۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
 انگلیس  مالیات دیجیتالی برقرار کرد، آمریکا  برآشفته شد!
جنگ تجاری جدید در راه است

انگلیس مالیات دیجیتالی برقرار کرد، آمریکا برآشفته شد!

با وجود مخالفت شدید از سوی غولهای فناوری و دولت ایالات متحده ، انگلیس ظرف مدت سه هفته آینده اعمال مالیات دو درصدی بر خدمات دیجیتال را آغاز خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار-  پس از رونمایی و اعلام بودجه تاریخی سال جاری در روز گذشته، انگلیس به دنبال طرح اعمال مالیات برخدمات شرکت های بزرگ فناوری می باشد.

به همین منظور دولت انگلیس در روز گذشته اعلام کرد که با اعمال دو درصد مالیات بر درآمد حاصل از خدمات دیجیتال از جمله سرچ کردن و تبلیغات که از اول ماه آوریل آغاز میشود، اقتصاد خود را به پیش می برد.

این کارمزد برای شرکتهایی که فروش جهانی به میزان بیش از ۵۰۰ میلیون پوند (۶۴۸ میلیون دلار) دارند، اعمال شده و حداقل ۲۵ میلیون پوند (۳۲.۴ میلیون دلار) از طرف کاربران انگلیسی دریافت می شود.

 وزارت خزانه داری این کشور در بودجه سال ۲۰۲۰ خود اعلام کردکه این اطمینان حاصل خواهد شد که میزان مالیات پرداخت شده در انگلیس نشان دهنده ارزشی است که این مشاغل دارند و اینگونه فعالیت های دیجیتالی از تعامل با کاربران نشئت گرفته است.

این مالیات برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد و پیش نویس قانون آن در ژوئیه ۲۰۱۹ معرفی و ارائه شد.

همچنین این اقدام به منظور اطمینان از اینکه شرکتهای بزرگ فناوری که بسیاری از آنها آمریکایی هستندپرداخت مالیات بیشتری بر فروش های انجام شده در انگلستان دارند، طراحی شده است.

 با این حال ، دولت ایالات متحده اینگونه استدلال کرده که مالیات بر خدمات دیجیتال بطور ناعادلانه شرکت های فناوری آمریکایی را مورد هدف قرار می دهد.

در همین راستا جیسون آکسمن رییس شورای صنعت فناوری اطلاعات گفت: «این مالیات تأثیری مستقیم و نامتناسب بر شرکتهایی که دارای دفتر مرکزی در ایالات متحده هستند، خواهد گذاشت».

آکسمن به جای پیشبرد هزینه جدید، از دولت انگلیس خواست تا این مسئله را از طریق قوانین جدید جهانی که توسط کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)مذاکره می شود، حل کند.

دولت انگلستان روز چهارشنبه اظهار داشت که در صورت جلوگیری از اصلاحات اساسی مالیات بین المللی توسط OECD ، وضع مالیات دو درصدی خود را لغو می کند.

درآمد ۶۰۰ میلیون یورویی فرانسه از مالیات دیجیتال در سال ۲۰۲۰

چندین کشور مالیات خدمات دیجیتال را تصویب یا در نظر گرفته اند.اخذ مالیات بر خدمات دیجیتال موسوم به گافا در سال گذشته با ابتکار عمل فرانسه و توافق کشورهای اتحادیه اروپا آغاز شد.

این مالیات برای فرانسه درآمد ۴۰۰ میلیون یورویی  را در سال گذشته به همراه آورده که طبق پیش بینی ها این میزان در سال جاری به ۶۰۰ میلیون یورو نیز می رسد.

در سال گذشته امریکا با انتقاد از موضوع مالیات دیجیتالی اعلام کرد در صورت عدم توقف،تعرفه های گمرکی کالاهای فرانسوی راافزایش خواهد داد.

بنابراین امریکا که در سال گذشته با این اقدام فرانسه مخالف بوده حال به دنبال اعلام نارضایتی خود به انگلیس است زیرا شرکت های بزرگ فناوری از جمله آمازون، گوگل و فیسبوک  برای ادامه فعالیت های دیجیتالی مجبور به پرداخت مالیات دو درصد از درآمد خود هستند.

احتمال بروز جنگ تجاری جدیدی در راه است

آتش بس ایجاد شده در جنگ تجاری احتمالی بر سر مالیات دیجیتالی میان دو کشور در ماه ژانویه، از تشدید بیشتر این موضوع با این توافق که هر دو طرف تا پایان سال هیچ حرکتی انجام ندهند، ممانعت کرد اما تداوم مذاکرات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی چیز دیگری نشان داد.

 استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد داووس در حالی که در کنار وزیر سابق دارایی انگلیس ساجید جاوید نشسته بود، بر سر مالیات بر خدمات دیجیتال با وزیر انگلیسی درگیری لفظی پیدا کرد و به انگلیس هشدار داد که تلافی سختی در انتظار آنهاست.

منوچین همچنین افزود:« اگرهرکسی بخواهد به طور خودسرانه مالیات را بر شرکتهای دیجیتالی خود اعمال کند، ما به طور خودسرانه مالیات را بر شرکتهای اتومبیل اعمال خواهیم کرد».

وضع دو درصد مالیات بر گوگل، فیسبوک و دیگر غول‌های دیجیتالی، می تواند مذاکرات تجاری میان ایالات متحده و انگلیس پس از برگزیت را که به دنبال توافق های جدید در جهت کاهش تعرفه ها میباشد، پیچیده تر کند و آنها را مقابل یکدیگر برای آغاز تنشهای تجاری قرار دهد.

در همین راستا آکسمن خاطر نشان کرد که در زمانی که دولت های ایالات متحده و انگلیس برای آغاز مذاکرات با هدف تعمیق روابط تجاری و سرمایه گذاری خودآماده هستند، ما از دولت انگلیس می خواهیم که در مالیات خدمات دیجیتال ملی خود و برای دستیابی به یک راه حل پایدار و چند جانبه و مذاکره با OECD تجدید نظر کند.

بنابراین اکنون به نظر می رسد به جز چین، امریکا جنگ اقتصادی دیگری را در سال جاری با کشورهای اروپایی از جمله انگلیس برگزیت زده آغاز خواهد کرد.

کد خبر: ۸٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha