۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
چرا خودروهای گازسوز جذاب نیستند؟ | تولید خودروهای گازسوز صرفه اقتصادی ندارد
مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو در گفتگو با بازار:

چرا خودروهای گازسوز جذاب نیستند؟ | تولید خودروهای گازسوز صرفه اقتصادی ندارد

اسگوئی، مدیر عملیات فروش گروه صنعتی ایران‌ خودرو گفت: تولید محصولات گازسوز برای خودروسازان به صرفه نیست، زیرا برای خودروهای شخصی استقبال چندانی از سوی مشتریان وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: با شنیده شدن عدم برنامه جدی خودروسازان برای تولید خودروهای گازسوز، واکنش‌های از سوی تولیدکنندگان تجهیزات این خودروها در خصوص قیمت و سود آوری این محصولات برای خودروسازان مطرح شد. نکته قابل توجه علیرغم ادعای خودروسازان در خصوص زیان ده بودن این خودروها، تفاوت دو تا سه برابری قیمت فروش نسبت به خط تولید است. عدم برنامه جدی از سوی خودروسازان این بیم را برای تامین کنندگان قطعات ایجاد کرده که باتوجه به سرمایه‌گذاری هنگفت برای قطعه سازی، موجب توقف یا کاهش تولید شود.

این موارد سبب شد که به سراغ «علیرضا مهری اسگوئی» مدیرعملیات فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو برویم تا واکنش‌های تامین کنندگان تجهیزات این محصولات را بررسی کنیم.

* گروه صنعتی ایران‌خودرو در طرحی خودرو پارس را جایگزین پیشنهادی محصولات گازسوز برای مشتریان کرده، به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
این یک طرح اختیاری بوده و خودروهای گازسوز در حال تولید است، گاهی مشتریان ممکن هست به دلیل پیشیمانی از خودرو گازسوز یا عدم بودجه کافی بخواهند خودرو را تغییر دهند. این شرایط همواره وجود داشته و صرفا منوط به خودروهای گازسوز یا تولید آن‌ها نمی‌شود.

سازمان‌های دولتی ملزم به خرید خودروهای گازسوز هستند، اگر محصولات گازسوز نباشد ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی و خودروهای دولتی متوقف خواهند شد. ایران خودرو برنامه توسعه تولید و فروش خودروهای گازسوز را در پیش دارد

* به تازگی شنیده شده که گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا، برنامه جدی برای تولید خودروهای گازسوز ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟
گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه تولید ۳۰ هزار تاکسی گازسوز را امسال با سازمان تاکسیرانی منعقد کرد، این مقدار تیراژ برای تاکسی قابل توجه و عالی است. هرچند برنامه تولید سایر محصولات گازسوز برای مشتریان نیز وجود دارد. قابل ذکر است که سازمان‌های دولتی ملزم به خرید خودروهای گازسوز هستند، اگر محصولات گازسوز نباشد ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی و خودروهای دولتی متوقف خواهند شد. ایران خودرو برنامه توسعه تولید و فروش خودروهای گازسوز را در پیش دارد. در گروه صنعتی ایران خودرو دنبال گازسوز کردن یکی دیگر از محصولات نیز هستیم.

* از مقدار خودروهای گازسوز برای سازمان تاکسیرانی که به آن اشاره کردید، شامل چه محصولاتی می‌شود؟
در آن ۳۰ هزار تاکسی گازسوزی که باید به تاکسیرانی تحویل دهیم، محصولات سمند و پژو ۴۰۵ وجود دارد.

* برخی از مدیران خودروساز معتقد هستند که تولید خودروهای گازسوز سود چندانی برای خودروساز نداشته و باتوجه به زیان انباشت هر دو خودروساز تولید این محصولات باید کاهش یابد، نظر شما در این خصوص چیست؟
تولید محصولات گازسوز برای خودروسازان به صرفه نیست، این موضوع نیز چند دلیل دارد؛ نخست اینکه برخی از قطعات آن خاص و گران دارد. دوم اینکه شورای رقابت به اندازه‌ای که هزینه تولید برای این محصول وجود دارد، افزایش قیمت نمی‌دهد. سوم اینکه، کاتالیست گران‌تر به دلیل موادبری فلزات گران‌بها دارد. در مجموع تولید محصولی با این شرایط برای خودروساز سخت است، اما به عنوان یک تکلیف باید تولید شود. قابل توجه است که گروه خودروسازی سایپا در حال حاضر محصول سواری گازسوز ندارد. اما گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان یک تکلیف تولید این خودروها را علیرغم زیان بیشتر نسبت به سایر خودروها، در خط تولید و فروش دارد. تا کنون نیز به هیچ عنوان دو بخش حمل ونقل عمومی، خودروهای دولتی را در تامین محصولات گازسوز با چالش عدم عرضه مواجه نکردیم.

برای خودروهای شخصی، استقبال چندانی از سوی مشتریان وجود ندارد. زمانی که فروش یک محصول را در دو تیپ گازسوز و بنزینی قرار می‌دهیم. مشتریان کمتر گازسوز را مورد استقبال قرار می‌دهند. اگر نرخ بنزین جهش دیگری داشته باشد، تقاضا برای خرید این خودروها بیشتر خواهد شد

* شما پیشتر به تیراژ خودروهای گازسوز برای سازمان تاکسیرانی اشاره کردید، اما آمار تولید خودروهای گازسوز که برای مصارف شخصی به کار می‌رود را اعلام نکردید، آیا استقبال از خودروهای گازسوز توسط مشتریان کم است؟
برای خودروهای شخصی، استقبال چندانی از سوی مشتریان وجود ندارد. زمانی که فروش یک محصول را در دو تیپ گازسوز و بنزینی قرار می‌دهیم. مشتریان کمتر گازسوز را مورد استقبال قرار می‌دهند. زیرا به دلیل عدم فضای بار مناسب در صندوق عقب، استهلاک، وزن اضافی، تصور اشتباه نسبت به خطر این خودروها، عدم جذابیت تفاوت نرخ سوخت گاز و بنزین نسبت به اختلاف قیمت خودرو مشتریان را جذب نمی‌کند. اگر نرخ بنزین جهش دیگری داشته باشد، تقاضا برای خرید این خودروها بیشتر خواهد شد. در بازار آزاد نیز اگر توجه کنید، خرید و فروش محصولات گازسوز با چالش مواجه است.

* دلیل عدم استقبال از خودروهای گازسوز توسط مشتریان چیست، آیا خودروساز فرهنگ سازی و بازار هدف مناسب ایجاد نکرده است؟
اگر تفاوت قیمت خودروهای گازسوز نسبت به بنزینی را در مصرف چندساله با احتساب پیمایش سالی ۲۰ هزار کیلومتر ضرب کنیم، با در نظر گرفتن اختلاف قیمت کیت و مخزن، استانداردها، نگهداری از خودرو، با نرخ بنزین سه هزار تومانی بازهم مصرف بنزین و استفاده از خودروهای بنزینی به صرفه‌تر می‌شود. اختلاف قیمت تجهیزات سوخت‌رسانی خودروگازسوز با بنزینی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان است. وزارت نفت برنامه‌ای داشت که قیمت گاز را ثابت نگه دارد یا در صورت افزایش نرخ بنزین، قیمت گاز را به مدت سه سال افزایش ندهند. مشتریان از این موضوع اطلاع ندارند و شاید با اطلاع رسانی در این خصوص مشتریان راغب به خرید شوند. در کشور باید برنامه‌ای برای افزایش مصرف گاز نسبت به بنزین ایجاد شود.

یارانه‌ای برای تولید دریافت نمی‌شود، اما مصوبه‌ای را شورای اقتصاد اعلام کرد که برای تبدیل خودروها به گاز یارانه داده شود. در مقطعی از زمان که پروژه موتور ملی در حال ورود به خط بود، وزارت نفت کمک مالی کرد، اما این مساله ادامه دار نبود

* برخی از قطعه سازان بیان می‌کنند که خودروسازان برای تولید خودرو گازسوز از وزارت نفت یارانه دریافت می‌کنند، به بیانی بهتر تفاوت قیمت سیستم سوخت‌رسانی گازسوز را از وزارت دریافت می‌کنند، این موضوع صحت دارد؟
نه یارانه‌ای برای تولید دریافت نمی‌شود، اما مصوبه‌ای را شورای اقتصاد اعلام کرد که برای تبدیل خودروها به گاز یارانه داده شود. در مقطعی از زمان که پروژه موتور ملی در حال ورود به خط بود، وزارت نفت کمک مالی کرد، اما این مساله ادامه دار نبود.

شورای رقابت اطلاعات فنی ندارد، دیدگاه آن‌ها نیز با دیدگاه ما متفاوت بوده و باید زمینه تولید خودروهای گازسوز را در کشور افزایش داد. باید خودروساز حداقل هزینه‌ای که برای تولید خودرو انجام می‌شود را دریافت کند

* نظر شما در خصوص ورود شورای رقابت به خودروهای گازسوز چیست، آیا اصلحیت برای تعیین قیمت گذاری این محصولات را دارد؟
شورای رقابت اطلاعات فنی ندارد، دیدگاه آن‌ها نیز با دیدگاه ما متفاوت بوده و باید زمینه تولید خودروهای گازسوز را در کشور افزایش داد. باید خودروساز حداقل هزینه‌ای که برای تولید خودرو انجام می‌شود را دریافت کند، نمی‌ خواهیم هزینه‌ای اضافه بر این موضوع باشد. اگر شرایط مطلوب برای تولید کننده وجود داشته باشد، تحریک تقاضا برای تولید ایجاد خواهد شد. زمانی که رغبت برای تولید ایجاد نشود، مجبور به تامین نیاز ابتدای خواهد شد. مزیت رقابتی صنعت خودرو کشور ما گازسوز است و تولید کننده را رها کردند و قطعه ساز داخلی حوزه گازسوز را تقویت نکردیم. در تامین قطعات خودروهای گازسوز چالش‌های وجود دارد که نسبت به خودروهای دیگر با سختی در تامین همراه است.

کد خبر: ۸۹٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha