۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
تولید از پارس جنوبی ۲.۵ و میادین نفتی غرب کارون ۶ برابر شد| توسعه میدان آزادگان توسط شرکت های ایرانی
وزیر نفت:

تولید از پارس جنوبی ۲.۵ و میادین نفتی غرب کارون ۶ برابر شد| توسعه میدان آزادگان توسط شرکت های ایرانی

وزیر نفت گفت: طی ۸ سال گذشته تولید از میادین نفتی غرب کارون ۶ برابر شده و از ۷۰ هزار بشکه ظرفیت به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و میزان تولید از پارس جنوبی نیز ۲.۵ برابر شده است.

به گزارش بازار، بیژن زنگنه امروز در آیین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «ب» با بیان اینکه میدان گازی فرزاد قرار است به‌صورت تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و اوراق مالی که شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌کند، تامین مالی شود، گفت: میدان گازی فرزاد آخرین میدان گازی مشترک است که توسعه می‌یابد.

او ادامه داد: برای تقویت شرکت‌های ایرانی بسیار تلاش کردیم؛ ‌شرکت‌های ایرانی در این مدت بسیار موفق بوده‌اند و نمونه آن شرکت پتروپارس است. آرزوی من همیشه تحقق برنامه چشم‌انداز بوده که در آن آمده‌ است ایران به جایگاه نخست از نظر اقتصادی در منطقه برسد و ایرانی مفتخر به ایرانی بودن خود باشد. از روزی که چشم‌انداز را تصویب کردیم نسبت به آن دورتر شدیم، ما تمام تلاشمان را انجام دادیم.

این عضو کابینه حسن روحانی  با بیان اینکه سناریوهای دیگری برای تامین مالی پروژه تعریف شد، یادآور شد: اکنون باید ۱.۸ میلیارد دلار تامین مالی داشته باشیم و این هنر مدیریت را می‌طلبد که بتواند این هزینه را بازپرداخت کند. گزینه‌های مختلفی نیز برای گاز تولیدی از این میدان بررسی شد و نهایتا تصمیم بر این شد که گاز به سایت ۲ پارس جنوبی برود و از امکانات موجود پالایشی استفاده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توسعه فرزاد B بیع متقابل است، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر کار عملیاتی آغاز شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: در طول این مدت ما با مشکلات تحریم و فاینانس مواجه بودیم و صندوق توسعه ملی نیز پولی نداشت بنابراین باید تلفیقی از صندوق به اضافه اوراق مالی دیده شود که کار دشواری است.

او با بیان اینکه پرونده توسعه میادین گازی مشترک با فرزاد B ‌بسته شود، افزود: البته فرزاد A‌ هم هست که بدون توسعه فرزاد B امکان توسعه نخواهد داشت. باید رفتار این مخزن را ببینیم و بر پیچیدگی‌های آن مسلط شویم سپس سراغ فرزاد A‌ برویم.                        

تولید از پارس جنوبی ۲.۵ برابر شد
وزیر نفت با بیان اینکه بنده در ابتدای دولت برنامه دادم که طی ۸ سال دولت تدبیر و امید تکلیف میادین مشترک روشن خواهد شد، گفت: اکنون فاز اول پارس جنوبی به اتمام رسیده و مرحله بعد فشارافزایی و نگهداشت است که حدود ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که طرح آن نیز تهیه شده و دولت بعدی باید تامین مالی کرده و به اجرا برساند.

زنگنه ادامه داد : طی ۸ سال گذشته تولید از میادین نفتی غرب کارون ۶ برابر شده و از ۷۰ هزار بشکه ظرفیت به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و میزان تولید از پارس جنوبی نیز ۲.۵ برابر شده است.

وی یادآور شد: از این به بعد چنین اتفاقاتی نمی‌افتد، این باب بزرگی بود که از زمان دولت اصلاحات آغاز و در این دولت به پایان رسید.

فاز ۱۴ تاثیری در تولید میدان ندارد
وزیر نفت با بیان اینکه تنها پروژه باقی مانده در پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۴ است که تاثیری در تولید میدان نداشته و در واقع یک پالایشگاه یدکی است، گفت: ما در خشکی قراردادهای خوبی در زمینه میادین نفتی منعقد کردیم که تامین مالی هم دیده شده است.

زنگنه همچنین  از امضای قرارداد برای توسعه میدان آزادگان خبر داد و افزود: به زودی قرارداد توسعه این میدان با شرکت‌های ایرانی امضاء خواهد شد.

او گفت: ما امروز از روزی که نوشتن سند چشم انداز را آغاز کردیم دورتریم، در این مدت تلاش کردیم که برای سربلندی کشور از این سند استفاده کنیم امیدواریم مردم از این برکات برخوردار شوند.

کد خبر: ۸۸٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha