۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
نصف شدن ظرفیت تولید کارخانه ها به دلیل نبود سرمایه در گردش!| خدمت رسانی بانکها به شرکت های خودی
گزارش «بازار» از بی توجهی بانک ها به تولید؛

نصف شدن ظرفیت تولید کارخانه ها به دلیل نبود سرمایه در گردش!| خدمت رسانی بانکها به شرکت های خودی

افزایش هزینه های تولید و کمبود سرمایه در گردش، باعث شده تا ظرفیت تولید در کارگاهها، کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی به حدود نصف برسد که چنین روندی زنگ خطری برای تولید ملی است.

اسدالله خسروی؛ بازار: توجه به تولید ملی، رونق اشتغال، تکیه بر توان داخل و توسعه اقتصادی ضرورتی است که رهبر معظم انقلاب سالهاست که شعار سال را با محوریت توجه به بخش تولید نام گذاری می کند. مقوله مهمی که چنانچه مورد توجه ویژه قرار نگیرد اقتصاد کشور در مسیر قهقرا قرار گرفته و تبعات منفی چون بیکاری، تعطیلی صنایع و مراکز تولید و وابستگی به واردات را در این شرایط نامساعد اقتصادی بدنبال دارد.
در چنین شرایطی سیاست گذاری برای هدایت نقدینگی راکد به بخش تولید از طُرق مختلف، همراه کردن بانکها در یاری رسانی به فعالان اقتصادی با تامین منابع مالی برای سرمایه در گردش و رفع موانع تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا بتوان اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گیرد.

سیاست گذار ی ها باید با محوریت رونق تولید باشد
هر چند تحریم ها و قطع ارتباط با دنیا موجب شده است تا بدنه اقتصاد کشور با وجود برخورداری از قابلیت های فراوانی که در همه بخش ها دارد با ظرفیت کم نمایان و در جایگاه خود قرار نگیرد اما به عقیده کارشناسان چنانچه سیاست گذاریها و برنامه ریزی ها طوری اتخاذ و ترسیم شود که نیاز منابع مالی بنگاه های اقتصادی، مراکز تولید و صنایع در راستای رونق تولید به خوبی تامین شود به راحتی می توان اقتصاد کشور را پویا و مانع از بیکاری و بسته شدن بخش عمده ای از کارگاهها و کارخانه ها شد.

اجرای سیاست هایی چون جلوگیری از رشد بی منطق نرخ ارز در بازار، کاهش فشارهای مالیاتی و حذف بروکراسی های پیچیده اداری نمونه راهکارهایی برای رونق تولید به شمار می رود

اجرای سیاست هایی چون جلوگیری از رشد بی منطق نرخ ارز در بازار، کاهش فشارهای مالیاتی و حذف بروکراسی های پیچیده اداری نمونه راهکارهایی برای رونق تولید به شمار می رود که البته در صورت برداشته شدن تحریم های بین الماللی و ارتباط با دنیا با رعایت اصول و چارچوب می توان جایگاه رفیع اقتصاد کشور را با درخششی چشم گیر در منطقه مشاهده کرد.
رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند کار کارشناسی دقیق با برنامه ریزی اصولی است.
به طور مثال منابع مالی فراوانی اکنون در بانک ها و یا سایر بازارهای مالی بی اثر و بدون کارایی مسکوت مانده اند و سرمایه گذاران نیر به علت رشد هزینه های تولید و بازدهی اندک به سمت تولید ترغیب نمی شوند. منابع عظیمی که با راهکارهای خاص آنگونه که منافع صاحبان سرمایه به خوبی حفظ شود می توان به درستی به بخش تولید تزریق شود و با تحرک بخش تولید و اقتصاد بازدهی خاصی را نصیب صاحبان سرمایه کند.

بازارهای موازی غیر رسمی و سفته بازی مانع رونق تولید
این در حالی است که بخش عمده ای از سرمایه گذاران مدت ها است که برای کسب سودهای آنی و قابل توجه از بازارهای موازی و غیر رسمی (سفته بازی و دلالی) به انتظار روزهای خوش نشسته وهمواره نظارگر افت ارزش پولهایشان هستند. در حالی که اگر مسئولان، مدیران دولتی و دست اندرکاران با شیوه ها و راهکارهای خاص اقداماتی اصولی را در راستای هدایت سرمایه ها به بخش تولید بکار گیرند نتیجه آن علاوه بر سودآوری سرمایه گذاران، اقتصاد نیز از رکود خارج می شود.

صنایع کوچک، متوسط و بعضا بزرگ کشور همراه با بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید این روزها به دلیل بی توجهی و ناکارآمدی مسئولان تصمیم گیر در مدیریت منابع بسمت بخش تولید بسیار ضعیف شده و در صورت بی اهمیتی به این موضوع بی تردید شاهد تعطیلی بیشتر کارخانه ها و کارگاهها خواهیم بود

«مسعود دانشمند» عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: صنایع کوچک، متوسط و بعضا بزرگ کشور همراه با بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید این روزها به دلیل بی توجهی و ناکارآمدی مسئولان تصمیم گیر در مدیریت منابع به سمت بخش تولید بسیار ضعیف شده و در صورت بی اهمیتی به این موضوع بی تردید شاهد تعطیلی بیشتر کارخانه ها و کارگاهها خواهیم بود.

بی رمقی اقتصاد به دلیل تحریم های خارجی و بی توجهی سیستم بانکی به بخش تولید 
وی با بیان اینکه عوامل متعددی باعث شده است تا بخش تولید تحت فشار قرار گیرد، افزود: تحریم های ناجوانمردانه از یک سو و بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران نسبت به تامین منابع و سرمایه در گردش از طرف دیگر گلوی بخش تولید را فشرده است. این درحالی است که می توان با سیاست گذاری ها و تصمیمات خاص مسیر ورود سرمایه ها به بخش تولید را هموار کرد تا بنگاههای اقتصادی در این شرایط سخت بتوانند ادامه حیات دهند.

بانکها نیز خیلی راغب به حمایت از صنایع و مراکز تولید نیستند چرا که خیلی از آنها از طریق شرکت های زیرمجموعه خود بدنبال سفته بازی، بنگاهداری و سرمایه گذاریهای سودآورهستند و مسیری را می پیمایند که بازگشت سرمایه بالا داشته باشد

وی خاطر نشان کرد: بانکها نیز خیلی راغب به حمایت از صنایع و مراکز تولید نیستند چرا که خیلی از آنها از طریق شرکت های زیرمجموعه خود به دنبال سفته بازی، بنگاهداری و سرمایه گذاریهای سودآورهستند و مسیری را می پیمایند که بازگشت سرمایه بالا و بعضا آنی داشته باشد.

رشد نرخ ارز ازش پول ملی را کاهش داد
وی در بخش دیگری از این گفتگو به علت کاهش قدرت پول ملی اشاره کرد و اظهارداشت: زمانی که پول کم ارزش می شود قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد این موضوع باعث خواهد شد تا خرید و مصرف نیز به نسبت کاهشی شود در چنین شرایطی تولید کنندگان نیز با کاهش فروش و هزینه های بالا مواجه خواهند شد.
دانشمند با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی تورم را بشدت افزایش می دهد گفت: قیمت دلار در سال گذشته ۲۸ هزارتومان هم بود اما به دلیل تشدید تحریم ها و برخی ناکارآمدهای اقتصادی قیمت این کالا دربازار به تدریج روندی افزایشی به خود گرفت طوری که در سال ۹۷ دلار جهانگیری  ۴۲۰۰ تومان مرسوم شد و از آن به بعد دلار دیگر روی خوش به خود ندید و همچنان بالارفت.

رشد نرخ ارزق قیمت  کالا و خدمات را در بازار بشدت افزایش داد تا جایی که کنترل قیمت ها نیز از دست دولت در رفت و نتیجه آن به رفتن کم درآمدها به زیر خط فقر منجر شد

این فعال اقتصادی به تبعات منفی رشد نرخ ارز و تاثیر آن بر اقتصاد و سفره مردم اشاره کرد و گفت: رشد قیمت ارز در بازار قیمت کالا و خدمات را بشدت افزایش داد تا جایی که کنترل قیمت ها نیز از دست دولت در رفت و نتیجه آن به دلیل عدم همخوانی درآمدها با هزینه ها به رفتن کم درآمدها به زیر خط فقر منجر شد.

مسابقه افزایش دستمزدها و تورم
وی ادامه داد: در چنین شرایطی مسابقه افزایش دستمزدها و تورم شروع شد و دولت نیز برای تامین هزینه های اداره امور کشور در پی کاهش درآمدها به اخذ مالیات روی آورد که این رویکرد بخش تولید را تحت فشار قرارداد. این موضوع باعث شد تا بنگاههای اقتصادی و صنایع بزرگ و کوچه با نصف ظرفیت کار می کنند و خیلی ها نیز به دلیل نبود سرمایه در گردش و رشد هزینه های تولید تعطیل شده اند.
وی افزود: هر چقدر افزایش تولید رشد داشته باشد و از طرفی راه صادرات نیز باز باشد این روند منجر به ارزآوری به چرخ اقتصاد کشور خواهد شد و به تدریج  شاهد تقویت پول ملی خواهیم بود. این در حالی است که رشد و رونق تولید در گروه حمایت سیستم بانکی از بخش تولید است که باید مد نظر قرار گیرد.

بانکها گوشه چشمی به تولید داشته باشند
«محسن صادقی» کارشنان مالی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک ها باید رسالت کاری خود را در حمایت از بخش تولید به خوبی انجام دهند چرا که تولید اکنون تشنه منابع برای تامین سرمایه در گردش است. اما از آنجایی که بانک ها فقط به فکر منافع خود هستند توجه آنها بیشتر متمرکز بر شرکت های زیر مجموعه خود برای سودآوری بالاست.
وی خاطرنشان کرد: سیاست گذاران و تصمیم گیران باید برنامه ریزی دقیقی برای رونق تولید داشته باشند و بانک ها را مجاب به تامین نیاز مالی بنگاههای اقتصادی کنند اما متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ چنانچه بخش تولید مورد حمایت قرار گیرد و هزینه های آنها کم شود دسترسی مردم به کالاهای و محصولات تولیدی ارزان آسان و چرخه تولید به خوبی رونق می گیرد، از طرفی با ترقی بخش تولید بخش صادرات نیز رونق خواهد گرفت که این روند باعث ارزآوری و قرار گرفتن بر مسیر رشد اقتصادی خواهد شد.

کد خبر: ۸۸٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha