۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
بازاریان تبریز کرکره‌ها را بالا زدند/ بی‌توجهی اصناف به اطلاعیه تعطیلی
گزارش بازار؛

بازاریان تبریز کرکره‌ها را بالا زدند/ بی‌توجهی اصناف به اطلاعیه تعطیلی

تبریز- با اینکه اعلام شده بود که به خاطر گسترش ویروس کرونا بازار تبریز تا ۵ فروردین تعطیل شده است ولی بازاریان تبریز توجهی به این موضوع نکردند و از صبح امروز بازار همچون روزهای گذشته فعال است.

بازار، گروه استان ها؛ روز گذشته اعلام شد که در راستای اقدامات پیشگیرانه در برابر کرونا ویروس برخی از بازاریان بازار بزرگ تبریز با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی کسب و کار خود به مدت سه روز خبر دادند.

حبیب هاشمی رئیس اتاق اصناف تبریز در این خصوص اظهار کرد: برخی از بازاریان تبریز در راستای کمک به کنترل ویروس کرونا و یاری رساندن به گروه پزشکی استان به صورت کاملا خودجوش با نصب اطلاعیه‌ای بر روی مغازه های خود به مدت سه روز از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اسفندماه اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کردند.

اعلام تعطیلی بازار توسط شورای شهر تبریز

دیشب لایحه شورای شهر تبریز مبنی بر تعطیلی بازار قدیمی و مجتمع‌های تجاری، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا ۵ فروردین ماه ۱۳۹۹، با قید دوفوریت، به تصویب رسید.

طرح دو فوریتی تعطیلی مراکز تجاری، تفریحی، پاساژها و مکان‌هایی که محل جذب مسافر است تا پنجم فروردین تصویب شد.

طرح دو فوریتی شهرداری تبریز مبنی بر اینکه «نظر به وضعیت ویژه ای که در شهر تبریز به وجود آمده و با توجه به اینکه مراکز تجاری و بازار و مجتمع‌های تجاری که محل جذب مسافر می‌باشد، به نمایندگی از مدیران ارشد استانی و کشوری درخواست می‌کنیم که بازار قدیمی و کلیه پاساژها و مراکز تجاری و تفریحی به طور کامل تا پایان پنجم فروردین تعطیل گردد» با توافق اعضا شورای اسلامی شهر تبریز تصویب شد.

بازار تبریز فعال تر از همیشه

از صبح امروز بازاریانی که مغازه‌هایشان را تعطیل کرده بودند با تماس سایر اصناف به مرور کرکره‌ها را بالا زدند و اکنون بازار تبریز دایر است.

اصناف معتقدند تعطیلی بازار و مراکز خرید باید با جلب رضایت اتحادیه و اتاق اصناف و با دستور استاندار آذربایجان‌شرقی صورت گیرد. این در حالی است که تعطیلی بازار تبریز توسط شورای شهر اعلام شده است.

دست‌فروشان تبریز همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند و بازاریان می‌گویند حتی در صورت دستور نهادهای ذی‌ربط برای تعطیلی بازار تنها در صورتی کرکره‌ها را پایین می‌کشند که دست‌فروشان نیز فعالیت نکنند.

مخالفت ستاد مبارزه با کرونا با تعطیلی بازار تبریز و مراکز خرید

ستاد مبارزه با کرونای مستقر در تبریز امروز تشکیل جلسه داد با اعلام اینکه مصوبه‌ی شورای شهر تبریز درخصوص تعطیلی بازار و مجتمع‌های تجاری صرفاً یک پیشنهاد بود، به دلیل آنچه کارکردهای فرهنگی و اقتصادی خوانده شده است با تعطیلی بازار مخالفت کرد.

اتحادیه بازار تبریز و اتاق اصناف ضمن مخالف با تعطیلی بازار، بامداد چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای خواهان حضور کسبه در مغازه‌هایشان شدند.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اطلاعیه‌ی بازاریان مبنی بر تعطیلی سه روزه‌ی بازار تبریز نیز فاقد مهر اتحادیه بوده و امضاء هیئت امناست و وجاهت ندارد.

از صبح امروز بازاریان در تماس با اصنافی که مغازه‌هایشان را تعطیل کرده بودند آنان را به محل کار دعوت و خواستار بازگشایی مغازه‌ها شدند

دست‌فروشان همانند گذشته بساط خود را در بازار تبریز و حتی بیشتر از روزهای قبل پهن کردند و مغازه‌داران می‌گویند چنانچه دست‌فروشان به فعالیت ادامه دهند تعطیلی بازار فایده‌ای ندارد و تنها اصناف را متضرر می‌کند.

تعطیلی ادارات و بازار تبریز ضروری است

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی نیز با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر سخت و سنجیده برای مبارزه با کرونا ویروس، گفت: در این زمینه تعطیلی اماکن عمومی و پرتجمع از جمله ادارات و بازار تبریز بسیار لازم و ضروری است.

مهستی علیزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در این خصوص افزود: در این راستا تاکید کارشناسان برای جلوگیری از گسترش روزافزون ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تعطیلی تمام صنوف بازار تبریز به جز  واحدهای خوراکی و البته تعطیلی کل ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی جهت جلوگیری از سرازیر شدن مردم به کلانشهر تبریز به ویژه از روستاهای اطراف امری اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: علاوه بر تعطیلی موارد یاد شده، مداخلات آموزشی در محلات، جمع‌آوری دست فروشان، انتشار اطلاعیه‌های صوتی از بلندگوهای مساجد، استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی در محلات می‌تواند در مسیر مبارزه با ویروس کرونا مفید واقع شوند.

در روزهای آینده تبریز به دلیل تراکم جمعیت زیاد و مرکزیت اقتصادی و تجاری شمال غرب کشور  هم می تواند به کانون ویروس کرونا تبدیل شود که برای ممانعت از این اتفاق باید آگاهانه عمل کرد

وی توزیع شیرینی و مواد خوراکی در بازار تبریز و سایر تجمعات انسانی را که اخیرا" بازتاب وسیع در شبکه های اجتماعی داشت، زمینه بیشترین زیان به شهروندان دانست و خواستار رصد و نظارت دقیق بهداشتی به مراکز نگهداری مواد خوراکی در سطح شهر شد.

علیزاده با بیان اینکه ضدعفونی کردن معابر و آسفالت خیابان‌ها تاثیر خاصی در مهار ویروس کرونا ندارد، تشریح کرد: در این باره می توان مواد استفاده شده در این عرصه را صرف ضدعفونی کردن مکان هایی کرد که دست‌های اکثر مردم با آنها در تماس است.

وی توصیه کرد: پس از مرحله آموزش و ترویج شست و شوی دقیق دست‌ها، آمادگی تیم های بهداشتی و پشتیبانی با هدف فرنطینه کردن سالم شهروندان بسیار ضروری است.

رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: بر اساس برآوردهای علمی و تحقیقاتی یک بیمار کرونایی با انتقال بیماری خود حداقل ۲ نفر را آلوده می کند و هر ۱۰ بیمار با ورود به یک شهر پرجمعیت می تواند ۲۵ نفر را مبتلا کند که این موضوع اتخاذ تدابیر سنجیده برای مقابله با کرونا را اجتناب ناپذیر کرده است.

علیزاده با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی از سوی شهروندان، یادآوری کرد: اگر شهروندان بتوانند بهداشت فردی و کاهش ارتباطات روزمره با بیماران کرونایی را تداوم داده و از حضور در مراکز پرتردد و پرتجمع خودداری کنند، به راحتی می‌توان از فاز خطر مرگ و میر این ویروس عبور کرد.

بازار سراب تعطیل شد

این در حالی است که با شیوع کرونا و به منظور جلوگیری از گسترش آن ستاد مبارزه با کرونای شهرستان سراب تعطیلی سه روزه بازار و اصناف را تصویب کرد.

ایرج ثقفی فرماندار شهرستان سراب با تشریح مصوبات استاد مبارزه با کرونا  اظهار داشت: مقرر شد همه اصناف و واحدهای صنفی داخل و خارج بازار از فردا به مدت سه روز تعطیل شده و فروش هرگونه پوشاک و مواد غذایی و میوه و...به صورت دست فروشی و بساط خیابانی ممنوع است.

در راستای اجرای این مصوبه صرفا واحدهای نانوایی، قصابی، موادغذایی و داروخانه ها به شرط رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن محل کسب مجاز به فعالیت هستند

ثقفی گفت: مقرر شد سوخت گیری خودروها در محل پمپ بنزین‌ها توسط اپراتور جایگاه انجام شود و ستاد بازسازی مناطق زلزله زده سراب تعطیل شده و حادثه دیدگان برای انجام امور اداری بعد از تعطیلات عید مراجعه کنند.

مقابله با کرونا نیازمند همراهی و همکاری مردم است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: کنترل، ریشه کنی و مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند همراهی و همکاری مردم است.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه کمیسیون هماهنگی، برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: این استان از نظر تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری در رتبه چهاردهم کشوری قرار دارد و با همراهی مردم می توان این پدیده را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی‌ کننده از سوی واحدهای تولیدی استان به صورت شبانه روزی در حال انجام است، اظهار داشت: برخورد جدی با فرصت‌ طلبانی که در این شرایط بحرانی، دست به احتکار و گران‌ فروشی می‌زنند ضروری بوده و دستگاه‌های نظارتی به دقت بازار را رصد و با هنجارشکنان و افرادی که از این شرایط سوءاستفاده می کنند، برخورد می کنند.

تمام مسئولان استان در کنار دانشگاه علوم پزشکی تبریز پای کار بوده و امید است با همراهی مردم و رعایت توصیه های بهداشتی در کمترین زمان ممکن این بیماری ریشه کن شود

با این حال از مسئولان امر انتظار می رود تا زمینه تعطیلی بازار تبریز را فراهم کنند چراکه این بازار یکی از محل های تجمع مردم محسوب می شود و می تواند زمینه گسترش ویروس کرونا را در استان افزایش دهد.

البته این تعطیلی باید با ایجاد شرایط ویژه ای برای اصناف انجام شود تا آنها متضرر نشوند. بسیاری از بازاریان تبریز از تعطیلی بازار نگران هستند.

کد خبر: ۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha