۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
تعویق بازپرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه از سوی چین| عرضه واکسن چینی در ۴۰ کشور آفریقایی
در راه مهار کوید_۱۹ و بهبود اقتصادی صورت خواهد گرفت؛

تعویق بازپرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه از سوی چین| عرضه واکسن چینی در ۴۰ کشور آفریقایی

بر اساس اظهارات رئیس جمهور چین، این کشور طی سه سال آینده سه میلیارد دلار بسته کمکی مالی در جهت حمایت از اقتصاد کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کرونا و بهبود اقتصادی فراهم خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین روز جمعه اعلام کرد که چین طی سه سال آینده به میزان سه میلیارد دلار کمک مالی اضافی را در جهت مقابل ویروس کرونا و بهبود اقتصادی و اجتماعی در سایر کشورهای در حال توسعه فراهم خواهد کرد.

شی این سخنان را به هنگام سخنرانی در اجلاس جهانی بهداشت، یک رویداد ویژه در رم که به همت ایتالیا، ریاست G۲۰ در سال ۲۰۲۱ و کمیسیون اروپا برگزار شد، به صورت مجازی در پکن، بیان کرد.

رئیس جمهور چین ضمن بیان این موضوع که کشورش تاکنون ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کوید_۱۹ را به جهان عرضه کرده و موارد بیشتری را نیز فراهم خواهد کرد، گفت: چین طرح تعلیق خدمات بدهی گروه G۲۰ را برای کشورهای فقیر تر به طور کامل اجرا کرده و تاکنون بازپرداخت بدهی های بیش از ۱.۳ میلیارد دلار یعنی بالاترین میزان به تعویق انداختن در میان اعضای G۲۰ را به تعویق انداخته است. 

شی همچنین در سخنرانی خود اضافه کرد که چین دو میلیارد دلار کمک برای پاسخگویی به کوید_۱۹ در کشورهای در حال توسعه فراهم کرده و تجهیزات پزشکی را به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۳ سازمان بین المللی با ارائه بیش از ۲۸۰ میلیارد ماسک، ۳.۴ میلیارد لباس محافظ و چهار میلیارد جعبه تست به سراسر جهان، ارسال نموده است.

چین تاکنون تجهیزات پزشکی را به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۳ سازمان بین المللی با ارائه بیش از ۲۸۰ میلیارد ماسک، ۳.۴ میلیارد لباس محافظ و چهار میلیارد جعبه تست به سراسر جهان، ارسال نموده است

از زمان آغاز ساخت واکسن کرونا، شرکت های چینی از شرکت های تولید کننده واکسن بوده که  تکنولوژی و فناوری خود را به سایر کشورهای در حال توسعه منتقل کرده و از تولید مشترک با آنها حمایت نموده اند. 

شی جین پینگ در اجلاس روز جمعه خواستار به عهده گرفتن و پذیرفتن مسئولیت های همکاری جهانی علیه این ویروس از سوی گروه جی ۲۰ شد و پنج پیشنهاد را ارائه داد، زیرا رئیس جمهور چین معتقد است که باید از طریق همبستگی و همکاری کشورها بسیاری از آزمایشها را مورد آزمون قرار داده و قاطعانه هرگونه تلاش برای سیاسی کردن، برچسب زدن یا انگ زدن به ویروس را رد کرد.

از زمان آغاز ساخت واکسن کرونا،  شرکت های چینی از شرکت های تولید کننده واکسن بوده که  تکنولوژی و فناوری خود را به سایر کشورهای در حال توسعه منتقل کرده و از تولید مشترک با آنها حمایت نموده اند

کسب نقطه اصلی همکاری جهانی در خصوص واکسن از سوی چین
در همین راستا، «لو شیانگ»، محقق تحقیق در آکادمی علوم اجتماعی چین در گفتگو با گلوبال تایمز ضمن اشاره به عدم حضور جو بایدن در این اجلاس اعلام کرد: دارا بودن مالکیت معنوی لزوماً به معنای توانایی یک کشور در تولید واکسن نیست و همکاری در فن آوری ها، مواد و پرسنل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این محقق بر این باور است که رئیس جمهور چین نقطه اصلی همکاری جهانی در خصوص واکسن را به دست آورد که این موضوع به سایر کشورهای در حال توسعه که فاقد شرایط لازم برای تولید واکسن هستند، کمک خواهد کرد و نشان دهنده مسئولیت پذیری چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

چین با به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی برای کشورهای در حال توسعه، دردی را که سایر کشورهای در حال توسعه متحمل می شوند، درک می کند.

لو گفت: بنابراین بازپرداخت بدهی ها ممکن است فقط آغاز کار از سوی چین باشد و این کشور در آینده اقدامات بیشتری برای کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته که فقط به زبان بیان می کنند،  انجام خواهد داد.

ژوانگ شیلیه، ایمونولوژیست مستقر در گوانگجو که از نزدیک در خصوص واکسن کووید به مطالعه پرداخته است، معتقد است که چین ممکن است واکسن بیشتری را از طریق سیستم کوواکس پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی ، تصویب اضطراری واکسن سینوواک چین را اعلام کرد، اهدا کند. این سازمان احتمالاً طی چند روز اعلام خواهد کرد در حالی که بیش از دو هفته گذشته، تاییدیه فوریتی واکسن کووید چینی تولید سینو فارم را صادر کرد.

ناظران چینی اعلام کردند که رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان پاسخ مشترک به جدی ترین بحران بهداشت عمومی جهانی در یک قرن گذشته، اهمیت چندجانبه گرایی و وحدت در نبرد جهانی کرونا را برجسته کرده و از اعضای G۲۰ خواستند تا مانور سیاسی تفرقه انگیز را در حین همکاری رد کنند.

ناظران چینی اعلام کردند که رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان پاسخ مشترک به جدی ترین بحران بهداشت عمومی جهانی در یک قرن گذشته، اهمیت چندجانبه گرایی و وحدت در نبرد جهانی کرونا را برجسته کرده اند

محقق تحقیق در آکادمی علوم اجتماعی چین همچنین می گوید: تا زمانی که این بحران در جریان است، کشورهایی مانند ایالات متحده عادت دارند که از این بحران برای حمله به رقبای خود و ایجاد یک جنگ سیاسی استفاده کنند. این سنت آنها است که به چنین اقداماتی خرابکارانه دست بزنند و به همین دلیل ما باید علیه این اقدام آنها همصدا شویم.

تولید محلی واکسن/ چین بزرگترین تامین کننده واکسن در افریقاست
در این اجلاس سندی به نام اعلامیه رم نیز به تصویب رسید. بر اساس گزارش رویترز، این اعلامیه مشترک نشان می دهد که این اجلاس خواستار صدور مجوز داوطلبانه و انتقال فناوری برای تقویت تولید واکسن است.

در حقیقت، مکانیسم مشابهی که در آفریقا برای بهبود عرضه داروهای ایدز استفاده شد.

ناظران چینی اظهار داشته اند که صدور مجوز داوطلبانه برای کمک به کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی، برای تهیه واکسن کافی نیست. طبق گزارش سازمان ملل، از ۱.۴ میلیارد دوز واکسن کووید_۱۹، که تاکنون تجویز شده، فقط ۲۴ میلیون دوز یعنی کمتر از دو درصد به آفریقا رسیده است.

طبق گزارش سازمان ملل، از ۱.۴ میلیارد دوز واکسن کووید_۱۹، که تاکنون تجویز شده، فقط ۲۴ میلیون دوز یعنی کمتر از دو درصد به آفریقا رسیده است

این ناظران معتقدند که تولید محلی، کارآمدترین روش برای دستیابی به واکسن برای کشورهای در حال توسعه با جمعیت زیاد است که در این میان، قدرت های بزرگی مانند ایالات متحده  باید فوراً تحریم صادرات برخی از کالاها را برداشته و حمل و نقل، تجهیزات فروشگاهی، فن آوری و تکنسین ها را برای کمک به تولید کشورهای در حال توسعه در زمینه واکسن، ارائه دهند. 

 به گفته وزارت امور خارجه چین، چین در نزدیک به ۴۰ کشور آفریقایی واکسن تهیه کرده و بزرگترین تامین کننده واکسن برای این منطقه است.

 به گفته وزارت امور خارجه چین، چین برای نزدیک به ۴۰ کشور آفریقایی واکسن تهیه کرده و بزرگترین تامین کننده واکسن برای این منطقه است

چین همچنین به کشورهای آفریقایی در تولیدات محلی کمک کرده است. مصر اخیراً تولید واکسن سینواک چین را آغاز کرده و به عنوان اولین کشور در آفریقا با ظرفیت تولید واکسن کوید شناخته شده است. این کشور، در سال اول ۴۰ میلیون دوز واکسن سینواک تولید خواهد کرد.

بر همین اساس، «جیانگ چونلی»، استاد دانشکده علوم زندگی دانشگاه جیلین نیز اعلام کرده که برای برخی از کشورهای آفریقایی با ظرفیت تولید پایین یا شرایط ایمنی زیستی پایین، سازمان های بین المللی، غیردولتی و گروه های خیریه باید برای خرید واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و حمل آنها به این کشورها اقدام کنند.

کد خبر: ۸۹٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha