۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها | سویا جایگزین گوشت شد
بازار از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها | سویا جایگزین گوشت شد

تبریز- قیمت بالای گوشت قرمز و ماهی باعث شده تا دیگر مردم قدرت خرید این مواد مصرفی مفید برای بدن را نداشته باشند و ماهی و گوشت به تدریج از سفره‌ها حذف شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خرید گوشت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به یک دغدغه در آذربایجان شرقی تبدیل شده است، از گوشت مرغ گرفته که به یکباره قیمت آن چندین برابر شد و مردم برای خریدش صف کشیدند تا گوشت ماهی و گوساله که قیمت بالای آن باعث شد تا عملاً از سفره‌های مردم حذف شود.

در این بین گرانی گوشت قرمز همچنان در تبریز ادامه دارد، موضوعی که باعث شده تا سفره‌های مردم از این محصول مهم خالی‌تر از همیشه باشد.

از سوی دیگر مسئولان امر کمتر در این باره پاسخگو هستند و مشکلات در تأمین گوشت قرمز همچنان ادامه دارد. البته ناگفته نماند که مدتی است موضوع گوشت مرغ از قیمت گرفته تا تولید آن در آذربایجان شرقی به یک دغدغه تبدیل شده چراکه برخلاف تعیین قیمت ۲۴ هزار تومان توسط مسئولان سازمان صمت استان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ، ولی شاهد هستیم در مراکز عرضه این محصول مرغ به قیمت کیلویی ۲۹ و ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت‌ها و کاهش درآمد خانوار
یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: در سال جدید هنوز موفق به خرید گوشت قرمز نشده ایم چراکه قیمت آن با جیب ما همخوانی ندارد.

افزایش قیمت برخی کالاها از یک سو و کاهش درآمد خانوار در مقابل افزایش قیمت‌ها از سوی دیگر موجب حذف گوشت از سبد خانوار شده است

رضا اسدزاده با تاکید بر اینکه شاهد افزایش قیمت تمامی کالاهای مصرفی و کاهش درآمد خانوارها هستیم، می‌افزاید: افزایش قیمت برخی کالاها از یک سو و کاهش درآمد خانوار در مقابل افزایش قیمت‌ها از سوی دیگر موجب حذف گوشت از سبد خانوار شده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم خرید خود را محدود کرده اند، ادامه می‌دهد: خرید گوشت قرمز از سال گذشته کاهش یافته، اما در ماه‌های اخیر به شکل قابل توجهی با افت تقاضا برای خرید گوشت قرمز در بازار روبه رو هستیم؛ به طوری که تنها قشر خاصی امکان خرید گوشت قرمز را دارند.

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها/ سویا جایگزین گوشت شد

سویا جایگزین گوشت قرمز شد
یکی دیگر از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: مردم از خرید کالاهایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی امتناع می‌کنند و اقلام دیگر را جایگزین این کالاها می‌کنند.

وی که نمی‌خواهد اسمش در گزارش ذکر شود، ادامه می‌دهد: سویا جایگزین گوشت قرمز شده است و مردم در ماکارونی و کوکو و دیگر غذاها به جای گوشت از سویا استفاده می‌کنند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

این بانوی تبریزی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی موجب شده تا مردم تنها به خرید اقلامی ضروری مانند برنج، روغن، قند، چای بپردازند.

وی می‌افزاید: تورم و گرانی‌ها مشکلات روحی و روانی و اعصاب برای مردم ایجاد کرده است و امیدواریم تا هرچه زودتر با روی کارآمدن دولت جدید و تغییر مدیران بی انگیزه دولت فعلی، شرایط معیشتی مردم بهبود یابد.

وی از کوچک شدن بیش از پیش سفره‌های خانوارهای تبریزی خبر می‌دهد و می‌گوید: مردم علاوه بر گوشت قرمز توان خرید میوه‌های تابستانی را نیز ندارند چراکه قیمت‌ها سربه فلک کشیده است.

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها/ سویا جایگزین گوشت شد

بازار قصابان کساد است
یکی از قصابان شهر تبریز که سابقه ۴۵ ساله در کارش دارد در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: مردم چون قدرت خرید گوشت گوساله و گوسفندی را ندارند، بازار قصابان کساد شده است.

اسماعیل اسدی با بیان اینکه تقاضا برای خرید گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی کاهش یافته، می‌افزاید: طی این سال‌ها که در بازار تبریز قصابی دارم کمتر زمانی را به یاد می آورم که مردم به این شدت درگیر مشکلات معیشتی و گرانی‌ها باشند.

با اینکه شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها هستیم ولی مردم بازهم توان خرید گوشت را ندارند و به جای گوشت قرمز از پای مرغ و گوشت مرغ استفاده می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز چند هزار تومانی کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: با اینکه شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها هستیم ولی مردم بازهم توان خرید گوشت را ندارند و به جای گوشت قرمز از پای مرغ و گوشت مرغ استفاده می‌کنند.

مشاهدات صورت گرفته در بازار تبریز نشان دهنده آن است که بازار گوشت بوقلمون رونق گرفته؛ دلیل آن نیز قیمت مناسب آن است که حدود ۴۰ هزار تومان قیمت دارد؛ این در حالی است که گوشت گوسفندی قیمتی در حدود ۱۵۰ هزار تومان دارد. این اختلاف قیمت توجیه بسیار مناسبی برای استفاده خانواده‌ها از این محصول پروتئینی است.

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها/ سویا جایگزین گوشت شد

رشد قیمت ماهی طی هفته‌های اخیر
ماهی نیز در هفته‌های اخیر با رشد شدید قیمت مواجه بوده است؛ به طوری که تا چندی پیش امکان خرید ماهی برای خانوار در کشور امکان پذیر بود، اما در حال حاضر شاهد حذف این کالا از سبد خانوار هستیم.

در حال حاضر نرخ ماهی به دلایل نامعلوم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است که با این وجود تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد.

متوسط قیمت ماهی حلوا و شیر ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و قزل آلا ۶۵ هزار تومان است و با توجه به آنکه بخش اعظم یک کیلو ماهی ضایعات است، از این رو قشر کارمند و کارگر توان خرید آن را ندارند.

مردم توان خرید گوشت قرمز ندارند
رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بازار گوشت گوسفندی کم رونق و درگیر رکود است، مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

گوشت و مرغ دو محصولی است که از ضروریات محسوب می‌شود اما در سال جاری با چالش‌های بسیاری مواجه شده است

ایوب آقاپور با اشاره به اینکه کاهش تقاضا منجر به ثبات قیمت‌ها شده است، ادامه می‌دهد: گوشت و مرغ دو محصولی است که از ضروریات محسوب می‌شود اما در سال جاری با چالش‌های بسیاری مواجه شده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گوشت قرمز در شهر تبریز روزانه ۳۰ تن است، می‌گوید: در بهترین حالت در کشتارگاه صنعتی تبریز روزانه حدود ۶۲۰ رأس گوسفند و حدود ۲۰۰ رأس گوساله کشتار می‌شود، اینکه اعلام می‌شود کشتارگاه‌ها در کاهش قیمت گوشت قرمز نقش آفرین بوده و در این رابطه تلاش می‌کند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

آقاپور در خصوص تعیین قیمت گوشت قرمز می‌افزاید: اتحادیه قصابان، سازمان صمت و اتاق اصناف مسئول قیمت گذاری گوشت قرمز در تمامی شهرستان‌ها هستند. در تأمین گوشت مورد نیاز مردم نیز هیچ نهادی به جز اتحادیه قصابان نقش قانونی و اصلی ندارد.

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها/ سویا جایگزین گوشت شد

نرخ فروش گوشت قرمز شناسنامه دار نر کشتار روز
نرخ فروش گوشت قرمز شناسنامه دار نر کشتار روز در فروشگاه‌های کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز به شرح زیر است:

* گوشت شناسنامه دار گوساله نر جوان کشتار روز مخلوط بدون استخوان هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان

* گوشت شناسنامه دار نیم‌شقه گوسفند نر بره کشتار روز هر کیلوگرم ۱۱۱ هزار تومان

* گوشت شناسنامه‌دار گوسفند نر بره کشتار روز بدون دمبه هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان

* گوشت شناسنامه‌دار ران گوسفند نر بره با راسته هر کیلوگرم ۱۲۵ هزار تومان

با اینکه این قیمت‌ها توسط کشتارگاه صنعتی تبریز اعلام شده ولی قصابی‌های سطح شهر گوشت را به قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله در قصابی‌های سطح شهر تا ۱۲۵ هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

حذف گوشت قرمز و ماهی از سفره‌ها/ سویا جایگزین گوشت شد

اقدامات نظارتی بر بازار گوشت بیشتر می‌شود
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: اقدامات نظارتی بر بازار گوشت بیشتر می‌شود.

یوسف پایدار ادامه می‌دهد: به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان و با رویکرد پیشگیرانه، از حداکثر ظرفیت‌های موجود جهت تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی بهره خواهیم برد.

وی می‌افزاید: تمهیدات مناسبی در زمینه مراقبت و پایش مستمر بازار و توجه ویژه به موضوع تأمین و توزیع به موقع کالاهای پرتقاضای با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب پیش بینی شده است.

مردم گران فروشی‌های انجام شده در بازار گوشت را به سازمان صمت اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قاطعی صورت گیرد

پایدار همچنین از برخورد با متخلفان خبر می‌دهد و می‌گوید: مردم گران فروشی‌های انجام شده در بازار گوشت را به سازمان صمت اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قاطعی صورت گیرد.

گفتنی است از وقتی که قیمت گوشت گوسفند و گوساله به بالای صد هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده و با افزایش چشمگیری مواجه شده، بسیاری از مردم ترجیح دادند گوشت قرمز را از سفره‌شان حذف کنند.

یکی از مشکلاتی که درباره گوشت قرمز مطرح است نداشتن قیمت مصوب برای این محصول بوده، چنانچه گوشت گاو و گوسفند به دلیل عدم تخصیص نهاده دولتی قیمت مصوب هم ندارند؛ لذا به نظر می‌رسد تفاوت قیمت‌های قابل ملاحظه در این محصول هم به همین دلیل مشاهده می‌شود. قیمت این محصول نیز بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود.

کد خبر: ۸۸٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha