۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
بازگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان| نوسان قیمت ها در بازار ارز و طلا تا پایان مذاکرات ادامه دارد
بازار گزارش می دهد

بازگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان| نوسان قیمت ها در بازار ارز و طلا تا پایان مذاکرات ادامه دارد

نوسان قیمتها در بازار ارز و سکه ادامه دارد تا جایی که قیمت دلار امروز به نسبت روزهای گذشته افزایش و نرخ طلا و سکه در بازار روندی کاهشی به خود گرفت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از کاهش قیمت ارز در اوایل ماه گذشته بدنبال اخباری مثبتی که از روند مذاکرات برجامی مبنی بر احتمال حذف تحریم ها به گوش می رسید، قیمت دلار تا حدود ۲۰ هزار تومان نیز رفت و طلا هم در مسیر نزول قرار گرفت اما متاسفانه ثبات قیمتی در این بازار ایجاد نشد و بعد از چند روز قیمت ها روندی معکوس به خود گرفتند.

دلاری که در کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفت بر مدار رشد قیمت نشست و با شیبی ملایم به تدریج تا کانال ۲۳ هزار تومان آمد. طلا و سکه نیز که هر کدام به ترتیب (هر گرم طلا) به زیر ۱ میلیون رسید و سکه تا مرز ورود به کانال ۸ میلیون تومان رسید قیمت آن اکنون (طلا) به بالای یک میلیون و سکه فراتر از ۱۰ میلیون تومان رسیده اند.

نوسان قیمت ها همچنان در بازار ادامه دارد
کارشناسان معتقدند؛ نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز تا پایان مذاکرات و نتیجه قطعی آن ادامه دارد و همچنان باید منتظر فراز و نشیب قیمت این کالاها بود. البته برخی از کارشناسان اقتصادی و بازار پیش بینی می کنند با حذف همه تحریم ها هر چند قیمت سکه و ارز با جهشی رو به پایین کاهش می یابد اما با توجه به واقعیت های اقتصادی کشور و نرخ تعادلی ارز چنین قیمت های در بازار خیلی پایدار نمی ماند و نرخ ارز و سکه دوباره افزایشی خواهد شد.

«امیر احمد ذوالفقاری» کارشناس مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: این نوسان قیمت به دلیل هیجان برگزاری مذاکرات برجامی طبیعی است و تا زمان توافق نهایی و پایان مذاکرات ادامه دارد.

سطح تقاضا برای ارز این روزها در بازار کاهش یافته است و سرمایه گذاران دیگر چون گذشته برای کسب سود و دلالی به این بازار ورود نمی کنند، بازار ارز همیشه ریسک پذیر است و سرمایه گذاران ترجیع می دهند در بازاری سرمایه گذاری کنند که ریسک کمتر و سود بیشتر داشته باشد

وی با بیان اینکه سطح تقاضا برای ارز این روزها در بازار کاهش یافته است و سرمایه گذاران دیگر چون گذشته برای کسب سود و دلالی به این بازار ورود نمی کنند، افزود: بازار ارز همیشه ریسک پذیر است و سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بازاری سرمایه گذاری کنند که ریسک کمتر و سود بیشتر داشته باشد.

نقدینگی حجیم در کمین بازارهای سرمایه گذاری جذاب
 این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: اکنون یک حجم معنادار نقدینگی در حال جذب به بازارهای سودآور است. حال از آنجایی که این نقدینگی جذب بازارهایی چون مسکن، طلا و ارز نشده است ممکن است وارد چنین بازارهایی شوند در چنین شرایطی مدیران و دست اندرکاران بازار و تصمیم گیران ارزی و...باید بازارها را از هم اکنون به خوبی مدیریت کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: خیلی ها منتظر کاهش نرخ ها در بازار سکه و ارز و ثبات قیمتی این بازار هستند در حالی که توافق برجام بدون کنترل تورم انتظاری است یعنی نباید انتظار داشت که قیمت ها با توافق برجامی کاهش و همچنان در همان رنج باقی بماند چرا که نقدینگی فراوانی که اکنون در بازار است در قیمت ها تخلیه نشده است.

بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار تومان، قیمت یورو ۲۸ هزار تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شده است.  با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۳۲۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۸۷۹ تومان تعیین شده است.

قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۴۱۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۶۹ تومان اعلام شده است. این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

طلای ۱۸ عیار یک میلیون ۳۰ هزار تومان
هر چند قیمت ارز امروز در بازار افزایش یافته است اما قیمت طلا به جای رشد دربازار کاهشی شده است طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. 

بنا به این گزارش، قیمت ها همچنان در بازار طلا و ارز نوسانی است و به عقیده کارشناسان این نوسان تا پایان مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی ادامه دارد و معلوم نیست آینده این بازار چگونه باشد.

کد خبر: ۹۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha