۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
شوک بزرگ صنعت انرژی امریکا؛ بهبود زیرساختها در ۸ سال آینده
«بازار» گزارش داد؛

شوک بزرگ صنعت انرژی امریکا؛ بهبود زیرساختها در ۸ سال آینده

طوفان زمستانی تگزاس در اوایل سال جاری موجب کاهش چشمگیر تولید نفت و گاز به دلیل قطعی برق و خروجی یخ زده آنها شد که در نتیجه صنعت انرژی امریکا دچار شوک بزرگی گردیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: به نظر می رسد بحران زیرساخت های نفت و گاز ایالات متحده بدتر از آنچه در ابتدا تصور می شد، باشد، زیرا تأثیر طوفان زمستانی تگزاس در اوایل سال جاری مشکلات اساسی را برجسته کرده است. در حقیقت، زیرساخت های فرسوده امریکا، دلیل مطرح کردن برنامه و پلن جدید تحت عنوان «زیرساخت ملی» از سوی رئیس جمهور این کشور است.

 با این حال، این امر پس از سالها غفلت صورت گرفته که میلیاردها دلار برای بخش نفت و گاز هزینه شده و همچنین با اتکا به منابع حیاتی انرژی، محیط زیست و جوامع نیز ویران گردیده است.

هر ساله، طوفان و دمای غیرمتعادل هوا، مانع توزیع صحیح انرژی در سراسر ایالات متحده می شود. در تابستان های گرم کالیفرنیا شاهد آتش سوزی هایی هستیم که تولید انرژی را از زیرساخت های الکترونیک فرسوده و پیر در این ایالت متوقف می کند.  

هر ساله، طوفان و دمای غیرمتعادل هوا، مانع توزیع درست انرژی در سراسر ایالات متحده می شود

این امر بیشتر به این دلیل است تا یک جزء یا مولفه در سیستم از کار بیفتد تا جایگزین شود، نه اینکه سرمایه گذاری مقدماتی در ساختارهای بهتر وجود داشته باشد.

در ماه فوریه، شبکه برق متوقف شد و پالایشگاه ها دست از تولید کشیدند، زیرا طوفان زمستانی منجر به انجماد لوله ها و عدم تأمین انرژی برای گرما و آب در بسیاری از خانه های ایالت تگزاس شد و ضرر و زیان زیادی را به همراه آورد.

بسیاری از افراد در خانه هایشان مانده و برای نجات از یخ زدگی تا یک هفته به ژنراتورها برای گرم کردن خانه های خود اعتماد کرده بودند.

با این حال، تنها در ماه گذشته چشم انداز روشن تری نمایان شد و از طرفی کارشناسان سود خوبی را برای چندین شرکت بزرگ نفتی علی رغم ایجاد اختلال در اوایل سال جاری  پیش بینی کرده بودند.

علی رغم اینکه شرکت هایی مانند اکسون در اثر آن طوفان سهمگین معادل ۸۰۰ میلیون دلار دچار خسارت شده، اما انتظار می رود اکسون و بسیاری از شرکت ها سود خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اعلام کنند.

علی رغم اینکه شرکت هایی مانند اکسون در اثر آن طوفان سهمگین معادل ۸۰۰ میلیون دلار دچار خسارت شده، اما انتظار می رود اکسون و بسیاری از شرکت ها سود خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اعلام کنند 

اما اکنون به نظر می رسد و احتمال دارد تا اثرات طوفان و به طور کلی فرسودگی و پیری زیرساخت های انرژی در ایالات متحده از آنچه تصور می شد، بدتر باشد. ارقام و نمادی که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که افت تولید در ابتدای سال نسبت به نگاه اول بدتر بوده است.

هنگامی که تولید به دلیل قطعی برق و خروجی یخ زده نفت و گاز کاهش یافت، صنعت انرژی در سراسر ایالات متحده دچار شوک بزرگی گردید. ارقام جدید حاکی از آن است که تولیدنفت به دلیل طوفان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته که این افت بزرگترین کاهش از ماه مه سال ۲۰۲۰ است. در آن زمان، کاهش تقاضا و افت شدید قیمت نفت در اوج همه گیری ویروس کرونا مشاهده شد.

هنگامی که تولید به دلیل قطعی برق و خروجی یخ زده نفت و گاز کاهش یافت، صنعت انرژی در سراسر ایالات متحده دچار شوک بزرگی گردید

گزارش ها حاکی بر آن است که تگزاس بیشترین میزان از دست دادن تولید یعنی در حدود ۷۰ درصد ضرر ماهانه به خود اختصاص داده در حالی که که نیومکزیکو تقریبا ۹ درصد متحمل خسارت شده است. 

در اوایل ماه آوریل تصور می شد که کاهش تولید طوفان به طور متوسط در حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز باشد، اما با ارزیابی آماری بیشتر از سوی اداره اطلاعات انرژی، این نتیجه به دست آمد که تصویری از افت تولید بسیار تلخ تر به نظر می رسد.

با این حال، بسیاری همچنان خوش بین هستند، زیرا سرمایه گذاری در حوزه پرمین (نفت‌خیزترین منطقه آمریکا ) نوید افزایش سطح تولید تا پایان سال ۲۰۲۱ را می دهد. شرکت ها امیدوارند که این امر تعالی را در خصوص ضرر ماه فوریه ایجاد کند.

علاوه بر این، چندی پیش، جو بایدن برنامه دو تریلیون دلاری را در جهت بهبود زیرساخت های ملی و احداث تاسیسات تازه زیربنایی این کشور و مقابله با تغییر اقلیم تشریح کرده در حالی که از بهبود این زیرساختها طی هشت سال آینده خبر داده است. این طرح به دنبال اعلام نمره درجه و رتبه C برای زیرساخت های ایالات متحده از سوی انجمن مهندسان عمران آمریکا است.

چندی پیش، جو بایدن برنامه دو تریلیون دلاری را در جهت بهبود زیرساخت های ملی و احداث تاسیسات تازه زیربنایی این کشور و مقابله با تغییر اقلیم تشریح کرده در حالی که از بهبود این زیرساختها طی هشت سال آینده خبر داده است

بایدن، نام این برنامه را «طرح مشاغل آمریکایی» گذاشته و امیدوار است که سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها نه تنها به جلوگیری از بلایای آینده، مانند اثرات طوفان و امواج گرما  و همچنین توزیع انرژی کمک کند  بلکه با ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید، اقتصاد کشور را در برابر بیماری کوید_۱۹ نجات خواهد داد.

در حقیقت، بودجه اجرای این طرح‌ که قرار است میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرده و زمینه را برای سبقت گرفتن از چین فراهم آورد، حدود ۶۲۰ میلیارد دلار به حمل‌ و نقل از جمله بازسازی تقریبا ۳۲ هزار کیلومتر از جاده‌ها و بزرگراه‌های فرسوده، تعمیر هزاران پل و دو برابر کردن بودجه فدرال برای شبکه باربری کشور اختصاص خواهد یافت.

همچنین، این مبلغ صرف ابتکار عمل‌هایی از جمله ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و برچیدن لوله‌های آب سربی که برای سلامت خطرناک هستند، خواهد شد. 

در واقع، یکی از محورهای این طرح، «انقلاب در تولید خودروهای برقی»، احداث شبکه‌ای از ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ باطری خودروهای برقی، جایگزینی ۵۰ هزار کامیون گازوئیلی و برقی کردن حداقل ۲۰ درصد از اتوبوس‌های سرویس مدارس است.

با توجه به اینکه بخش اعظم شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های آمریکا متعلق به دهه پنجاه میلادی و بسیار فرسوده است، بسیاری از مردم کشور با نوسازی این زیرساخت‌ها موافقند.

بایدن در حقیقت می‌خواهد مالیات شرکت ها را از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش دهد و حداقل میزان مالیات اعمال شده بر درآمدهایی که شرکت‌ها در خارج دارند را بالا ببرد.

در حالی که اخبار مربوط به اثرات مخرب طوفان زمستانی فوریه در حال حاضر منتشر شده و بیرون آمده است، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه پرمین و طرح زیرساخت های ملی، امید به صنعتی را دارد که در اثر یک سال دشوار بر روی هم انباشته شده است.

کد خبر: ۹۰٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha