۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
تولید ۱۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی تسلا| کاهش تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه
بحران کمبود تراشه‌های الکتریکی ادامه دارد

تولید ۱۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی تسلا| کاهش تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه

بحران کمبود تراشه‌های الکتریکی در شرکت تسلا منجر به این شده که بیش از ۱۰ هزار خودرو به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه دپو شود.

بازار؛ گروه خودرو: با شیوع بیماری همه گیر کرونا در سطح دنیا، افزایش مصرف لوازم خانگی الکتریکی و تعویق در تولید خودروها؛ تولیدکنندگان قطعات نیمه‌هادی بازار مصرف خود را از خودروسازی‌ها به شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی تغییر دادند و همین موضوع منجر به این شد که بحران کمبود تراشه‌های الکتریکی در سراسر دنیا برای خودروسازی‌ها ایجاد شود.

علاوه بر این موضوع طی حادثه آتش سوزی کارخانه ژاپنی رونساس الکترونیکس در مارس گذشته، برای مدتی طولانی روند تولید تراشه‌های الکترونیکی مختل شد؛ هر چند دولت ژاپن وعده داده است که به زودی خط تولید این کارخانه به کمک دیگر صنعت‌گران این کشور بازسازی و به مدار تولید باز خواهد گشت اما با توجه به اینکه بازار لوازم خانگی و صنعت خودرو در نبود تولیدات این کارخانه بیش از یکسال است که با بحران روبه رو هستند؛ ماه‌ها زمان می‌برد تا کمبود ایجاد شده جبران و شرایط به حالت عادی برگردد.

در همین راستا خودروسازی‌های بزرگ دنیا از جمله فولکس‌واگن، هیوندای، نیسان موتورز، هوندا و غیره هر کدام به نحوی در تلاش هستند تا از اثرات این بحران بکاهند. کاهش تیراژ تولید، حذف خودروهای کم فروش از خط تولید و حتی تعطیلی برخی از سایت‌های تولید از جمله سیاست‌هایی است که این خودروسازان برای مواجه با بحران انجام می‌دهند.

بر اساس اطلاعات منابع ناشناس، تسلا بیش از ۱۰ هزار خودرو ناقص را در کف یکی از کارخانه‌های خود یعنی Fremont  دپو کرده است

تولید ۱۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی تسلا| کاهش تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه

رسوب بیش از ۱۰ هزار خودرو ناقص
در همین راستا استیون لاودی، سردبیر کارفاکس به نقل از سایت الکتریک در خصوص بحران ایجاد شده در شرکت خودروسازی تسلا نوشته است: بر اساس اطلاعات منابع ناشناس، تسلا بیش از ۱۰ هزار خودرو ناقص را در کف یکی از کارخانه‌های خود یعنی Fremont  دپو کرده است. البته در این خصوص هیچ یک از مدیران این خودروسازی اظهار نظری نکرده‌اند و صحت این خبر نه تایید و نه رد شده است.

بر اساس این خبر و در صورت صحت داشتن چنین اطلاعاتی، تسلا هنوز نتوانسته محصولات خود را تجاری سازی و به مشتریان تحویل دهد. همیشه قبل از پایان هر سه ماهه درباره تولید و تحویل تسلا صحبت های زیادی وجود دارد. با این حال، کارشناسان هفته ها است که نمی‌دانند چه اتفاقی در کارخانه تسلا رخ می‌دهد.

هرچند بسیاری از خودروسازان با کمبود قطعات نیمه هادی دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم هفته‌ها و حتی ماه‌ها منتظر تحویل خودروهای جدید از سوی تولیدکنندگان هستند اما تسلا به عنوان یکی از خودروسازان درگیر بحران خاموش شدن کارخانه‌ها و کمبود جهانی تراشه توانسته است پیشرفت چشمگیری را در تولید و تحویل خودروها در کارنامه خود ثبت کند.

با این اوصاف اگر موضوع رسوب چندین هزار دستگاه خودرو تسلا در کف کارخانه واقعیت داشته باشد، تعجب آور نخواهد بود. این شرکت خودروسازی نیز می‌تواند در شرایط مشابه خودروسازی‌های دیگر قرار گرفته باشد.

بنابراین در صورتی که اطلاعات منابع ناشناس صحیح باشد، می تواند این اطلاعات به معنای پایان  تولید Q۲ ۲۰۲۱  باشد. صرف نظر از این موضوع، خودروهای مورد نظر سفارش داده می شوند و در نهایت تحویل مشتری هم خواهند شد. این تحویل خودروها هم در مورد بسیاری از سفارشات انجام شده با قطعات خرید قبلی این شرکت است.

به نظر می‌رسد در صورتی که تسلا نتواند خودروهای مانده در کف کارخانه‌ها را تجاری سازی و تحویل دهد، سرمایه گذاران تسلا را مجازات خواهند کرد

تولید ۱۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی تسلا| کاهش تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه

تسلا در تلاش برای عبور از بحران تراشه
به طور کلی خودروسازان نمی توانند کارهای زیادی در مورد مسائل زنجیره تامین، کمبود قطعات، کمبود تراشه یا موارد مشابه انجام دهند. مهمترین قسمت در اینجا این است که آیا آنها هنوز قادر به تولید خودروهایی خواهد شد که به دست مصرف کننده می‌رسد؟ به نظر می‌رسد در صورتی که «تسلا» نتواند خودروهای مانده در کف کارخانه‌ها را تجاری سازی و تحویل دهد، سرمایه گذاران تسلا را مجازات خواهند کرد.

تسلا، نیز مثل همه خودروسازان تحت تأثیر بسیاری از نیروهای خارجی قرار دارد. مدت زمان تولید و تحویل آن به حداکثر رسیده است. خوشبختانه، این برند با گسترش امکانات خود و ساخت کارخانه های جدید در سراسر جهان در حال فعالیت است. علاوه بر این، تسلا تلاش می کند تا آنجا که می تواند «در داخل» کار کند، تا به چنین موضوعاتی اعتماد نکند و تحت تأثیر قرار نگیرد.

سایت خبری «اینداستری ویک» نیز در خصوص برنامه تولید خودروسازان آمریکایی چنین نوشته است که به رغم کمبود قطعات نیمه هادی برای تولید، ۱.۲۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ تولید و تجاری شده است.

جان بوژلا، مدیرعامل اتحاد برای نوآوری در خودرو نیز اعلام کرده که به طور تقریبی در حدود ۹۹ درصد کل تولیدات شرکت‌های خودروسازی آمریکا شامل خودرو سواری و کامیونت‌ها می شود. پیش بینی تولید خودرو توسط مراکز مربوطه نشان می‌دهد، در اوایل سال میلادی جاری تولید خودرو در آمریکا با کاهش ۱ تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه مواجه شود. به گزارش موسسه الکس این کاهش تولید در صورت ادامه بحران کمبود تراشه می‌تواند به ۱ و نیم تا ۵ میلیون دستگاه برای انواع خودرو این کشور برسد.

کمبود تراشه تعدادی از خودروسازان را مجبور به متوقف کردن تولید و لغو شیفت در ایالات متحده کرده است و این اقدام عواقب جدی برای کارگران و جوامعی که در آن فعالیت می کنند را به همراه دارد

تولید ۱۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی تسلا| کاهش تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه

افزایش چالش با انسداد کانال سوئز
بوزلا با اشاره به اینکه بحران کمبود قطعات نیمه هادی فقط به خودروسازی تسلا محدود نمی شود، گفت: کمبود تراشه تعدادی از خودروسازان را مجبور به متوقف کردن تولید و لغو شیفت در ایالات متحده کرده است و این اقدام عواقب جدی برای کارگران و جوامعی که در آن فعالیت می کنند را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه این کمبود به دلیل دو دلیل است، ادامه داد: اول، برنامه تعطیلی کارخانه‌ها در سراسر دنیا افزایش یافته است، دوم، توقف های گسترده تولید خودرو در مارس و آوریل ۲۰۲۰، منجر به این شد که تراشه‌های درجه یک و تولید شده در صنایع دیگری مورد مصرف قرار گیرند.

بوزلا توضیح داد: تراشه هایی در صنعت خودرو استفاده می شوند، همان تراشه های مورد استفاده در دستگاه های الکترونیکی مصرفی نیستند. اما کارخانه های تولیدکننده قطعات نیمه هادی معمولاً با قراردادهایی کار می کنند که تولید را تا حد ممکن با ثبات ادامه دهند. بنابراین زمانی که کارخانه های خودروسازی در سال ۲۰۲۰ تعطیل شدند، کارخانه های تولیدکننده تراشه های الکترونیکی خطوط تولید خود را تغییر دادند تا با تقاضای موجود سازگار شوند.

بر این اساس  کمبود تراشه به صنعت خودرو راه یافت، علاوه بر این طوفان‌های شدید ماه فوریه و ازدحام در بنادر ساحل غربی و انسداد کانال سوئز در برهه ای از زمان منجر به این شد که صنعت خودرو با چالش بیشتری برای تولید مواجه شود.

در این راستا بوزلا برای کاهش بحران پیش آمده و عبور خودروسازی‌ها از وضعیت موجود خواستار افزایش بودجه فدرال برای تولید قطعات نیمه هادی داخلی شد و به طور خاص قانون CHIPS for America را نام برد و پیشنهاد کرد که در صورت تصویب این لایحه، از بودجه CHIPS برای افزایش تولید تراشه های خودرو به طور خاص استفاده شود.

کد خبر: ۸۹٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha