش دوم تأمین آب کشاورزی را انجام دهیم از همین رو از کشاورزان خواسته‌ایم تا با در نظر گرفتن شرایط سد یامچی کشت و زرع خود را مدیریت کنند.

شیوع کرونا و بالا رفتن دمای هوا از علل افزایش مصرف آب در اردیبهشت ماه
وی اظهار کرد: علاوه بر سد یامچی در سایر سدهای استان نیز وضعیت مساعدی نداریم و در کنار عدم تأمین آب اراضی حاصلخیز در مناطق مختلف در بخش کشت و زرع محصولات آبی، ما با وضعیت نامناسب کشت و زرع دیم نیز روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد در این شرایط هیچ امیدواری به تأمین آب پشت سدها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یکی از دلایل افزایش مصرف آب را کرونا و همچنین بالا رفتن دمای هوا در دومین ماه سال اعلام کرد و گفت: دو درجه دمای هوا در دو ماه اخیر نسبت به سال‌های گذشته به طور متوسط افزایش یافته که این امر تأثیر مستقیم بر افزایش مصرف آب در سطح استان داشته است.

کد خبر: ۹۰٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha