۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
گسترش پدیده سالمندی زیرساخت های توسعه را با چالش مواجه خواهد کرد
نایب رییس مجلس:

گسترش پدیده سالمندی زیرساخت های توسعه را با چالش مواجه خواهد کرد

قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس گفت: باید از جمعیت صیانت نمود و زنگ خطر نرخ رشد منفی جمعیت ایران در سال ۱۴۲۹ و تبعات آن راجدی گرفت و برای این تهدید جدی برنامه ریزی کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه صیانت از جمعیت مقدمه ای بر سیاست گذاری در تمامی ابعاد کشور است، گفت: کاهش نرخ رشد جمعیت و به تبع آن گسترش پدیده سالمندی زیرساخت های توسعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ایران طی ۲۸ سال نرخ رشد از ۲/۴۶ به ۰/۹۷ در سال ۹۸ رسید و مهمترین پیامدهای کاهش باروری کلی و رسیدن آن به زیر سطح جانشینی، باعث تغییر در کیفیت جمعیت و افزایش شاخص سالخوردگی خواهد شد و اثرات منفی و ریشه ای بر جایگاه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ایران در منطقه و جهان خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم در مجلس یازدهم کاهش جمعیت کشور و همچنین افزایش سن جمعیتی را سبب کاهش نشاط و بالندگی، کند شدن موتور محرکه اقتصاد، نیروی کار، افزایش بار تکفل، مصرف گرایی و سقوط خودکفایی دانست و گفت: کاهش تعداد فرزندان باعث کاهش بعد خانوار، تضعیف ساختار و روابط خانوادگی و همچنین سست شدن بنیان خانواده می شود.

قاضی زاده هاشمی با یادآوری اینکه کشورهای پیشرفته زنگ خطر نزولی شدن نرخ رشد را به خوبی احساس کرده و تدابیر مهمی را اندیشیده اند، تصریح کرد: کشورها برای ترغیب خانواده ها به فرزندآوری امتیازات متنوعی را در نظر گرفتند و برخی از کشورها، برنامه مالیاتی خود را با رویکرد جمعیتی تنظیم کرده و خانواده های با فرزند بیشتر، کاهش پرداخت مالیاتی را خواهند داشت و کشورهایی با سبدهای حمایتی مردم خود را به فرزندآوری تشویق می کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابراین باید از جمعیت صیانت نمود و زنگ خطر نرخ رشد منفی جمعیت ایران در سال ۱۴۲۹ و تبعات آن را از جمله شکل گرفتن جامعه محافظه کار با کاهش قدرت سیاسی مردم و دولت در برابر مشکلات کشور و تهدیدات امنیتی، جدی گرفت و برای این تهدید جدی برنامه ریزی کرده و در اولویت قرار داد.

کد خبر: ۸۹٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha