۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
دلایل درآمدزایی پایین صنعت زنبورداری؛ تلخکامی‌های ایران از بازار عسل دنیا
«بازار» گزارش می دهد

دلایل درآمدزایی پایین صنعت زنبورداری؛ تلخکامی‌های ایران از بازار عسل دنیا

کارشناسان می گویند صنعت زنبورداری کشور به دلیل عدم بازاریابی و نداشتن برند واحد نتوانسته درآمدزایی شایسته ای برای کشور داشته باشد. اگرچه مقصد صادراتی ۷۰درصد از عسل ایران کشورهای حوزه خلیج فارس است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت زنبورداری اگرچه بسیار پر پتانسیل است اما هنوز نتوانسته ایم در سطح بین المللی و بازارهای بزرگ جهانی جایگاه چندانی داشته باشیم. این در حالی است که نوع محصولات تولید شده در کشور به دلیل نوع آب و هوای کشور می تواند مزایای رقابتی در بازارهای جهانی داشته باشد. به گفته فعالان این صنعت معرفی محصولات این صنعت به دیگر کشورها و از سوی دیگر خارج شدن از روند عسل محوری و رو آوردن به بازار سازی برای دیگر محصولات زنبور عسل همانند ژل رویال، بره موم و زهر زنبور عسل که ارزش افزوده بسیار بالایی نیز دارد می تواند گامی در جهت ارزآوری برای کشور و به تبع تولیدکنندگان داخلی باشد. با این وجود سالهای است زنبورداران کشور با چالش های فراوانی مواجه هستند و در شرایطی که با مشکلاتی همچون تامین نهاده دست و پنجه نرم می کنند حدود ۹۰ درصد آنها هنوز تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای قرار ندارند.

 ارزش گرده افشانی زنبور برای صنعت کشاورزی ۹۰ تا ۱۴۰ برابر دیگر محصولات مستقیم آن مثل عسل، بره موم و غیره است

ارزش گرده افشانی زنبور عسل برای صنعت کشاورزی ۹۰ تا ۱۴۰ برابر ارزش محصولات زنبور عسل است
«ناصر تاج آبادی» پژوهشگر زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص مسائل فعلی تولیدکنندگان صنعت زنبورداری به «بازار» گفت: در حال حاضر هنوز برداشت عسل شروع نشده است اما امسال به دلیل سرما، عدم مبارزه درست با آفات و بیماری ها، عدم تغذیه کافی و مسائلی دیگر تلفات در زنبورستان ها بسیار بالا بوده است.

تاج آبادی افزود: نه فقط از زنبوردار بلکه از خود زنبور باید حمایت کند چون ارزش گرده افشانی زنبور برای محیط زیست، باغبانی، زراعت و به طور کلی کشاورزی کشور ۹۰ تا ۱۴۰ برابر دیگر محصولات مستقیم آن مثل عسل، بره موم و غیره است.

تاج آبادی خاطر نشان کرد: در واقع دولت باید در بحث تامین نهاده های مورد نیاز برای صنعت زنور عسل بخصوص شکر از فعالان این صنعت حمایت کند چرا که شکر به اندازه کافی در اختیار آنها نیست و از ظرف دیگر در بازار آزاد قیمت این محصول بسیار بالا است.

وی ادامه داد: وقتی زنبور تغذیه خوبی نداشته باشد خوب رشد نمی کند در نتیجه گرده افشانی دچار مشکل می شود و تولیدات محصولات باغی و زراعی کاهش می یابد.

تاج آبادی خاطر نشان کرد: بحث اختلال در گرده افشانی زنبور عسل از جمله مسائل مهم اما پنهانی است که چندان به آن توجه نمی شود.

کارشناسان جهانی ارزش بازار جهانی عسل را در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹ میلیارد دلار برآورد می کنند

پیش بینی ارزش ۹ میلیارد دلاری برای بازار جهانی عسل در سال ۲۰۲۱
در حالی که داده های آماری منتشر شده حاکی از این است که به گفته کارشناسان ارزش بازار جهانی عسل را برای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹ میلیارد دلار برآورد کرده اند و معتقدند ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۸ به بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار می رسد ایران نتوانسته سهم چندانی در این بازار داشته باشد. این در حالی است که صنعت زنبورداری ایران صنعتی با قدمتی بالا است اما مسائلی همچون تحریم ها و عدم حمایت ها برای بازاریابی و یافتن بازارهای صادراتی جدید از سوی دولت مانع از این شده که بتوانیم در بازارهای بین المللی جایگاه شایسته ای داشته باشیم. همین امر موجب شده تا به امروز نتوانیم با یک برند ملی صادرات داشته باشیم و صادرات هایی که به ویژه در بخش عسل صورت می گیرد غالبا به صورت فله و بدون یک برند مشخص است.

 بین ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات عسل ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد

صادرات سالانه ۲هزار تن عسل ایران به بازارهای هدف
«ماشاالله جمشیدی» عضو هیات مدیره انجمن زنبور عسل ایران در گفتگو با «بازار» گفت: در حال حاضر سالانه هزار و ۵۰۰ تا ۲هزار تن صادرات عسل داریم که غالبا بازارهای هدف ما نیز کشورهای خلیج فارس است.

جمشیدی افزود: اگرچه به کشورهای مالزی و سنگاپور هم کما بیش صادرات عسل داریم اما می توان گفت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات عسل ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث کندوی عسل نیز صادرات داریم و غالبا به کشور ترکیه و کردستان عراق است که به صورت رسمی و غیر رسمی ارسال می شود.

الان صادرات عسل ایران به صورت فله ای انجام می شود در حالی که اگر به صورت بسته بندی شده صادر شود ارزش مالی آن ۲ برابر خواهد بود

صادرات فله ای عسل ارزش صادراتی را به یک دوم کاهش داده است
جمشیدی گفت: البته ما در صنعت زنبورداری واردات هم داریم به طوری که شاهد هستیم چه به صورت رسمی و چه به صورت قاچاق موم، ژل رویال، بره موم و گرده گل وارد کشور می شود.

این فعال صنعت زنبورداری با بیان اینکه صادرات عسل ما فعلا در قالب برند نیست افزود: در حال حاضر صادرات ما به صورت فله ای انجام می شود در حالی که اگر به صورت بسته بندی و تحت یک نام صادر شود قطعا ارزش مالی آن ۲ برابر خواهد بود.

جمشیدی گفت: متاسفانه دولت در بحث بازاریابی چندان همراه با صادرکنندگان نیست و صادرکنندگان خود اقدام به بازاریابی می کنند در حالی که انتظار می رود بخشی از این بازارهای صادراتی توسط دولت و رایزن های اقتصادی کشور در اختیار صادرکنندگان قرار داده شود.

طی چند سال گذشته تنها ۶۰۰گرم زهر زنبور عسل صادرات داشته ایم
این عضو هیات مدیره انجمن زنبور عسل ایران در خصوص مقوله صادرات زهر زنبور عسل نیز اظهار داشت: در این زمینه چندان فعال نبوده ایم به طوری که طی چند سال اخیر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم زهر زنبور به کشور گرجستان ارسال کردیم و با شیوع همه گیری ارتباطات قطع شود و کسی هم نه از بدنه دولت و نه بخش خصوصی پیگیر آن نشده است.

عسل کُنار، عسل آویشن و عسل مرکبات ایران در کشورهای خلیج فارس تا کیلویی ۸۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسد

قیمت هر کیلوگرم عسل در بازارهای جهانی از ۱ دلار تا ۵۰ دلار متغیر است
جمشیدی در خصوص قیمت محصول عسل در بازارهای جهانی گفت: قیمت عسل بسیار متفاوت است به طوری که قیمت این محصول از کیلویی ۱ تا ۲ دلار متغیر است.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم از برخی عسل های خاص مثل عسل مانوکا که مخصوص نیوزلند و استرالیا است به ۳۰ تا ۵۰ دلار هم می رسد.

جمشیدی گفت: در ایران نیز برخی عسل های خاص مثل عسل کُنار، عسل آویشن و عسل مرکبات تولید می شود که اگر برند سازی کنیم می توانیم به خوبی در بازارهای جهانی بفروشیم.

وی تصریح کرد: به طور خاص در کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، یمن و امارات این عسل های خاص حتی کیلویی ۳۰۰ تا  ۸۰۰ هزار تومان به راحتی به فروش می رسد.

کد خبر: ۸۹٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha