۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
هم در جنگ اقتصادی هستیم، هم در جنگ با مدیران ناکارآمد| خودم را برای استیضاح زنگنه خراب نکردم
کاندیدای ریاست جمهوری در گفتگو با بازار:

هم در جنگ اقتصادی هستیم، هم در جنگ با مدیران ناکارآمد| خودم را برای استیضاح زنگنه خراب نکردم

عباسی، کاندیدای ریاست جمهوری که معتقد است سیاسیون در کشور حکم رانی می کنند، از لابی های پشت پرده جمع کنندگان امضای استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت و چگونگی منتفی شدن این مساله خبر می دهد.

بازار؛ گروه انرژی: فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم که به تازگی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده، معتقد است که شرایطی که کشور دارد در جنگ اقتصادی به سر می برد و نباید اجازه فعالیت به مدیران ناکارآمد داده شود.

عباسی در حالی این گفته ها را در آستانه انتخابات مطرح می کند که او خود به عنوان رییس کمیسیون انرژی همواره در برابر اشتباهات بیژن زنگنه سکوت کرده و بعضا به حمایت از این عضو کابینه حسن روحانی هم پرداخته بود.

او البته می گوید که بسیاری از استیضاح هایی که در کشور صورت می گیرد سیاسی است به همین دلیل وقتی برخی از نمایندگان مجلس نامه برای استیضاح وزیر نفت جمع آوری می کردند، من خودم را خراب نکردم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس هرچند که در گفتگوی خود با خبرگزاری بازار تاکید می کند که من دشمنی با آقای زنگنه ندارم، از آن طرف حامی این عضو کابیته حسن روحانی نیستم، اما در گفته های خود بازهم به دفاع از عملکرد وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم می پردازد.

او همچنین ادامه می دهد آقای زنگنه اگر کوتاهی کرده و اشتباهی را در کارنامه عملکردی خود داشته، مقصر اصلی آن رییس دولت بوده است.
متن کامل گفتگوی بازار با «فریدون عباسی» کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را در ادامه می خوانید:

وقتی تعدادی نماینده، نامه استیضاح وزیر نفت را آماده کردند، من خودم را خراب نکردم و آن نامه را امضا نکردم چون می دانستیم که اراده استیضاح در کشور وجود دارد و پشت پرده هم  لابی های زیادی هم صورت می گیرد که فلان وزیر نباید استیضاح شود

این روزها مساله لغو تحریم و بازگشت به برجام در صدر اخبار قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان راه کار برون رفت از وضعیت فعلی را لغو تحریم های اقتصادی می داند. اگر این اتفاق رخ ندهد، شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برنامه ای برای فروش نفت دارید یا اینکه معتقد هستید که اقتصاد ایران باید به دنبال حذف وابستگی خود به نفت باشد؟
الان شرایطی نیست که به دنبال حذف نفت از اقتصاد کشور یا حتی کاهش وابستگی به نفت باشیم. هم اکنون ناچار به فروش نفت حتی در صورت ادامه تحریم ها هستیم و باید راهی برای آن پیدا کنیم. باید سهم خود را در بازار بدست آوریم چرا که طی سال های آینده نفت از سبد انرژی دنیا حذف خواهد شد و سهم انرژی های تجدید پذیر مدام در حال افزایش است. ما باید خود را برای آینده مدرنی آماده کنیم که دیگر قرار نیست نفت، بنزین و گازوییل در کشور سوزانده شود. از طرفی برای دور زدن شرایط تحریمی و افزایش قدرت نفوذ خود در بازارهای هدف باید بیشتر به سمت تولید محصولاتی برویم که ارزش افزوده بیشتری را در کشور ایجاد می کنند. در واقع بیشتر باید به فکر توسعه پایین دست نفت باشیم. همچنین اصلاح راندمان نیروگاه های برق را در دستور کار قرار دهیم ضمن اینکه مطالبات پیمانکاران را هم پرداخت می کنیم.

* این حجم از وابستگی اقتصاد به نفت و سطح بالای خام فروشی در سال های گذشته ناشی از چه بوده است؟
ناشی از سوء مدیریت و نبود انسجام مدیریتی است. حالا در جنگ اقتصادی و جنگ با مدیران ناکارآمد قرار داریم.

دانشمندان و مسئولان نخبه هر حوزه باید روی کار بیایند. دوران مدیران ناکارآمد اقتصادی به سر آمده و در شرایط جنگ اقتصادی نمی توان ریسک کرد و به چنین مدیرانی اجازه فعالیت داد

* شما در صحبت های خود از دولت نخبگان سخن گفته اید. منظورتان از این صحبت ها چیست؟
دانشمندان و مسئولان نخبه هر حوزه باید روی کار بیایند. دوران مدیران ناکارآمد اقتصادی به سر آمده و در شرایط جنگ اقتصادی نمی توان ریسک کرد و به چنین مدیرانی اجازه فعالیت داد. چه در تصمیم سازی ها و چه در تصمیم گیری ها و چه در اجرا باید اجازه فعالیت به آنها داده شود. ما چاره ای جز هدف قراردادن یک رشد اقتصادی دو رقمی نداریم تا حداقل ظرف ۱۰ سال آینده بتوانیم به یک رشد اقتصادی یک رقمی بالا دست پیدا کنیم. باید دولت و مجلس بخش خصوصی به سمت تحقق این هدف پیش بروند.

 اگر شما خود به این مساله که نباید اجازه فعالیت به مدیران ناکارآمد داده شود، اعتقاد دارید، چرا در چند ماهی که ریاست کمیسیون انرژی مجلس را بر عهده داشتید، هیچ اقدامی را در برابر عملکرد بد وزیر نفت و مدیران نفتی انجام ندادید وهیچ برخوردی با اشتباهات و حتی تخلفاتی که در این مجموعه اتفاق می افتاد، صورت نگرفت؟ 
چون سیاسیون در کشور حکمرانی می کنند. متاسفانه سیاسیون اجازه کار کردن را به مردان اقتصادی نمی دهند. به عنوان مثال اگر آقای زنگنه وزیر دولت آقای حسن روحانی است بنابر این اگر خطا یا کم کاری از طرف او صورت گرفته، مقصر اصلی رییس دولت یوده است. رییس دولت بوده که نتوانسته مدیریت درستی را در وزارت نفت داشته باشد. اما مساله اینجاست که در شرایط فعلی کشور نمی توان رییس جمهور را استیضاح کرد.

*شاید استیضاح رییس جمهور در شرایط حساس فعلی هزینه سنگینی را به کشور تحمیل کند، اما این امکان برای مجلس وجود داشت که وزیر ناکارآمد(آقای زنگنه) را استیضاح کنند؟ 
بله به همین دلیل هم تعدادی نماینده، نامه استیضاح وزیر نفت را آماده کردند. اما من خودم را خراب نکردم، چون می دانستیم که اراده استیضاح در کشور وجود دارد و پشت پرده لابی های زیادی هم صورت می گیرد که فلان وزیر استیضاح نشود. به عنوان مثال چرا نمایندگانی که نامه استیضاح را امضا کرده بودند، این مساله را ادامه ندادند. چرا که سیاسیون در امور کشور دخالت می کنند و پشت پرده معاملاتی اتفاق می افتد که مانع این مساله می شود.

اگر آقای زنگنه وزیر دولت آقای حسن روحانی است بنابر این اگر خطا یا کم کاری از طرف او صورت گرفته، مقصر اصلی رییس دولت یوده است. رییس دولت بوده که نتوانسته مدیریت درستی را در وزارت نفت داشته باشند

*اینکه شما از حامیان آقای زنگنه بودید و بارها مانع استیضاح وزیر نفت شدید، چقدر درست است؟
من دشمنی با آقای زنگنه ندارم، از آن طرف حامی این عضو کابینه حسن روحانی نیستم. به اعتقاد من آقای وزیر از مجلس رای آورده و مساله استیضاح آن در مجلس قبلی هم به نتیجه نرسیده است. در چنین شرایطی چرا ما باید جامعه را بهم بریزیم.؟   ضمن اینکه آقای زنگنه خود انسان منطقی بوده و سواد تجربه کافی هم داشته و می تواند به عنوان وزیر فعالیت داشته باشد. نباید تمامی مسائل را از زاویه سیاسی بررسی کرد. من خود چندین بار با آقای زنگنه در باره مسائل مختلف بحث کردم که یکی از آنها دانشکده نفت بود. از ۱۰ مورد نامه ای که درباره دانشکده نفت مطرح می کردم، ۹ مورد آنها مورد تایید آقای وزیر هم بود و نظر بنده به عنوان یک صاحب نظر در این حوزه پذیرفته می شد.

من دشمنی با آقای زنگنه ندارم، از آن طرف حامی این عضو کابینه حسن روحانی نیستم. من عملکرد او را در شرایط جنگ اقتصادی مورد ارزیابی قرار می دهم. او در یک جزیره مستقل نبوده که همه مشکلات امروز را ناشی از ضعف و کوتاهی های او بدانیم

آن یک موردی که با شما اختلاف داشته چه بوده است؟
مساله حقوق و دستمزد هیئت علمی دانشگاه بود. البته دلیل آن هم این بوده که کار به مراجع قضایی و دیوان محاسبات رسیده بود، نتوانستیم در آن لحظه توافقی داشته باشیم. البته هنوز هم در حال پیگیری این مساله هستیم. اینها نشان می دهد که آقای زنگنه هم حاضر به پذیرش حرف و پیشنهاد درستی که استدلال و منطق پشت آن قرار دارد، است. هرچند که در برخی مسائل خصوصیات خاص خود را داشته و به نوعی مدیریت فردی را دنبال می کند. اصلاح این خصوصیات از عهده من خارج بوده و جز وظایف رییس جمهور است.

در کدام حوزه عملکرد آقای زنگنه را قبول نداشتید؟
من عملکرد او را در شرایط جنگ اقتصادی مورد ارزیابی قرار می دهم. او در یک جزیره مستقل نبوده که همه مشکلات امروز را ناشی از ضعف و کوتاهی های او بدانیم. بیش از ۲۰ سال است که روی تحریم ایران کار می شود.

کد خبر: ۸۸٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha