۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کمبود سیمان در برخی شهرستانها برطرف می شود| هر تن سیمان ۳۰۸ هزار تومان
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بازار:

کمبود سیمان در برخی شهرستانها برطرف می شود| هر تن سیمان ۳۰۸ هزار تومان

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: قطعی گاز و برق در زمستان سال گذشته در تولید سیمان وقفه ایجاد کرد و امیدواریم تا اوایل خرداد ماه در عرضه و مصرف سیمان در کشور تعادل به وجود آید.

بازار؛ گروه صنعت: «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: تولید سیمان در کشور کمبودی ندارد، اما در حال حاضر در برخی از شهرها کمبود سیمان را مطرح می کنند که انتظار داریم با ساماندهی سیستم حمل و نقل این مشکل نیز بزودی برطرف شود.

هم اکنون از ۷۷ کارخانه تولید سیمان در کشور ۶۷ کارخانه، سیمان خاکستری تولید می کنند و ۱۰ کارخانه نیز در زمینه تولید سیمان سفید فعال هستند

وی با بیان اینکه سیمان یک کالای استراتژیک در حوزه ساخت و ساز کشور است، یادآور شد: هم اکنون از ۷۷ کارخانه تولید سیمان در کشور ۶۷ کارخانه، سیمان خاکستری تولید می کنند و ۱۰ کارخانه نیز در زمینه تولید سیمان سفید فعال هستند.

شیخان با اشاره به ظرفیت تولید سیمان در این ۷۷ کارخانه در کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید سیمان در کشور به ۸۸ میلیون تن در سال رسیده است و در واقع به طور متوسط ماهانه ۷ میلیون تن سیمان در کشور برای مصرف داخلی تولید می شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: با توجه به ظرفیت تولید سیمان در کشور در صورتی که ۲۰ درصد سیمان تولید در کشور صادر شود، کمبودی در بازار داخلی نخواهیم داشت.

شیخان با اشاره قیمت سیمان از درب کارخانه یادآور شد: برای افزایش قیمت سیمان در سال ۱۴۰۰ پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ۳۶۰ هزار تومان به ازای هر تن بود، اما در نهایت سازمان حمایت با ۳۰۸ هزار تومان به ازای هر تن سیمان فله تیپ ۲ بدون ارزش افزوده ۹ درصدی موافقت کرد.


قیمت ۳۰۸ هزار تومان هر تن سیمان
این مقام مسئول در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان کرد: برای سیمان بسته نیز پیشنهاد افزایش قیمت انجمن ۴۲۰ هزار تومان به ازای هر تن بود، اما سازمان حمایت با توجه به قیمت ۳۰۸ هزار تومان هر تن سیمان موافقت کرد هزینه هر بسته سیمان ۱۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

شیخان با اشاره به ظرفیت تولید سیمان در کشور افزود: ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۸۸ میلیون تن در سال است اما مصرف داخلی سیمان در کشور حدود ۶۵ میلیون تن برآورد می شود.

به گفته این مقام مسئول در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در حال حاضر با توجه به شرایط موجود کارخانه های سیمان در کشور با ۷۸ درصد ظرفیت کار می کنند و بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن در هر ماه سیمان تولید می کنند.

وقفه تولید سیمان در زمستان سال گذشته هنوز جبران نشده است
شیخان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا در بازار هم اکنون کمبودی داریم یانه؟ گفت: هم اکنون کمبودی به آن صورت در بازار نداریم، اما با توجه به قطعی گاز و برق در زمستان سال گذشته متاسفانه در تولید سیمان وقفه ای ایجاد کرد که هنوز هم این وقفه جبران نشده است ولی پیش‌بینی ما این است که تا اردیبهشت ماه سال جاری یک حالت تعادلی در عرضه و مصرف بازار سیمان در کشور به وجود آید.

 دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه هم اکنون در برخی از شهرستان‌ها کمبود سیمان را مطرح می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه در سال جاری هزینه‌های حمل و نقل ۳۱ درصد گرانتر شده است این مساله در جابجایی سیمان از کارخانه تا محل مصرف هزینه ها را بالا برده است و این نیز در کمبود اندک این کالای استراتژیک در برخی از شهرستان ها تاثیرگذار بوده است.

شیخان افزود: امیدواریم با تمهیداتی که دولت برای واردات کامیون پیش‌بینی کرده است، اوضاع تا پایان نیمه اول امسال بهتر شود و هر گونه کمبود سیمان نیز در برخی از شهرها برطرف شود.

توزیع و حمل و نقل سیمان نیازمند ساماندهی بیشتر
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور اظهار داشت: خوشبختانه از نظر تولید سیمان در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد، اما از نظر توزیع و حمل و نقل نیازمند ساماندهی بیشتری هستیم.

این مسئول در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به اهمیت صادرات سیمان در برخی از کشورهای جهان خاطرنشان کرد: در نُرم جهانی تولید کنندگان سیمان می توانند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از تولیدات خود را به سایر کشورهای جهان صادر کنند.

می توانیم ۲۰ درصد تولیدات سیمان را به خارج از کشور خارج صادر کنیم
شیخان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه مهمی قرار گرفته است و هم اکنون صادرات سیمان در منطقه به کشورهای افغانستان و بسیاری از آسیای میانه انجام می شود، زیرا با توجه به میزان تولید سیمان و با توجه به ظرفیت سازی های انجام شده ما می توانیم ۲۰ درصد تولیدات سیمان را به خارج از کشور خارج صادر کنیم بدون اینکه به داخل لطمه ای وارد شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در خصوص قیمت سیمان صادراتی به کشورها و بازارهای هدف یادآور شد: معمولا قیمت سیمان صادراتی به کشورهای منطقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از قیمت آن در  داخل است.

سیمان هزینه ساخت و ساز را نسبت به سایر مصالح کمتر کرده است
وی با اشاره به آینده بازار سیمان در کشور گفت: در حوزه ساخت و ساز سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک ارزانتر ازسایر مصالح ساختمانی دیگری است و این سبب شده است که الگوی مصرف عوض شود و به جای استفاده از تیرآهن برای ساخت وساز بیشتر از سیمان استفاده شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تاکید کرد: خوشبختانه فعالان حوزه ساخت و ساز هم اکنون ارزش واقعی سیمان را می دانند زیرا قیمت تمام شده ساختمان با استفاده از سیمان نسبت به تیرآهن کمتر است.

استفاده از سیمان برای روکش جاده ها ضروری است
شیخان بیان کرد: هم اکنون کشور ما ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن سیمان در بهترین شرایط را دارد در حالی که در خوشبینانه‌ترین شرایط مصرف سیمان کشور به حدود ۶۵ میلیون تن رسیده است به همین دلیل انتظار داریم با مصرف سیمان برای روکش جاده ها مصرف آن در کشور بیشتر شود.

به گفته شیخان، سیمان یک کالای استراتژیک در حوزه ساخت و ساز است و اگر بتوانیم سیستم حمل و نقل را در این بخش ساماندهی کنیم عرضه و تقاضای آن در بازار بهتر خواهد بود.

کد خبر: ۸۸٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha