۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کدام یک باخت؛ توانیر «مات» ، شطرنج بازها مبهوت| گفته بودیم حواستان باشد!
«بازار» گزارش می دهد

کدام یک باخت؛ توانیر «مات» ، شطرنج بازها مبهوت| گفته بودیم حواستان باشد!

فدراسیون شطرنج در حالی شرکت توانیر را مقصر باخت شطرنج بازان ایرانی می داند که این شرکت می گوید ما از مدت ها قبل به دستگاه و نهادهای مختلف اعلام کرده بودیم که خود را به برق پشتیبان تجهیز کنند.

بازار؛ گروه انرژی : قطعی غیر منتظره برق دامن مسابقات ورزشی کشور را هم گرفت و منجر به باخت دو شطرنج بازی ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا شد. دبیر فدراسیون شطرنج ایران می گوید که نفرات ملی پوش مسابقات زون در فدراسیون حضور داشتند و تمام شرایط برای رقابت مهیا بود اما قطعی برق تمام این برنامه ها را به هم ریخت. آنگونه محسن سمیع زاده اعلام کرده قطع لحظه ای برق موجب خطا در سیستم شد و دو نفر از بهترین شطرنج بازهای ایرانی باخت را تجربه کردند.  

با این وجود مسئولان توانیر حاضر به قبول کوتاهی های خود درباره اطلاع رسانی یا تامین به موقع نیاز برقی کشور نبوده و می گویند که از ماه پیش درباره بروز اختلالاتی در تامین برق کشور هشدار داده بودیم و هیچ تقصیری از این جهت گردن ما نیست.

«ابوذر صالحی» مدیر روابط عمومی توانیر در این باره به «بازار» گفت: دستگاه ها یا نهادهایی که به نوعی سرنوشت آنها به برق گره خورده باید خود را به برق پشتیبان و دیزل ژنراتورهای تولید برق اضطراری را مجهز کنند تا در صورت قطعی برق به مشکل برنخورند.

او می گوید: جای تاسف است فدراسیون شطرنج یا حتی برخی از بیمارستان ها به این هشدارها بی توجه بوده و چنین اتفاقات تلخ و دردناکی در کشور رخ می دهد.  

فدراسیون شطرنج مقصر اصلی باخت دو شطرنج باز ایرانی است و با توجه به هشدارهایی که از هفته های قبل داده بودیم، دستگاه ها یا نهادهایی که به نوعی سرنوشت آنها به برق گره خورده باید  خود را به برق پشتیبان و دیزل ژانراتورهای تولید برق اضطراری مجهز کنند

چالش قطعی برق در امتحانات مجازی 
البته این تنها شطرنج باز ایرانی نبوده که قطعی برق کامش را تلخ کرده است. دانش آموزان و دانشجویان آموزش مجازی، حاصل یک سال زحمتشان را به امتحانات این روزها گره خورده در دو روز گذشته مشکلات بسیاری را تجربه کردند. 

زهرا یکی از دانشجویان می گوید که به دلیل قطعی برق یک ساعت از زمان آزمون خود را از دست دادم و حالا معلوم نیست که قرار است چه اتفاقی برای نمره پایان ترم من بیفتد.

مهسا دانشجوی مقطع دکتری رشته اقتصاد که امروز قرار بوده از پایان نامه خود دفاع کند، به دلیل قطعی برق دچار مشکلاتی شده است.

او می گوید: از قبل در خصوص قطعی های برق اطلاع داشتم حتما لب تاپ خود را شارژ می کردم یا مکان دیگری میرفتم که مشکلی برایم پیش نیاید. اما عدم اطلاع رسانی به موقع قدرت مدیریت و برنامه ریزی را از من و شاید هزار فرد با شرایط مشابه را گرفته است.  

البته مدیرکل روابط عمومی توانیر می گوید: قطعی برنامه بخش خانگی و خاموشی منازل به هیچ وجه در برنامه ما نبود. اما افزایش مصرف  ما را وادار به گرفتن این تصمیم کرد و فرصت چندانی برای اطلاع رسانی به موقع وجود نداشت.

او می گوید که  برق یک انرژی از تولید به مصرف بوده و عملا امکان ذخیره سازی آن وجود ندارد. به همین دلیل دیروز ناچار به قطعی برق در تهران، اصفهان، البرز و خراسان شدیم.  

دیروز حدود ۲ هزار مگاوات به صورت گردشی در بخش خانگی کشور خاموشی اعمال  شده که ۷۵۰ مگاوات آن مربوط به استان تهران و ۳۰۰ مگاواتش سهم شهر تهران بوده است

به گفته او، دیروز حدود ۲ هزار مگاوات به صورت گردشی در بخش خانگی کشور خاموشی اعمال  شده که ۷۵۰ مگاوات آن مربوط به استان تهران و ۳۰۰ مگاوات سهم شهر تهران بوده است. البته میزان خاموشی ها امروز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و سعی کردیم هماهنگی هایی را برای مدیریت بار شبکه با بخش کشاورزی و صنعتی کشور داشته باشیم.  

صالحی که معتقد است بخش زیادی از باری که روی شبکه وجود دارد ناشی از پدیده نوظهور رمز ارزهاست، درباره تاثیر مزارع استخراج ارزهای دیجیتال روی خاموشی های روزهای گذشته گفت: به دلیل افزایش قیمت رمز ارزها بسیاری از افراد به سمت ماینینگ رفته اند به طوری که پیش بینی می شود این مزارع حدود ۲ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف کنند.

کد خبر: ۹۰٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha