۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کرونا ۲۰۰ واحد موبایل فروشی کرج را ورشکست کرد
در گفت‌گویی تأکید شد؛

کرونا ۲۰۰ واحد موبایل فروشی کرج را ورشکست کرد

کرج- نحوه اخذ مالیات، عدم ثبات نرخ ارز، فعالیت برخی صنوف نامتخصص و عدم نظارت بر این موضوع حدود ۲۰۰ واحد موبایل فروشی در کرج را تعطیل کرده است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: در یک سال و نیم گذشته بسیاری از مشاغل از محدودیت های پی در پی کرونایی متضرر شده اند و صنف موبایل فروشان نیز درکنار باقی مشکلات از این موضوع گلایه مند و متضرر هستند. این در شرایطی است که گـلایه مندی از نحوه اخذ مالیات بدون توجه به درآمد و بر اساس منطقه و بی توجهی به کاهش درآمد این صنف در دوران کرونا از دیگر مشکلات قابل تامل است.

امروزه موبایل از اصلی ترین ملزومات زندگی هر فرد است. در واقع دورانی که فقط افرادی با مشاغل خاص و دارای ارتباطات بالا به تلفن همراه دسترسی داشتند، به سر رسیده است. اکنون عموم حتی در سنین مدرسه نیازمند دسترسی به تلفن همراه آن هم از نوع هوشمند برای رفع نیازهایشان هستند. چه بسا کودکانی نیازمند که به دلیل نداشتن موبایل از آموزش های مجازی که در دوران شیوع کرونا تنها چاره آموزش است، از تحصیل بازماندند.

روند خرید و فروش مجازی و مشاغل آنلاین و دیجیتال که در بستر تلفن همراه هوشمند انجام می گیرد، تنها منبع کسب درآمد مردم شده است. روندی که با شیوع کرونا سرعت گرفت و در آینده بیش از پیش گسترش می یابد.

روند خرید و فروش مجازی و مشاغل آنلاین و دیجیتال که در بستر تلفن همراه هوشمند انجام می گیرد، تنها منبع کسب درآمد مردم شده است

حال با تمام نیاز جهان امروز به موبایل، کوچکترین خللی در بازار این کالا می تواند صدمات زیادی به قشر عادی مردم وارد کند. قیمت بالا و نوسانات قیمت موبایل در سال های اخیر که بسته به نرخ ارز و همچنین محدودیت واردات در نوسان است موجبات نارضایتی مردم و صنف فروشندگان موبایل شده است. اگرچه در حال حاضر با کاهش نرخ ارز و افزایش واردات قیمت این کالا کاهش یافته است و به گفته فروشندگان زمان خوبی برای خرید موبایل است. اما آنچه مسلم است افق نامشخص و ناامن آینده است.

شرایطی که فروشندگان موبایل از آن گلایه مند هستند و نوسانات قیمت این کالا را باعث سردرگمی خود برای فعالیت می دانند. با «محمد مهدی غفوریان» رئیس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی کرج گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

کرونا ۲۰۰ واحد موبایل فروشی کرج را ورشکست کرد

* چه تعداد واحد صنفی دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی در کرج داریم؟
تقریبا در محدوده شهرستان کرج بالغ بر هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند و بیش از ۳۰۰ پرونده صنفی در دست اقدام است و فعلا فاقد مجوز هستند. واحد های بدون پروانه که هیچ پرونده ای هم تشکیل  نداده باشند در استان و کرج خیلی کم هستند.

* درباره تداخل صنفی و تخلات این حوزه بگویید.
تقریبا هفته ای ۲۰ شکایت  مردمی در این زمینه در کرج ثبت می شود. این موضوع به دو عامل برمی گردد. اول اینکه کیفیت کالایی که وارد کشور می شود در این مورد بسیار تاثیر گذار است. کالای باکیفیت در بازار نیست و برخی کابل یا اجناس موجود در بازار اورجینال نیستند و این موضوع به نارضایتی خریداران می انجامد.

تقریبا هفته ای ۲۰ شکایت  مردمی در این زمینه در کرج ثبت می شود

برخی نیز واقعا تخصص و تعهد کاری ندارند که موجب شکایت مردم می شوند.  شکایات مردمی در دوران کرونا چندین برابر شد و به نظر می رسد چون فضای کسب و کار و درآمد زایی  خوب نبود متخصصان برای درآمد زایی به برخی کارهایی که تخصصشان نبود وارد شدند و برخی ها بدون تخصص کافی به حوزه تعمیر وارد شدند. در اتحادیه مبنا بر اساس حقوق واقعی مردم و واحد های صنفی است و با توجه به این موضوع به شکایات رسیدگی می شود.

* بررسی و نظارت برقاچاق چگونه است؟
بعد از اجرای طرح رجیستری مشکلی در مورد این موضوع وجود ندارد. گوشی ها نزدیک به ۱۰۰ درصد به صورت قانونی و رسمی وارد می شود ولی در گذشته قاچاق بسیار زیاد بود. با اجرای طرح رجیستری عملا قاچاق موبایل وجود ندارد.

* اخیرا قیمت موبایل کاهشی شده است، ادامه این روند را چطور ارزیابی می کنید؟
شرایط ارزان شدن گوشی به دو عامل مهم بستگی دارد. اول ایجاد تسهیلات لازم برای واردات از طریق وزارت صمت و بانک مرکزی از طریق اختصاص ارز و دوم نوسانات قیمت ارز در این زمینه اهمیت دارد. اکنون تسهیلات لازم برای واردات انجام شده است، از طرفی قیمت ارز پایین آمده است و شاهد کاهش قیمت موبایل هستیم.

بعد از اجرای طرح رجیستری مشکلی در مورد این موضوع وجود ندارد. گوشی ها نزدیک به ۱۰۰ درصد به صورت قانونی و رسمی وارد می شود ولی در گذشته قاچاق بسیار زیاد بود. با اجرای طرح رجیستری عملا قاچاق موبایل وجود ندارد

* نوسانات قیمت ارز چقدر به صنف  فروشندگان موبایل آسیب زده است؟
با توجه به اینکه تولید موبایل در داخل کشور صورت نمی گیرد و تامین این کالا به طور کلی از واردات حاصل می شود، در صنف فروشندگان موبایل نوسانات قیمت ارز تاثیر بیشتری دارد و سود و زیان در این شرایط با این شغل عجین شده است. در واقع ما از عدم ثبات قیمت ارز به شدت گلایه مند هستیم.

اعضای صنف ما از این موضوع زیان زیادی دیده اند. برای بیشتر متضرر نشدن کالایی که با قیمت بالا خریده اند را باید با قیمت روز حتی اگر کمتر از قیمت خریدشان باشد بفروشند. اینگونه معادلات اقتصادی کشور به خیلی از اعضای صنف آسیب زده است و اغلب نیز تازه واردها که قشر جوان هستند و وارد این صنف شده اند آسیب دیده اند.

باید چاره ای اساسی برای این موضوع اندیشید. بی ثباتی قیمت ارز باعث سردرگمی و آسیب های بسیاری به صنف ما شده است. وارد کنندگان تلفن همراه با رقم های  چند ده میلیاردی به وارد کردن این کالا می پردازند و رقم ضررهای  ناشی از نوسانات قیمت ارز گاهی به چند صد میلیون تومان می رسد. به تبع این موضوع واحد های خرد نیز ضرر می کنند.

کرونا ۲۰۰ واحد موبایل فروشی کرج را ورشکست کرد

* پیشنهادتان برای این موضوع چیست؟
دولت باید ثبات ارز را فراهم کند تا کسبه و تاجران با آسودگی خاطر و پیش بینی از آینده سرمایه گذاری کنند.

* در ایام شیوع کرونا و تعطیلی های ایجاد شده چقدر ضرر متوجه صنف موبایل فروشان شده است؟
اعضای صنف موبایل بسیار ضرر کردند. امسال حدود ۲۰۰ واحد صنفی ما ورشکسته شدند. بسیاری از این افراد، قشر جوان و تحصیلکرده بیکار ی بودند، که با سرمایه اولیه ای کم به سمت بازار موبایل روی آورده اند و در این مدت ورشکسته شده و سرمایه خود را از دست داده اند. این موضوع آسیب های اجتماعی زیادی به بار می آورد.

* از روند اخذ مالیات چقدر رضایت دارید؟ آیا در دوران کرونا از معافیت خاصی برخوردار شدید؟
توقعمان به عنوان یک اتحادیه که بازوی اجرایی دولت هستیم در مورد مالیات این است که روند دریافت مالیات بر درآمد منصفانه تر باشد. اما اکنون سیستم مالیاتی کشور اینطور نیست. مغازه ای در یک منطقه فعالیت می کند، بر اساس میزان مالیاتی که برای منطقه در نظر گرفته می شود و بدون توجه به میزان درآمد باید مالیات پرداخت کند.

عملا ممیز های  دارایی بر اساس چارت منطقه ای مالیات دریافت می کنند هر سال افزایش رقم مالیاتی داریم اما در این سال با وجود تعطیلی ها و کم شدن درآمد ها مبلغ مالیات کم نشد و در بهترین حالت افزایش درصد مالیات صورت نگرفت.

توقعمان به عنوان یک اتحادیه که بازوی اجرایی دولت هستیم در مورد مالیات این است که روند دریافت مالیات بر درآمد منصفانه تر باشد

در کل این صنف از شرایط  مالیاتی گلایه دارند. اگرچه نبود فرهنگ مالیاتی و فرار های مالیاتی در برخی اصناف مشکلات زیادی به وجود می آورد ولی بقیه چوب این موضوع را می خورند. برخی از افراد که مغازه ای را اجاره کرده اند  با سرمایه کم اقدام به ایجاد شغل کرده اند اما با برخی قوانین متضرر می شوند.

* آیا برای جبران خسارات در صنف شما حمایتی صورت گرفته است؟
اگر بخواهم درصد و عدد برای جبران این خسارت ها بگویم شاید با تمام اقدامات فقط ۵ درصد از خسارات موبایل فروشان جبران شده باشد و ضررها بسیار زیاد بوده است.

* صحبت شما با مسئولان؟
از مسئولان و همچنین مسئولان استانی تقاضا دارم از این صنف حمایت بیشتری داشته باشند. تلفن همراه اکنون جزو ضروری ترین لوازم مورد نیاز افراد در دنیای کنونی است. همه اقدامات از آموزش تا مشاغل و خرید و فروش به شدت به تکنولوژی و تلفن همراه وابسته هستند.

حتی با وجود الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات  برای مردم عادی نیزداشتن تلفن همراه ضروری ترین موضوع است. امیدوارم با دید مثبت تری به این قشر نگاه کنند. در دوران کرونا با توجه به اهمیت این شغل و نیاز مردم در خواست کردیم این صنف تعطیل نباشد ولی توجهی نشد.

* آیا در بین مسئولان شهری حمایت خاصی وجود داشته است؟
خیرین اصناف ما در دوران کرونا عملکرد بسیار خوبی داشتند و ۲۰۰ دستگاه تبلت از طریق خیرین ما و اصناف برای نیازمندان تهیه شد و خیلی از تبلت های مردم به صورت رایگان تعمیر شد. اخیرا در ازای این موضوعات کمیته امداد با هلال احمر تفاهم نامه ای امضا کرده و ۱۰ واحد صنفی موبایل فروش برای دریافت وام های کم بهره معرفی شده اند.    
 

کد خبر: ۸۹٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha