۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
توسعه گلخانه‌های اردبیل تا ۳۵۰ هکتار/ مجوز ۷۰ واحد صادر شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

توسعه گلخانه‌های اردبیل تا ۳۵۰ هکتار/ مجوز ۷۰ واحد صادر شد

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان به عنوان رویکرد اصلی مورد توجه است و تاپایان سال جاری ۳۵۰ هکتار به ظرفیت گلخانه‌ها افزوده می‌شود.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی در گذر از بحران کم آبی و خشکسالی تقویت نظام گلخانه‌ها و کشت در فضای بسته است که در برنامه چهار سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم سطح تولید تا ۷۰۰ هزار تن در این بخش افزایش پیدا کند.

وی به تقویت مجموعه‌های گلخانه‌ای استان در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حالی که ما ۱۵ هزار هکتار گلخانه‌ در سال ۹۷ در استان داشتیم، این میزان تا پایان سال گذشته به ۱۱۵ هکتار افزایش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ این رقم را تا دو برابر افزایش دهیم.

احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در شمال استان به ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در شمال استان به ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار اشاره کرد و افزود: در پایاب سد خداآفرین با توجه به شرایط مستعد کشت و زرع پیش‌بینی می‌کنیم چندین مجتمع گلخانه‌ای بزرگ و متوسط راه‌اندازی شود که این خود به تقویت نظام تولید و صادرات کمک خواهد کرد.

نیکشاد مزایای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای را کنترل بیماری، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش توان اشتغال و تولید استاندارد و با کیفیت محصول برشمرد و تصریح کرد: کشاورزان استقبال خوبی را از این نوع تولید انجام دادند تا با برند مشخص و بسته‌بندی مناسب صادرات محصولات صیفی، سبزی و همچنین حوزه باغبانی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تا ۱۰ برابر میزان صرفه‌جویی در مصرف آب در کشت گلخانه‌ای را شاهد هستیم و در حوزه اشتغال نیز توان به وجود آمده در کشت محصولات گلخانه‌ای ۱۲ برابر بیشتر از فضای آزاد است.

نیکشاد اضافه کرد: براساس تفاهمنامه‌ای که با فرمانداری‌ها در مناطق مختلف استان به امضا رسیده، در مسیر صدور مجوزها و کاهش روند بروکراسی فضایی را فراهم کردیم تا سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند مجوز تأسیس و راه‌اندازی گلخانه را دریافت کنند.

وی بیان کرد: براساس دستورالعمل‌ وزارت متقاضیان از ۱۰ متر تا ۲۲۹ متر در محدوده شهرها، شهرک‌های کشاورزی و مناطق روستایی می‌توانند از مزایای تسهیلات کم بهره نیز در توسعه گلخانه‌ها استفاده کنند.

 ۲۵ هزار تن سردخانه‌ در مناطق مختلف استان راه‌اندازی شده است
نیکشاد همچنین به ظرفیت مناسب توسعه سردخانه‌ها و نگهداری محصولات با ارزش افزوده بالا اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری و با گذشت ۵۰ روز به ظرفیت ۲۵ هزار تن سردخانه‌ها در مناطق مختلف استان راه‌اندازی شده و این توانمندی تا ۴۰۰ هزار تن قابل افزایش در مناطق مختلف استان است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اغلب سردخانه‌ها و همچنین انبارهای فنی در استفاده از محصول سیب‌زمینی و میوه تولید شده در مشگین‌شهر کارکرد و کارآیی مناسبی را داشته و قطعا به صورت فنی از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

نیکشاد به تقویت نظام مراقبتی در اراضی کشاورزی و همچنین مبارزه با ملخ در شمال استان اشاره کرد و گفت: ما شاهد کانون‌کوبی و آغاز عملیات مبارزه شیمیایی با ملخ ایتالیایی و مراکشی هستیم که با استفاده از روش سمپاشی یو. ال. وی. پاش این کار با سرعت مناسب در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون ۲۵ هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد و اصلاندوز در قالب عملیات سمپاشی تحت کنترل درآمدند و ما همچنان از کشاورزان و دامداران انتظار همکاری و مساعدت در توسعه عملیات سمپاشی را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: البته به دلیل شرایط جوی در روزهای اخیر عملیات سمپاشی متوقف شده اما اکیپ‌های فنی در منطقه حاضر هستند تا در صورت تداوم حمله ملخ‌ها به مزارع، ‌ عملیات سمپاشی را تا پایان خرداد انجام دهند.

کد خبر: ۸۸٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha