۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
توسعه اقتصادی آسیا فراتر از انتظارات بوده است| شاهد تداوم رشد در قاره کهن هستیم
مشاور وزارت اقتصاد هند در گفتگو با بازار:

توسعه اقتصادی آسیا فراتر از انتظارات بوده است| شاهد تداوم رشد در قاره کهن هستیم

پروفسور «دیپاک نایار» معتقد است توسعه و رشد اقتصادی کشورهای آسیایی فراتر از انتظاراتی بوده که اقتصاددانان پیش بینی می کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: کتاب «آسیای احیا شده، تنوع در توسعه» توسط «دیپاک نایار» نوشته شده و توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

توسعه و پیشرفت اقتصادی آسیا فراتر از انتظارات بوده است و فراتر از شناخت تغییر یافته است، توسعه ملت ها و استاندارد زندگی مردم انقلابی ایجاد کرد. این تحولات در کشورهای مختلف ناهموار و در بین مردم نابرابر بوده است. با این حال، پیشرفت اقتصادی آسیا در این مدت کوتاه قابل توجه بوده و تقریباً در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

«دیپاک نایار» استاد برجسته اقتصاد در دانشگاه جواهر لعل نهرو هند و عضو افتخاری کالج Balliol آکسفورد است. وی پیش از این استاد اقتصاد ممتاز دانشگاه در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی نیویورک بود و در دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ساسکس و موسسه مدیریت هند، کلکته تدریس می کرد. وی به عنوان معاون دانشگاه دهلی و به عنوان مشاور ارشد وزارت اقتصاد دولت هند فعالیت می کند. تالیفات او به طور گسترده ای در مجلات دانشگاهی منتشر شده است. کتاب های وی شامل «تحول آسیایی: تحقیق در مورد توسعه ملل» و «جذب شدن: کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی» است که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

پروفسور «دیپاک نایار» در مورد این کتاب و سوال اصلی خود در آن به خبرنگار بازار گفت: کتاب «آسیا احیا شده» تحولات خارق العاده آسیا که تصور آن دشوار است را تجزیه و تحلیل می کند.

وی افزود: این کتاب بر آن است روایتی تحلیلی از توسعه اقتصادی آسیا با توجه به عوامل تاریخی، سیاسی و اجتماعی آن و یک تجزیه و تحلیل اقتصادی از عوامل اساسی با تمرکز بر مسائل مهم در روند توسعه ارائه دهد.

توسعه اقتصادی آسیا فراتر از انتظارات بوده است| شاهد تداوم رشد در قاره کهن هستیم

وی یادآور شد: «گونار میردال» بزرگترین کار خود یعنی درام آسیایی را در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد تا نتیجه بگیرد که چشم انداز توسعه آسیا غم انگیز است. از آن زمان، برخلاف انتظارات میردال، آسیا فراتر از شناخت تغییر یافته و توسعه ملت ها و استاندارد زندگی مردم انقلابی ایجاد کرد.

استاد دانشگاه آکسفورد در ادامه یادآور شد: این تحولات در کشورهای مختلف ناهموار و در بین مردم نابرابر بوده است. با این حال، پیشرفت اقتصادی آسیا در این مدت کوتاه قابل توجه بوده و تقریباً در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

وی افزود: در دهه ۱۹۷۰ آسیا فقیرترین قاره جهان بود اما این قاره تا سال ۲۰۱۶ سه دهم درآمد جهان، دو پنجم تولید جهانی و یک سوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داد و درآمد سرانه آن با میانگین جهانی همگرا شد.

پروفسور «دیپاک نایار» تأکید کرد: با این حال، این تحول با نتایج نابرابر در سراسر کشورها و بین مردم همراه بود. این تجزیه و تحلیل آسیا را در چهار زیرمجموعه تشکیل دهنده آن - شرق، جنوب شرقی، جنوب و غرب - و بیشتر در چهارده کشور - چین، هند، کره جنوبی، اندونزی، ترکیه، تایوان، تایلند، فیلیپین، مالزی، سنگاپور، پاکستان، بنگلادش، ویتنام و سریلانکا تفکیک می کند.

استاد دانشگاه آکسفورد در ادامه گفت: این کتاب درک ما از فرایندها و نتایج توسعه در پنجاه سال گذشته در آسیا را افزایش می دهد، نتایج تحلیلی را که به بحث های معاصر در مورد توسعه کمک می کند، بیرون می آورد و برخی از درسهای تجربیات آسیایی را برای کشورهای دیگر نشان می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: این اولین تحقیقی است که تغییرات خارق العاده ای را که موجب تحول اقتصاد در آسیا و تغییر توازن قدرت اقتصادی در جهان می شود، بررسی می کند - ضمن تأمل در چشم انداز آینده آسیا طی بیست و پنج سال آینده که انتظار تداوم رشد اقتصادی در آن می رود.

کد خبر: ۸۸٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha