۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
کردستان همچنان می لرزد| وقوع ۱۰ زمین لرزه در ۲ ماه
بازار گزارش می‌دهد؛

کردستان همچنان می لرزد| وقوع ۱۰ زمین لرزه در ۲ ماه

سنندج- کردستان با قرار گرفتن روی چندین گسل، یکی از استان های مستعد وقوع زلزله در کشور است و به همین دلیل وقوع زمین لرزه در این استان از ابتدای سال جاری موجب نگرانی جدی مردم شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بر اساس تحقیقات و بررسی های علمی صورت گرفته، استان کردستان در مسیر گسل های قومی برای وقوع زلزله قرار گرفته است و به همین دلیل است که سالانه چندین زلزله در شهرهای مختلف این استان به ویژه سه شهرستان سنندج، مریوان و سروآباد روی می دهد.

قرار گرفتن استان کردستان روی این گسل ها باعث شده است تا هر چند مدت یک بار بخشی از این استان مورد تهدید وقوع زلزله قرار گیرد و به همین دلیل انجام پیش بینی های لازم در این خصوص از سوی سازمان ها و ادارات دولتی مسئول یک امر لازم و ضروری است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان کردستان به سبب وجود گسل های فعال به ویژه در بخش غربی این استان، از جمله مناطق زلزله خیز در کردستان به شمار می رود.

سالار منیعی با اشاره به سوابق وقوقع زلزله های مختلف در استان کردستان، ادامه داد: گسل های فعال استان بخشی از پهنه لرزه خیز وسیع زاگرس هستند که طی قرن های گذشته فعالیت های لرزه ای از خود نشان داده اند.

همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی یکی از مدرسان گروه عمران دانشگاه کردستان که در قالب یک مقاله علمی به چاپ رسیده است، مشخص شده که وجود گسل های فعال در منطقه، لرزه خیزی بالای آن، و وقوع زلزله های ویرانگر گذشته، همگی نشان از آن دارد که وقوع زمین لرزه های بزرگ در این ناحیه حتمی است.

کردستان همچنان می لرزد/ وقوع ۱۰ زمین لرزه در دو ماه

در این مقاله علمی همچنین آمده است: دانش ارزیابی خطرات ناشی از زلزله می تواند خسارات وتلفات ناشی از زمین لرزه های محتمل آینده را کاهش دهد و به همین دلیل باید پیش بینی های لازم در تمامی بخش ها در این راستا صورت گیرد که بحث پیشگیری از بروز حوادث یکی از نیازهای لازم و ضروری در این راستا به شمار می رود.

وقوع ۱۰ زمین لرزه در دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ در کردستان
هر چند که بر اساس یافته های علمی کردستان یکی از استانهای مستعد در راستای وقوع زمین لرزه به شمار می رود ولی نگاهی به آمارهای مرز لرزه نگاری کشور نشان می دهد که وضعیت این استان در دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ به مراتب نگران کننده تر از سالهای قبلی است.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مرکز لرزه نگاری کشور از ابتدای سال جاری تا ۳۱ اردیبهشت ماه در مجموع ۱۰ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳.۶ روی داده است و تعدادی از این زمین لرزه ها باعث بروز خسارت های مختلف جانی و مالی در استان کردستان شده است.

۱۷ فروردین ماه سال جاری اولین زمین لرزه سال ۱۴۰۰ در کردستان به ثبت رسیده است که این زمین لرزه بخشی از شهرستان های مریوان و سروآباد را لرزاند و بزرگی آن به بیش از ۵.۳ رسید که خبرهای رسمی اعلام شده از سوی مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان، این زمین لرزه باعث بروز خسارت های مالی شدیدی به بخشی از روستاهای شهرستان مریوان شد.

با فاصله ای یکی دو ساعته و در همان روز ۱۷ فروردین ماه دومین زمین لرزه با بزرگی ۳.۸ در نقطه مرزی استان کردستان با اقلیم کردستان عراق روی داد و این زمینه لرزه نیز بخشی از استان را مورد تهدید قرار داد که البته این مورد خسارتی را به دنبال نداشت.

روز ۲۲ فروردین ماه و در فاصله ای دو ساعته بخش غربی استان کردستان چهار بار لرزید که در این دو ساعت چهار زمین لرزه به بزرگی ۳.۶، ۳.۸، ۳.۷ و ۳.۹ بخش غربی استان کردستان و روستاهای دو شهرستان بانه و مریوان را تهدید کرد.

کردستان همچنان می لرزد/ وقوع ۱۰ زمین لرزه در دو ماه

پنجمین روز اردیبهشت ماه نیز بار دیگر مریوان و سروآباد با زلزله ای به بزرگی ۳.۶ مورد تهدید واقع شد که البته بر اساس گزارش های سازمان های مسئول این زمین لرزه نیز خسارتی را به دنبال نداشت.

۱۸ اردیبهشت ماه بار دیگر کردستان لرزید و این بار زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۴ روی داد و متاسفانه شماری از روستاهای حد فاصل شهر شویشه تا شهرستان سروآباد را مورد تهدید قرار داد و خسارت های مالی زیادی به تعدادی از روستاهای این منطقه وارد شد.

۲۵ اردیبهشت ماه هم بار دیگر زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۷ بخش غربی کردستان از جمله دو شهرستان سروآباد و مریوان را لرزاند و خوشبختانه این حادثه نیز خسارت های مالی و جانی به دنبال نداشت.

بامداد آخرین روز اردیبهشت ماه  نیز بار دیگر کردستان را وقوع زمین لرزه ای دیگر به بزرگی ۴.۳ مورد تهدید واقع شد که بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت بحران استان، خوشبختانه به دلیل اینکه کانون اصلی این زمین لرزه با مناطق مسکونی فاصله داشته، بار دیگر حادثه ای قابل توجه روی نداده است.

کردستان یکی از استانهای مستعد کشور در راستای وقوع زمین لرزه است و به همین دلیل می طلبد که مسئولان و مدیران استان پیش بینی های لازم را در این خصوص داشته باشند

نظارت بر ساخت و ساز راهکار مهم در پیشگیری از حوادث زمین لرزه است
نگاهی به وقوع زمین لرزه های پیاپی در دو ماهه اخیر در استان کردستان نشان می دهد که کردستان یکی از استان های مستعد کشور در راستای وقوع زمین لرزه است و به همین دلیل می طلبد که مسئولان و مدیران استان پیش بینی های لازم را در این خصوص داشته باشند.

در همین راستا سالار منیعی عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: کاهش آسیب پذیری، از طریق روش های مختلفی مانند تقویت نقش نهادهای حاکمیتی در اجرای قانون و الزام آحاد جامعه به تبعیت از قانون، آموزش و آگاهی بخشی به آحاد جامعه در سطوح مختلف متناسب با سطح فرهنگ و سواد اقشار یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

وی تقویت باور عمومی به خدمات حرفه ای مهندسی، حذف دلالان و افراد فاقد صلاحیت از چرخه ساخت و ساز، تقویت حس مسئولیت پذیری و اخلاق، ارتقا کیفی سطح خدمات مهندسی و نحوه ساخت ابنیه فنی و ... از دیگر راهکارهای اصلی در راستای مقابله با حوادث احتمالی وقوع زمین لرزه است.

کردستان همچنان می لرزد/ وقوع ۱۰ زمین لرزه در دو ماه

این استاد دانشگاه افزود: توجه به لزوم کاهش آسیب پذیری در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن، منجر به توسعه یک مدل کارآمد تاب آوری و ایمنی در آن کشورها شده است، مدلی که اجرای آن، موجب کاهش خسارات جانی و مالی، طی رخدادهای طبیعی شده است.

آمادگی هشت تیم عملیاتی هلال احمر کردستان
در کنار مواردی که کارشناسان در راستای جلوگیری از وقوع خسارت های احتمالی وقوع زمین لرزه اشاره می کنند، آمادگی نهادهای امدادی و خدمت رسان برای حضور به موقع در محل وقوع حادثه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: جمعیت هلال احمر با بسیج تمامی ظرفیت های در اختیار و آموزش امدادگران هشت تیم عملیاتی را در سطح استان مستقر نموده و آماده ارائه هر گونه خدمت رسانی به مردم در صورت بروز حوادث احتمالی است.

پیام جلالی با اشاره به وقوع زمین لرزه اخیر در شهرستان های مریوان و سروآباد، عنوان کرد: طی یک ماه گذشته این چندمین زلزله‌ای است که در این منطقه به وقوع می‌پیوندد و لازم است که هموطنان مان در این منطقه با رعایت اصول ایمنی مواجهه با زلزله را رعایت کنند.

وی بیان کرد: به هیچ وجه نمی‌توان زمان و مکان وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد، اما می‌توان با انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه، آسیب‌های احتمالی وقوع زلزله را به حداقل رساند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان عنوان کرد: با توجه به وقوع زمین لرزه های اخیر در دو شهرستان مریوان و سروآباد ما بخش زیادی از توان نیروی انسانی و وسائل امدادی خود را در این مناطق متمرکز کرده ایم.

کردستان به دلایل مختلف یکی از استانهای مستعد در خصوص وقوع زمین لرزه است و به همین دلیل باید ضمن بسیج تمامی ظرفیت ها برای امدادرسانی مناسب به مردم، پیشگیری های لازم نیز در حوزه نظارت بهتر بر ساخت و سازها به ویژه در مناطق روستایی برای به حداقل رساندن خسارت های احتمالی صورت گیرد.

کد خبر: ۸۹٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha