۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
شیب رشد قیت نفت کُند شد| کابوس اوپکی ها واقعی می شود
در هفته گذشته بر بازار طلای سیاه چه گذشت؟

شیب رشد قیت نفت کُند شد| کابوس اوپکی ها واقعی می شود

قیمت نفت هرچند که در هفته گذشته رشد حدود ۰.۷ درصدی را تجربه کرد اما وضعیت در سومین بازار مصرف انرژی به شدت نگران کننده است. از آن طرف رشد قیمت ها موجب افزایش تعداد دکل های حفاری نفت و گاز شده است.

بازار، گروه انرژی: وضعیت نگران کننده پاندمی کرونا در هند شیب رشد قیمت طلای سیاه را کُند کرده است. شاخص نفت آمریکا که دو هفته پیش رشد ۲.۱ درصدی را تجربه کرده بود، این هفته تنها ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد. رشدی که بیشتر از هر چیز مدیون تضعیف ارزش دلار و تقویت بورس های جهان بوده است. عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، خوش بینی نسبت به تقاضا برای بنزین در دو هفته آینده پیش از تعطیلات روز یادبود ۳۱ ماه مه در آمریکا بود.

با این وجود پیش بینی ها از رشد قیمت نفت هم در حال کاهش است. در حالیکه بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز پیش بینی کرده بود که به دنبال افزایش سرعت واکسیناسیون بهای نفت از مرز ۸۰ دلار عبور خواهد کرد، اما موسسه اس پی گلوبال پلتس در تازه ترین گزارش خود احتمال داده که قیمت نفت خام برنت در اواسط ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

هند سد راه رشد قیمت نفت
وضعیت کرونا در هند به شدت نگران کننده است. نخست وزیر هند، ناراندا مودی، خواستار اجرای تعطیلی سراسری دیگر در کشور است. حتی آنتونی فاوچی، مشاور ارشد ستاد کرونا در کاخ سفید گفت که هند برای قطع زنجیره انتقال نیاز به تعطیلی سراسری دارد. با این وجود دولت مرکزی هند در برابر درخواست‌های تعطیلی سراسری مقاومت کرده، هر چند که به ایالت‌ ها اجازه می‌دهد تا محدودیت‌ های محلی خود از جمله تعطیلی سراسری و منع رفت و آمد را افزایش دهند. هند که بیش از ۳۰۰ هزار مبتلای روزانه را به مدت ۲۰ روز متوالی ثبت کرده، دیروز برای سومین روز متوالی تعداد قربانیانش ۴ هزار نفر گزارش شد.

افزایش وحشتناک تعداد مبتلایان هند را از مسیر رشد اقتصادی خارج کرد و تقاضای نفت را در سومین بازار بزرگ مصرف دنیا به شدت کاهش داده است. ناجسواران هم عنوان کرده است که اگر موارد کووید ۱۹ هند طی دو هفته آینده به اوج نرسد و اگر این وضعیت به سه ماه بعدی کشیده شود، تا سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ دستیابی به رشد سطح قبل از همه گیری پاندمی دشوارتر خواهد شد.

از بازار چه خبر؟
به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۶۶ سنت معادل ۲.۴۸ درصد جهش به ۶۸ دلار و ۷۱ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ۵۵ سنت معادل ۲.۴۳ درصد رشد به ۶۵ دلار و ۳۷ سنت رسید. این رشد قیمت بعد از افت شدید قیمت ها در روز پنج شنبه حاصل شد. جالب است که بدانید. نفت برنت روز پنج شنبه ۳.۳ درصد ریزش داشت که بزرگترین کاهش قیمت از پنجم آوریل بود.

کابوس اوپکی ها واقعی می شود
با وجود اینکه شکستن قیمت ۷۰ دلاری نفت در هفته های اخیر بسیار سخت شده اما به دنبال رشد قیمت ها، میزان تولید همه افزایش یافته است. بعد از اینکه اوپک تصمیم به افزایش تدریجی تولید خود گرفته، حالا اخبار از افزایش تعداد دکل های حفاری نفت و گاز در آمریکا خبر می دهد. بیکرهیوز در گزارش خود آورده که مجموع دکل‌های حفاری آمریکا در این هفته نسبت به هفته پیش از آن پنج دستگاه افزایش یافته و به ۴۵۳ دستگاه رسیده، این تعداد بالاترین رقم از ماه آوریل ۲۰۲۰ است.

بر اساس این گزارش، مجموع دکل‌های آمریکا نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱۴ دستگاه یعنی ۳۴ درصد افزایش یافته است، تعداد دکل‌های حفاری همچنین ۸۶ درصد نسبت به ماه اوت ۲۰۲۰ - کاهش بی‌ سابقه دکل‌ ها - افزایش داشته است.

افزایش تعداد دکل های حفاری و میزان تولید آمریکا همان اتفاقی است که کشورهای نفتی اوپک و اوپک پلاس به شدت نگران آن هستند. نرسی قربان کارشناس انرژی پیشتر به بازار گفته بود که رشد قیمت نفت به معنی بازگشت نفت شیل و افزایش سطح تولیدات آمریکا و ریزش قیمت ها ست. به همین دلیل کشورهای عضو اوپک که عمدتا به نفت ارزان دسترسی دارند، سعی دارند که با افزایش تولید، قیمت ها را کنترل کرده و اجازه افزایش تولید را به شیل آمریکا ندهند. اما به نظر می رسد که کابوس اوپکی ها در حال اتفاق افتادن است.

کد خبر: ۸۸٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha