۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
طرح ۵۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای مهار کرونا

طرح ۵۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای مهار کرونا

صندوق بین المللی پول از طرح پیشنهادی ۵۰ میلیارد دلاری برای پایان دادن به بحران کرونا خبر داد.

به گزارش بازار، صندوق بین المللی پول طرحی را برای پایان دادن به بیماری همه گیر کرونا با ۵۰ میلیارد دلار بودجه پیشنهاد داد که هدف از آن واکسیناسیون حداقل ۴۰ ٪ از جمعیت جهان تا پایان سال میلادی کنونی است.

کریستالینا جورجیوا، مدیر کل صندوق بین المللی پول، در اجلاس جهانی بهداشت که در چارچوب گروه ۲۰ در رم برگزار شد، گفت: پیشنهادی که ما ارائه کرده ایم اهداف را مشخص، نیازهای مالی را تعیین و اقدامات عملی را نیز برای مبارزه با این بیماری همه گیر تعریف می‌کند. هدف این طرح واکسیناسیون حداقل ۴۰ درصد از جمعیت جهان تا پایان امسال و ۶۰ درصد از جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۲۲ است تا این گونه بتوان زمینه بهبود اقتصادی پایدار جهانی را فراهم کرد.

وی افزود: اکنون کاملا مشخص شده است پایان بحران اقتصادی کنونی که ناشی از کرونا است، بدون پایان یافتن این بیماری ممکن نیست؛ بنابراین پایان دادن به این بحران به نفع همه کشورها است.

کریستالینا جورجیوا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مدت‌ها است که ما درباره واگرایی خطرناک شرایط اقتصادی هشدار داده ایم.

وی گفت: ادامه این وضع، اوضاع و شرایط را فقط بدتر می‌کند. زیرا فاصله بین کشورهای ثروتمندی که به واکسن دسترسی دارند و کشورهای فقیری که این امکان را ندارند، افزایش می‌یابد.

در پایان آوریل، کمتر از ۲ ٪ از جمعیت کشورهای آفریقایی واکسینه شده اند در حالی که بیش از ۴۰ ٪ از جمعیت در آمریکا و بیش از ۲۰ ٪ در اروپا حداقل یک دوز واکسن ضد بیماری کرونا دریافت کرده اند.

صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرد شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در هند می‌تواند از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی- مالی و رونق گیری کسب و کارها در جهان را به طور جدی تحت تاثیر منفی عوامل و متغیرهای زمینه‌ای خود قرار دهد.

با توجه به اینکه هند یکی از اقتصادهای نوظهور جهان با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت است ادامه شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در آن می‌تواند بهبود جهانی را از بین ببرد.

بودجه ۵۰میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای مبارزه با کرونا به منظور قرارگیری کشورهای جهان در مسیر رشد، صندوق بین المللی پول در حال ارائه یک سری پیشنهادات با هدف اصلی پر کردن خلاء واکسن‌هایی است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول تأکید می‌کند کنترل چشمگیر بیماری کرونا در همه کشورهای جهان، به نفع همه است.

برای تأمین واکسیناسیون جمعیت جهان، صندوق بین المللی پول بر اختصاص یارانه‌های اضافی به برنامه دستیابی جهانی به واکسن ضد ویروس کرونا ۲۰۱۹، کوواکس (COVAX) متعلق به سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند.

این کار نیز با دادن دُزهایی اضافی که کشورهای صنعتی در اختیار دارند به این نهاد قابل انجام است. به این ترتیب کوواکس می‌تواند با دُزهای اضافی دریافتی از دیگر کشورها، و توزیع آن‌ها در میان کشورهایی که کمبود شدید واکسن ضد بیماری همه گیر کووید-۱۹ دارند به مبارزه موثر با این بیماری کمک کند.

هدف از راه اندازی برنامه دستیابی جهانی به واکسن ضد ویروس کرونا ۲۰۱۹، کوواکس (COVAX) متعلق به سازمان جهانی بهداشت این بود که از احتکار واکسن ضد بیماری همه گیر کووید-۱۹، در کشورهای ثروتمند جهان جلوگیری شود، اما ظاهرا تاکنون در رسیدن به این هدف ناموفق بوده است.

پیشنهادی که صندوق بین المللی پول برای مبارزه موثر با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ داده است حدود ۵۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز خواهد داشت. پیش بینی شده است که دست کم ۳۵ میلیارد دلار از این مبلغ، از طریق یارانه‌ها تامین شود. بقیه مبلغ نیز باید از منابع دولت‌های ملی و دیگر منابع تامین مالی به دست آید.

کد خبر: ۸۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha