۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
دلار با رفع تحریم ها هم به زیر ۲۰ هزار تومان نمی آید!| رشد دوباره نرخ ارز در بازار| سکه ۱۰ میلیون شد
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار با رفع تحریم ها هم به زیر ۲۰ هزار تومان نمی آید!| رشد دوباره نرخ ارز در بازار| سکه ۱۰ میلیون شد

قیمت انواع ارز و سکه امروز درحالی روند افزایشی به خودگرفتند که کارشناسان پیش بینی می کنندبا توجه به نرخ تعادلی دلار و وضعیت اقتصادی کشور رفع تحریم ها نرخ این کالا را به ۱۵ و یا ۱۸ هزار تومان نمیرساند.

اسدالله خسروی؛ بازاردلار ۲۶ هزار تومانی فرودین ماه، هفته گذشته با سیر نزولی به رقم ۲۰ هزار تومان هم نزدیک شد، اما خیلی نتوانست در این محدوده قیمتی دوام بیاورد. این کاهش قیمت که ناشی از خبرهای خوش و امیدوارکننده روند مذاکرات برجامی در وین اتفاق افتاد قیمت انواع ارز و سکه را در بازار نزولی کرد تا جایی که سکه حدود ۱۱ میلیون تومانی را به کانال ۸ میلیون تومان کشاند و باعث سقوط بهای دلار، یور و طلا در بازار شد.
کاهش قیمت دلار و سکه در بازار دوام نداشت
علاوه بر این هفته گذشته طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون ۱۰۰ هزار تومانی هم با کاهش قیمت به ۹۰۰ هزار تومان رسید و دلار هم برای شکستن سد مقاومت ۲۰ هزار تومان تاب و قرار نداشت. هر چند همه بازاریان و برخی کارشناسان معتقد بودند دلار با برداشته شدن تحریم ها به زیر ۲۰ هزار تومان و احتمال رسیدن بهای آن تا ۱۵ هزار تومان هم پیش بینی کردند.

در همین حال  یک جمله در قالب های مختلف در فضای مجازی عمومی شد که: وقتی پارسال دلار ۲۰ هزار تومان شد همه ناراحت بودند ولی امسال همه با دلار ۲۰ هزار تومانی همه خوشحال هستند!

اما همین خوشحالی هم دوام نیاورد و از ابتدای هفته جاری با وجود تداوم مذاکرات در وین، بازار روی خود را از کاهش قیمت ها برگرداند و قیمتها به تدریج روندی معکوس را به خود گرفت تا جایی که قیمت دلار امروز به بیش از ۲۲ هزار ۶۰۰ تومان رسیده و سکه نیر کانال ۱۰ میلیون تومان را پس گرفت.

شاخص های کلان اقتصادی کشور چون نرخ تورم، رشد اقتصادی و ... توان همراهی با دلار ۱۵ یا ۱۸ هزار تومانی را در صورت کاهش قیمت دلار ندارند یعنی نرخ تعادلی دلار همان محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است، بنابراین رسیدن قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان حتی با برداشته شده تحریم ها شدنی است اما ماندگار نخواهد ماند

کارشناسان معتقدند؛ هر چند کاهش قیمت ارز به نفع تولید و اقتصاد خانوارها است و از طرفی ارزش پول ملی را افزایش می دهد اما شاخص های کلان اقتصادی کشور چون نرخ تورم، رشد اقتصادی و ... توان همراهی با دلار ۱۵ یا ۱۸ هزار تومانی را در صورت کاهش قیمت دلار ندارند یعنی نرخ تعادلی دلار همان محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است. بنابراین رسیدن قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان حتی با برداشته شده تحریم ها شدنی است اما ماندگار نخواهد ماند.
جالب اینجاست که با کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته،  بازار خرید این کالا در بازر گرم نبود چرا که هنوز خبر قطعی از روند مذاکرات و حذف همه تحریم ها به صورت رسمی اعلام نشده است و سرمایه گذاران و سفته بازاران از بیم زیان احتمالی خیلی راغب به خرید ارز برای سودآوری نبودند.

فرمان نرخ گذاری قیمت ارز در دست بانک مرکزی
از طرفی برخی کارشناسان می گویند؛ فرمان نرخ گذاری ارز در بازار در دست بانک مرکزی است و این بانک نمی خواهد ارز به راحتی سقوط کند، چرا که به زیان بانک مرکزی و دولت تمام می شود زیرا برنامه ریزیها برای فروش ارز در بازار از سوی دولت و بانک مرکزی به احتمال زیاد در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان پیش بینی و تعیین شده است.

با برداشته شدن تحریم ها هم قیمت دلار هر چند شاید برای مدت کوتاهی به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما ماندگار نخواهد ماند و قیمت آن به تدریج دوباره روندی افزایشی به خود خواهد گرفت در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که با حذف تحریم ها دلار به ۱۵ هزار تومان یا ۱۷ هزار تومان برسد و در این رنج قیمتی ماندگار بماند

امیر احمد ذوالفقاری، کارشناس مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت نوسان نرخ ارز در بازار و آینده قیمتی این کالای مهم سرنوشت ساز اقتصادی گفت: نرخ تعادلی ارز زیر ۲۰ هزار تومان نیست بنابراین با برداشته شدن تحریم ها هم قیمت دلار هر چند شاید برای مدت کوتاهی به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما ماندگار نخواهد ماند و قیمت آن به تدریج دوباره روندی افزایشی به خود خواهد گرفت در چنین شرایطی  نباید انتظار داشت که با حذف تحریم ها دلار به ۱۵ هزار تومان یا ۱۷ هزار تومان برسد و در این رنج قیمتی ماندگار بماند.

عرضه ارز به بازار قیمت ارز را ارزان نمی کند
وی افزود: اگر تحریم ها برداشته شوند و ایران به منابع ارزی زیادی هم برسد به معنی این نیست که چون بنیه مالی و یا ذخایر ارزی کشور زیاد شده است، ارز ارزان می شود. البته برخورداری از ارز زیاد تاثیر خود را بر روی کنترل قیمتها به جای می گذارد اما صرف آن در بازر و مدیریت آن بسیار مهم است که این موضوع نیازمند کارکارشناسی شده دقیق با حساب و کتاب درست است. بنابراین این گونه نباید فکر کرد که عرضه زیاد ارز به بازار قیمت ها را پایین می آورد و چه بسا این رویکرد شاید به افزایش نرخ ارز نیز منجر شود.
این کارشناس مالی افزود: به نظر می رسد مدیریت ارزی کشور در چنین شرایطی نیازمند تداوم ارز دو نرخی برای مدتی مشخص  است اما مهمتر از آن نظارتی است که باید در بازار این کالا صورت گیرد چرا که عرضه ارز قیمت آن را در بازار ارزان نمی کند.

ارتباط با دنیا و رفع تحریم ها به نفع اقتصاد کشور است اما نباید گفت که چون تحریم ها برداشته شود همه چیز ارزان و اقتصاد کشور گل و بلبل می شود

علی حیدری کارشناس مالی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده نرخ ارز در کشور با توجه به اخباری که از روند مثبت مذاکرات به گوش می رسد، گفت: ارتباط با دنیا و رفع تحریم ها به نفع اقتصاد کشور است اما نباید گفت که چون تحریم ها برداشته شود همه چیز ارزان و اقتصاد کشور گل و بلبل می شود.
وی با بیان اینکه ارزان شدن ارز با رفع تحریم ها برای مدتی اتفاق می افتد اضافه کرد: با توجه به نرخ تعادلی ارز در بازار و تورمی که در کشور وجود دارد بعید به نظر می رسد که نرخ ارز در کشور به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

دلار ۲۲ هزار ۶۰۰ یورو ۲۶ هزار ۸۰۰ تومان شد
بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت یورو ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.  نرخ دلار در حالی در بازر آزاد به ۲۲ هزار و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش داده اند؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۳۱۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۸۷۷ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۴۷ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۵ هزار و ۵۳۲ تومان اعلام شده است.

با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز روندی افزایشی به خود گرفت و سکه دوباره کانال ۱۰ میلیونی را پس گرفت

با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز روندی افزایشی به خود گرفت و سکه دوباره کانال ۱۰ میلیونی را پس گرفت طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۹۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۲۹۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
 بنا به این گزاش، با توجه به نوسانی که این روزها در قیمت ارز و سکه دیده می شود، معلوم نیست آینده قیمت این کالاها چه رقمی خواهد شد. اما کارشناسان، پیش بینی می کنند نرخ دلار همان حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است و قیمت سکه نیز با تخلیه حباب آن حدود ۹ میلیون تومان می باشد.

کد خبر: ۸۸٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha