۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد| شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد| شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان

همدان - در حالی پلاک کوبی هر راس دام با ثبت عددی ۱۵ رقمی بر گوش دام ها اقدامی ارزنده در مسیر توقیف محموله‌های قاچاق گاو و گوسفندان است که همچنان ۴۰۰ هزار راس دام بدون هویت در استان همدان وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس انواع دام است که بعد از گذشت دو سال از اجرای طرح هویت گذاری دام هنوز ۴۰۰ هزار راس دام بدون هویت در استان وجود دارد.

طرح هویت گذاری یا پلاک کوبی دام با هدف جلوگیری از قاچاق دام و ارایه خدمات هدفمند از خرداد ماه سال ۹۸ آغاز شد و بنا بود تا پایان همان سال به اتمام برسد اما با مقاومت دامداران اجرای این طرح به کندی پیش رفت به نحوی که بعد از گذشت دو سال هنوز ۴۰۰ هزار راس دام بدون هویت در استان همدان وجود دارد.

در این طرح هویت گذاری دام با هدف رد یابی دام، جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت دام و بهبود سلامت غذای دام انجام می گیرد ضمن اینکه اجرای طرح برای دامداران اجباری است

در این طرح هویت گذاری دام با هدف رد یابی دام، جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت دام، بهبود سلامت غذای دام و غیره انجام می گیرد ضمن اینکه اجرای طرح برای دامداران اجباری است.

طرح به گونه ای اجرا می شود که روی گوش تمامی دام‌ها یک پلاک ۱۵ رقمی بین المللی استاندارد نصب می‌شود که هر یک از این ارقام معنا و مفهوم خاصی دارد و با این شماره تمام اطلاعات آن ذخیره و دام شناسایی می‌شود.

 مشخصات این پلاک ۱۵ رقمی شامل محل پرورش و اطلاعات مورد نیاز دام است تا هنگام نقل و انتقال دام مشکلی به وجود نیاید و اگر این کد ۱۵ رقمی برای دام ثبت نشده باشد دام قاچاق محسوب شده و تبعاتی را برای دامداران خواهد داشت.

حال با این تفاسیر، بر آن شدیم تا وضعیت دام های استان و تولیدات آن ها را بررسی و موقعیت های پلاک زنی و هویت گذاری آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم و بدین ترتیب، گفتگویی با علی خدا رحمی؛  مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان انجام داده ایم که در ادامه آن را می خوانید:

در استان همدان ۱۹ هزار و ۲۰۰ رای دام اصیل وجود دارد
مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در استان همدان ۱۹ هزار و ۲۰۰ راس دام اصیل وجود دارد، اظهار کرد: دام اصیل، گاو شیری را می گویند. 

علی خدا رحمی با اشاره به اینکه ۳۱۹ هزار و ۲۷۸ رای دام دو رگ در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: در دام دو رگ اسپرم دام خارجی با دام داخلی تلقیح می شود و دام های دو رگ به مرور تبدیل به دام اصیل می شوند. 

وی آمار دام بومی استان همدان در سال ۹۸ را ۵۰ هزار راس اعلام کرد و با بیان اینکه تعداد دام بومی استان همدان در سال گذشته به ۴۶ هزار و ۳۱۰ راس رسید، افزود: در استان همدان ۳۸۴ هزار و ۷۸۴ راس دام سنگین وجود دارد.  

عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد/ شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود تعداد دام گوسفند و بره و بز و بزغاله در استان همدان را یک میلیون و ۳۵۰ هزار راس عنوان و اضافه کرد: ۴۶۰ هزار راس گوسفند عشایر هم جزو این آمار است.

پیش بینی می شود در سال جاری ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز تولید شود

وی در ادامه به تولید گوشت قرمز در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در سال ۹۸ در استان همدان ۳۰ هزار و ۸۲۰ تن گوشت قرمز تولید شد، عنوان کرد: سال گذشته ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز در استان همدان تولید شد و پیش بینی می شود در سال جاری ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز تولید شود.  

تولید شیر استان در سال جاری به ۴۴۰ هزار لیتر خواهد رسید
خدارحمی به تولید شیر استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در سال ۹۸ میزان ۳۸۶ هزار و ۵۲۲ لیتر شیر در استان همدان تولید شد، ادامه داد: سال گذشته تولید شیر استان همدان به بیش از ۵۹۵ هزار لیتر رسید که نسبت به سال قبل تر ۲.۲ درصد رشد داشت و پیش بینی می شود که تولید شیر استان در سال جاری به ۴۴۰ هزار لیتر برسد.  

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شیر مصرفی در استان همدان حدود ۱۹۹ هزار و ۹۰۰ تن است، اضافه کرد: مازاد شیر استان همدان به استان های همجوار صادر می شود و گوشت مصرفی استان همدان ۲۱ هزار و ۵۴۰ تن است و حدود ۱۱ هزار تن مازاد تولید گوشت قرمز در استان همدان داریم.  

وی به بیان میزان کنستانتره دامی تولید شده در استان همدان نیز پرداخت و با اشاره به اینکه در سال ۹۸ میزان کنستانتره دامی تولید شده در استان همدان ۷۰ هزار تن بود، افزود: تولید کنستانتره دامی استان همدان در سال ۹۹ به ۱۲۰ هزار تن رسید و پیش بینی می شود امسال به ۱۴۴ هزار تن برسد.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه نهاده های دامی شامل کنجاله ذرت، کنجاله، جو، سبوس وغیره می شود، بیان کرد: در سال ۹۸ در استان همدان ۳۸ هزار تن سبوس توزیع شد که در سال گذشته به ۴۰ هزار تن رسید.

عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد/ شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان

خدارحمی در ادامه این موضوع با اشاره به اینکه ۲۴ هزار و ۲۸۱ تن کنجاله در استان همدان توزیع شده است، ادامه داد: سال گذشته ۸۱ هزار و ۷۳۱ تن جو در استان همدان توزیع شد و در مجموع ۲۳۸ هزار تن انواع نهاده دامی در استان همدان توزیع شده است.  

طرح بهبود مدیریت گله گاو شیری با ۲۶ گله با ۶ هزار و ۲۰۰ راس دام مولد شیری ادامه دارد

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به طرح بهبود مدیریت گله گاو شیری اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح از سال ۹۷ با با ۲۳ گله گاو شیری توسط اتحادیه دامداران در حال انجام است، افزود: طرح بهبود مدیریت گله گاو شیری با ۲۶ گله با ۶ هزار و ۲۰۰ راس دام مولد شیری ادامه دارد.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه در طرح بهبود طرح مدیریت گله گاو شیری رکورد گیری انجام و شناسنامه صادر می شود، اضافه کرد: مزایای طرح بهبود تولید شیر، بهبود تغذیه، بهبود شرایط بهداشتی و جایگاه اصلاح نژادی است.  

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به طرح سنتر نژادی دام سبک اشاره کرد، ادامه داد: در استان همدان ذایقه مصرف گوشت گوسفند بیشتر است و در مناسب های مختلف گوشت گوسفند بیشتر مصرف می شود و گوسفند باید از مراتع استفاده کند.

گوسفند نژاد استان همدان وابسته به مرتع است که با تلقیح اسپرم نژاد خارجی دیگر گوسفند ها وابسته به مرتع نیست و می توان آن ها را در جایگاه نگهداری کرد

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم افزایش تولید گوسفند در واحد سطح داشته باشیم چراکه به مراتع فشار می آورد، افزود: گوسفند نژاد استان همدان وابسته به مرتع است که با تلقیح اسپرم نژاد خارجی دیگر گوسفند ها وابسته به مرتع نیست و می توان آن ها را در جایگاه نگهداری کرد.

مالکان دام ها موظف هستند که دام خود را پلاک کوبی کنند
خدا رحمی در ادامه به طرح هویت گذاری دام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح به صورت قانون در آمده است، اضافه کرد: مالکان دام ها موظف هستند دام خود را پلاک کوبی کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح هویت گذاری دام از خرداد ماه سال ۹۸ آغاز شده و از طریق چهار تشکل انجام می گیرد، بیان کرد: با هویت گذاری دام دیگر تردد دام ها مشکل ندارد و واکسیناسیون، بهداشت و بیمه با پلاک کوبی انجام می شود و از طرفی از قاچاق دام جلوگیری می کند.

عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد/ شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه تحویل نهاده ها به پلاک کوبی وابسته شده است، ادامه داد: در استان همدان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام پلاک کوبی شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دام در استان همدان وجود دارد، افزود: ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در استان همدان وجود دارد و تحویل کنستانتره و نهاده منوط به پلاک کوبی شده است.  

خدا رحمی در ادامه با اشاره به اینکه در دام سنگین تلقیح مصنوعی با نژاد پر بازده انجام می شود، اضافه کرد: تلقیح مصنوعی دام سنگین مانند گوسفند اسپرم دام خارجی به خاطر افزایش بازده تولید و افزایش ضریب تبدیل با دام های خود ما تلقیح می شوند و رکورد بالایی دارد تا جایی که در روز تا ۶۰ لیتر تولید شیر دارند.  

جایگاه دام در صورتی که خوب و دام سالم باشد می تواند استعداد تولید را بالا ببرد و اقتصاد دامدار بیشتر باشد

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه بیشترین عامل و مهمترین تاثیر عوامل محیطی روی دام شامل نور و بهداشت جایگاه است، یاد آور شد: جایگاه دام در صورتی که خوب و دام سالم باشد می تواند استعداد تولید را بالا ببرد و اقتصاد دامدار بیشتر باشد.

عددی ۱۵ رقمی که به دام‌های همدان هویت می‌بخشد/ شناسایی ۴۰۰ هزار راس دام بدون پلاک در همدان

استان همدان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور از گذشته‌های دور، در عرصه کشاورزی و دام‌پروری مطرح بوده و در این بین، صنعت دام‌پروری از جمله صنایع مهمی است که ارزش‌افزوده زیادی می‌تواند به‌همراه داشته باشد؛ ارزش‌افزوده‌ای که هم برای استان هم برای سرمایه‌گذاران این عرصه مناسب خواهد بود اما باید دید تا چه حد از این ظرفیت در مسیر اشتغال‌زایی، درآمدزایی، تولید و توسعه در استان استفاده شده است.

براساس سند راهبردی استان همدان از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، ۵۴۰ هزار تن تولیدات باغی و ۵۴۴ هزار تن تولیدات دامی است و حال، با وضعیت تولید مناسب شیر و گوشت در استان همدان می توان خوش بین بود که نرخ های این محصولات که به زندگی های روزمره و سفره های مردم نیز گره خورده است، در وضعیت مناسبی پیش روند.

دامپروری از زیربخش های مهم کشاورزی است که در امر امنیت غذایی، ارزش افزایی، اشتغال زایی، توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و از همه مهم تر توسعه و امکان دستیابی به بازارهای جهانی برای صادرات محصولات دامی حضوری اجتناب ناپذیر دارد

 گفتنی است  دامپروری از زیربخش های مهم کشاورزی است که در امر امنیت غذایی، ارزش افزایی، اشتغال زایی، توسعه و ایجادصنایع تبدیلی و تکمیلی و از همه مهم تر توسعه و امکان دستیابی به بازارهای جهانی برای صادرات محصولات دامی حضوری اجتناب ناپذیر داشته و از جایگاهی ویژه در اقتصاد ملی برخوردار است.

بنابراین، این بخش می تواند زیربنای توسعه بخش های دیگر شود و نقش زیادی در تامین ارزش افزوده بخش کشاورزی داشته باشد بدین سان، زمان آن رسیده تا با حمایت از دامداری های کوچک و توسعه دامداری های بزرگ در استان همدان قدم های بلندی در این مسیر برداشت و در کنار اشتغال زایی، موضوع امنیت غذایی را نیز در کنار زنجیره تولید این محصولات به ارمغان آورد.

کد خبر: ۸۹٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha