۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
تجهیز یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی دشت اردبیل به سامانه نوین آبیاری
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

تجهیز یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی دشت اردبیل به سامانه نوین آبیاری

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت استان از منابع و تسهیلات حمایتی آبیاری نوین بهره‌مند و اطلاعات آن‌ها در سامانه به ثبت رسیده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: جهاد کشاورزی اردبیل با هدف‌گذاری مشخص در پنج سال آینده سعی دارد تا عمده اراضی حاصلخیز استان را به سیستم مدرن آبیاری اعم از کلاسیک، تحت فشار، تیپ و قطره‌ای تبدیل کند که در این ارتباط در دشت اردبیل یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار به زیر کشت محصولات متنوع رفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان اردبیل از جایگاه ۲۸ در توسعه سامانه نوین آبیاری به رتبه‌های تک رقمی چهارم و پنجم ارتقا یافته و امسال نیز به صورت طرح‌های چاه مزرعه سعی می‌کنیم در دشت اردبیل نیاز آبی سیب‌زمینی، کلزا و غلات دانه‌ریز را به صورت مدرن مهیا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به همراهی خوب زارعین و کشاورزان در اجرایی شدن این طرح با راندمان آبیاری ۴۰ درصد اشاره کرد و گفت: با پرداخت ۸۳۹ میلیون تومان تسهیلات در این زمینه و آورده‌ای که زارعین به میزان ۱۵۰ میلیون تومان داشتند، این طرح به سرانجام رسیده است.

نیکشاد افزود: به ازای هر هکتار دولت ۱۷ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند و بخشی از منابع نیز به عنوان آورده از سوی کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی میزان مصرف آب در هر هکتار اراضی سیب‌زمینی را ۱۲ هزار متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی اردبیل این میزان مصرف آب هفت تا هشت هزار متر مکعب در هر هکتار است.

نیکشاد به وضعیت خشکسالی و بارش‌های کم در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری استقبال بیشتری را داشته باشند تا تنش آبی در مزارع استان به حداقل برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار کشت سیب‌زمینی ما کشت دانه‌های روغنی را نیز در دشت اردبیل توصیه می‌کنیم و امیدواریم با اجرای طرح‌های متعدد در کنار افزایش راندمان آبیاری، بهره‌وری در تولید نیز تا ۸۵ درصد ارتقا یابد.

نیکشاد رویکرد استاندار اردبیل را حمایت از صنایع تبدیلی اعم از توسعه سردخانه‌ها و احداث کارخانه‌های فرآوری سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: در زمینه توسعه سردخانه برنامه‌ریزی جامع تا ۳۰۰ هزار تن به ویژه برای عرضه محصولات در غیر فصول تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد توسعه صنایع تبدیلی سیب‌زمینی نیز اضافه کرد: با هدف‌گذاری انجام شده برای فعال کردن واحدهای راکد و احداث و تکمیل واحدهای موجود، ظرفیت صنایع تبدیلی سیب‌زمینی تا ۴۰۰ هزار تن ارتقا خواهد یافت.

کد خبر: ۸۹٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha