۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
برندینگ و صادرات‌محوری در راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل اولویت اصلی باشد
عضو هیئت رئیسه اتاق اردبیل:

برندینگ و صادرات‌محوری در راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل اولویت اصلی باشد

اردبیل - عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در مسیر راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل دو اصل برندینگ و صادرات‌محوری باید اساس و محور قرار گیرد.

حسین وثوقی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در سال مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نظام و دولت بهترین هدیه را با تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی به اهالی استان اردبیل داد تا با تدبیری مناسب این لایحه به سرانجام برسد.

وی به گردش کار منطقه آزاد و طرح موضوع در سفر اول رئیس جمهور به استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در پی تحقق خواسته مردم در سال ۹۳ تلاش شد تا لایحه منطقه آزاد اردبیل با ویژگی‌های مرزی بودن و همجواری با کشورهای آسیای میانه مورد توجه قرار گیرد که در گام اول الحاق به منطقه آزاد ارس مطرح اما دولت در سال ۹۵ لایحه راه‌اندازی هشت منطقه آزاد را به مجلس ارسال کرد که اردبیل نیز در زمره آنها بوده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: بعد از پروسه متعدد در مجلس برای تصویب این لایحه و در نهایت مخالفت نمایندگان مجلس نهم، در مجلس دهم لایحه مورد بررسی و نظر کارشناسی قرار گرفت تا بعد از تصویب در مجلس با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شود.

وثوقی افزود: در این کشمکش مجلس و شورای نگهبان لایحه با اصرار نمایندگان سابق به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد و مجمع تشخیص مصلحت نیز در هفته‌های گذشته بعد از سال‌ها چشم‌اندازی مردم استان، ‌ این لایحه را بدون تعیین محدوده تصویب کردند.

جایگاه پایین اردبیل در تولید ناخالص ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد را دو چندان کرده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در اصل لایحه مساحت ۱۰ هزار و ۶۸۷ هکتار زمین با شش شهرستان به شکل منفصل پیشنهاد شده بود که مصوبه مجلس ایجاد یک منطقه به صورت متصل در محدوده استان اردبیل است.

وثوقی به جایگاه پایین استان در بخش تولید ناخالص و نرخ بیکاری اشاره کرد و ادامه داد: همه این شرایط ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد را در استان اردبیل دو چندان کرده و امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم شاهد راه‌اندازی منطقه آزاد و خروج استان از بن‌بست کنونی باشیم.

وی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد را با توجه به احداث راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به مغان و همچنین تلاش برای احداث شهرک صنعتی مشترک و بارانداز ریلی را یادآور شد و اضافه کرد: همه این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در کنار گمرک، فرودگاه و اراضی حاصلخیز نشان می‌دهد که در شمال استان اردبیل، راه‌اندازی منطقه آزاد می‌تواند نقطه جهش تولید و توسعه همه‌جانبه به نفع افزایش درآمد سرانه اهالی استان باشد.

وثوقی ضرورت تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه مناطق آزاد در دنیا صادرات‌محور است، ‌ امیدواریم در استان اردبیل نیز از مزیت منطقه آزاد در صادرات بیشتر با تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی استفاده شود.

میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و در کنار آن ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این مناطق به ثبت رسیده است.

وثوقی میزان صادرات در این مناطق را در یک سال سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سالانه ۲۰ هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد می‌شود و قطعا در اشتغال، افزایش تولید و صادرات استان اردبیل نیز احداث منطقه آزاد مؤثر خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در کنار صادرات‌محوری، برندینگ نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا با توجه به مشوق‌های قانونی در مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار انتظار می‌رود تحول اساسی در استان پیش رو باشد.

کد خبر: ۸۹٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha