۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کشت برنج و محصولات پرآب طلب به صورت غرقابی در گلستان ممنوع است
مدیر عامل آب منطقه ای گلستان:

کشت برنج و محصولات پرآب طلب به صورت غرقابی در گلستان ممنوع است

گرگان- مدیر عامل آب منطقه ای گلستان گفت: در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم و کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی در گلستان ممنوع است.

به گزارش بازار به نقل از شرکت آب منطقه ای گلستان، سید محسن حسینی اظهار کرد: کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۸ هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به ۷ تا ۸ هزار متر مکعب می رسد.

وی ادامه داد: اقدامات فرهنگی و ترویجی، اعمال محدودیت ها و همچنین اقدامات سلبی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش کشت غرقابی شالی در استان باید انجام شود و این اقدامات در دست اجرا است.

حسینی افزود: کاشت محصولات جایگزین اقتصادی از دیگر راهکارها است که جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به نقطه ای برسانند که با آب کم و با صرفه اقتصادی بالا محصولات را جایگزین شالی کنند.

وی تصریح کرد: در اختیار قرار ندادن سوخت و نهاده های دولتی بذر و کود و سم به کشاورزانی که کشت شالی غرقابی انجام می دهند از جمله این محدودیت ها است. 

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان افزود: قطع برق چاه های برقی که بیش از پروانه مصرف می کنند و همچنین صدور اخطاریه و اخذ جریمه از کشاورزانی که از این قانون تخطی می کنند از دیگر راهکارهای سلبی است.

کد خبر: ۸۹٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha