۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۴
جذابیت پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ برای سارقین! | ضعف طراحی فرانسوی و گاف امنیتی ژاپنی
بازار در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

جذابیت پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ برای سارقین! | ضعف طراحی فرانسوی و گاف امنیتی ژاپنی

کارشناسان معتقد هستند که ضعف جانمایی ECU خودروهای پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ توام با ضعیف بودن بدنه محصول فرانسوی، سرقت از خودرو را برای سارقین با سهولت همراه ساخته است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه صنعتی ایران‌خودرو خبری مبنی بر افزایش امنیت پژو ۲۰۶ در برابر سرقت با حذف دکمه قفل رودری منتشر کرده است. طرحی که باید سال‌ها پیش اجرا می‌شد، با یک تاخیر دو دهه‌ای از سوی خودروساز مورد توجه قرار گرفت. اگر به فضای مجازی سری بزنید، متوجه خواهید شد خانواده پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ دو خودرو جذاب برای سرقت هستند. به گفته کارشناسان ضعف طراحی بدنه و شبکه امنیتی دو خودرو مذکور توام با قطعات برجسته و ظریف بدنه، جذابیت ویژه برای سارقین دارد. باتوجه به این تفاسیر به سراغ کارشناسان رفتیم تا ضعف‌های امنیتی هر دو خودرو را بررسی کنیم.

ایران خودرو نقاط ضعف پژو ۲۰۶ را یافته یا با اعلام شرکت‌های بیمه آن‌ها را شناسایی کرده است. در فضای مجازی ویدیوهایی سرقت از کابین یا صندوق عقب این خودرو با کج کردن کلاف درها منتشر شده است. معمولا با آسیب رساندن به کلاف در، سارق به دکمه قفل رودری دسترسی یافته و درها را باز می‌کند

گزارش بیمه یا استعلام خودروساز ارتقا ایجاد کرد
دانیال میلانی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ایراد ساختاری طراحی پژو ۲۰۶، گفت: ایران خودرو نقاط ضعف پژو ۲۰۶ را یافته یا با اعلام شرکت‌های بیمه آن‌ها را شناسایی کرده است. در فضای مجازی ویدیوهایی سرقت از کابین یا صندوق عقب این خودرو با کج کردن کلاف درها منتشر شده است. معمولا با آسیب رساندن به کلاف در، سارق به دکمه قفل رودری دسترسی یافته و درها را باز می‌کند.

سارق اگر ببیند نمی‌تواند کلاف در را کج کند، با شکستن شیشه اقدام به سرقت می‌کند. به بیانی بهتر زمانی که سارق کلاف در را کج می‌کند و دکمه قفل وجود نداشته باشد، با شکستن شیشه و کشیدن دستگیره در از داخل کابین سرقت را انجام خواهد داد. بنابراین تفاوت چندانی برای کاهش سرقت ایجاد نشده است

میلانی ضمن اشاره به این که در بازار قطعاتی برای تقویت کلاف درها وجود دارد که مانع از سرقت می‌شود، افزود: سارق اگر بیند نمی‌تواند کلاف در را کج کند، با شکستن شیشه اقدام به سرقت می‌کنند. به بیانی بهتر زمانی که سارق کلاف در را کج می‌کند و دکمه قفل وجود نداشته باشد، با شکستن شیشه و کشیدن دستگیره در از داخل کابین سرقت را انجام خواهد داد. بنابراین تفاوت چندانی برای کاهش سرقت ایجاد نشده است.

جذابیت پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ برای سارقین! | ضعف طراحی فرانسوی و گاف امنیتی ژاپنی

این کارشناس صنعت خودرو با اظهار داشتن اینکه پس از خانواده پژو و پراید، بیشترین سرقت در مزدا ۳ رخ می‌دهد، بیان کرد: معمولا گرانی قطعات بدنه یا قرار دادن وسیله که سبب جلب نظر سارقان شود، منجربه بروز چنین حوادثی می‌شود. بنابراین مالکان باید خودروها را بیمه و پس از آن تجهیزاتی را نصب کند که زمان بری ورود به خودرو، روشن کردن خودرو یا سرقت قطعات را طولانی کند. این موضوع سبب می‌شود احتمال سرقت کاهش یابد.

میلانی با اشاره به این موضوع که خودروسازان برای ممانعت از سرقت کامل خودرو، سیستم ایموبیلایزر را طراحی و تعبیه کردند، گفت: زمانی که شرکت پژو محصول ۲۰۶ را به بازار کشور عرضه کرد، این خودرو جز نخستین خودروهای بود که سیستم ایموبیلایزر مجهز شده بود. سوئیچ این خودروها حاوی کدی بود که مشتری آگاهی نسبت به آن نداشت. پس از مدتی کد ایموبیلایزر لو رفته بود و سارقین می‌توانستند خودرو را مورد سرقت قرار دهند.

میلانی افزود: شرکت خودروساز برای پیشگیری از لو رفتن کدهای ایموبیلایزر، کدینگ متغییر را طراحی کردند که مانع از این سرقت‌ها شوند. هرچند شنیده شده که سارقان به سیستم‌های رادیو فرکانسی برای سرقت مجهز شدند که کدها را شناسایی و با استفاده از آن اقدام به سرقت می‌کنند.

ضعف طراحی ۲۰۶ و گاف ECU مزدا ۳
رضابرنابادی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به حذف دکمه قفل رو دری در خودرو پژو ۲۰۶ توسط گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: ضعف‌های فنی فراوانی در خودرو پژو ۲۰۶ وجود دارد که سبب سرقت آن می‌شود. به طور مثال درهای این خودرو ضغف مقاومت در کلافبندی دارد. بنابراین برای رفع این ضعف به مالکان پیشنهاد استفاده از قطعات تقویت کننده، می‌شود. این مساله مانع از سرقت خودرو یا تجهیزات داخل کابین خواهد شد.

گروه صنعتی ایران خودرو نیز برای افزایش امنیت این خودرو بهتر هست، جانمایی ECU و سایر یونیت‌ها را به داخل کابین منتقل کند تا کمتر مورد سرقت قرار گیرد. معمولا خودروساز باید به این نکات کلیدی توجه بیشتری داشته باشد

برنابادی با اظهار داشتن این موضوع که یکی دیگر از ضعف‌های پژو ۲۰۶ سهولت در سرقت ECU هست، افزود: باتوجه به ضعف جانمایی ECU در این خودرو، برای ممانعت از سرقت این قطعه اغلب برای مالکان اقدام به نصب محافظ برای سیم کاپوت در قسمت بالای چراغ‌ جلو می‌کنیم. پس از آن برای فاصله‌ مابین کاپوت و سایر قطعات سپر را با یک محافظ مسدود می‌کنیم تا مانع از بازشدن قفل کاپوب شود. برای افزایش حفاظت بیشتر از تجهیزات پیشرانه به ویژه ECU قفل مخصوص و برای جعبه فیوز و سایر یونیت‌ها نیز محافظ‌های ضد سرقت نصب می‌کنیم. گروه صنعتی ایران خودرو نیز برای افزایش امنیت این خودرو بهتر هست، جانمایی ECU و سایر یونیت‌ها را به داخل کابین منتقل کند تا کمتر مورد سرقت قرار گیرد. معمولا خودروساز باید به این نکات کلیدی توجه بیشتری داشته باشد.

جذابیت پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ برای سارقین! | ضعف طراحی فرانسوی و گاف امنیتی ژاپنی

در مزدا ۳ به دلیل ضعف طراحی سیستم ایموبیلایزر، سرقت آن به آسانی انجام می‌شود. موارد تعمیراتی را داشته‌ایم که سارق برای غیرفعال سازی سیستم ایموبیلایزر این خودرو، به دلیل جانمایی ساده و دسترسی آسان به سوکت ECU خودرو، اقدام به باز کردن کاپوت و استفاده از ECU دست‌دوم بی کد می‌کنند. این شیوه سبب می‌شود خودرو به راحتی روشن و مورد سرقت قرار گیرد

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه پس از خودرو پژو ۲۰۶، مزدا ۳ یکی از خودروهای جذاب برای سارقین هست، بیان کرد: در مزدا ۳ به دلیل ضعف طراحی سیستم ایموبیلایزر، سرقت آن به آسانی انجام می‌شود. هرچند در مزدا۳ جدید(نیو) سعی شد این ایراد رفع شود، اما شاهد هستیم که همچنان مورد سرقت قرار می‌گیرد.

برنابادی با اشاره به این موضوع که مزدا ۳ جدید به دلیل داشتن قطعات گران همیشه مورد سرقت است، افزود: موارد تعمیراتی را داشته‌ایم که سارق برای غیرفعال سازی سیستم ایموبیلایزر این خودرو، به دلیل جانمایی ساده و دسترسی آسان به سوکت ECU خودرو، اقدام به باز کردن کاپوت و استفاده از ECU دست‌دوم بی کد می‌کنند. این شیوه سبب می‌شود خودرو به راحتی روشن و مورد سرقت قرار گیرد. خودروسازان داخلی بهتر است که از خودروهای روز الگو برداری کرده که سیستم امنیتی خودرو را با نقص فنی تولید نکنند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این موضوع که حدود ۲۰ سال هست کاربرد سوئیچ در خودروها تغییر یافته و با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات عملکردی فراوانی قرار گرفته، افزود: در خودروهای روز سوئیچ برقرار کننده ارتباط مابین ECU‌ها در خودرو است. هیچ سارقی نیز نمی‌تواند با دستکاری در سیم کشی خودرو آن را مورد سرقت قرار دهد. در خودروهای مرسدس بنز از سال ۲۰۱۶به بعد بحث امنیت خودرو به حدی مهم شده که حتی اگر تعمدا کیلومتر خودرو کاهش پیدا کند مانند شیوه مرسوم در کشور، خودرو روشن نخواهد شد. مگر اینکه مجدد به کیلومتر کارکرد خود بازگردد. در خودروهای تولید یا مونتاژ داخل نیز باید از چنین اقداماتی استفاده شود که امنیت خودرو افزایش یابد. نه اینکه به حذف دکمه قفل رودری و تقویت کلاف بندی درها بسنده شود.

توصیه پلیس برای کاهش احتمال سرقت
سرهنگ شهاب امینی رئیس ادراه اجتماعی پلیس آگاهی کشور با اشاره به بحث سرقت خودرو تاکید همواره به مالکان نسبت به استفاده از ملزومات امنیتی، گفت: بررسی‌های پلیسی نشان داده که حتی حرفه‌ای‌ترین سارقان هم به دنبال سرقت‌های کم دردسر و راحت هستند، به ندرت سراغ خودروهای می‌روند که موارد امنیتی در آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

امینی ضمن اظهار داشتن بحث ریسک سرقت خودرو برای سارقان از طریق استفاده حداکثری از تجهیزات امنیتی کمکی مانند قفل پدال، سوئیچ مخفی و غیره، افزود: برای خودروهای تولید سنوات قبل استفاده از تجهیزات مذکور مهم است. زیرا خودروهای سنوات گذشته تجهیزات ایموبیلایزر را نداشتند و اکنون همه خودروهای جدید به این سیستم مجهز هستند.

رئیس ادراه اجتماعی پلیس آگاهی کشور با اشاره به ضرورت پرهیز از رها کردن خودرو در مکان‌های خلوت، تاریک و کم تردد، بیان کرد: مالکان سعی کنند از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی استفاده کنند.  

کد خبر: ۸۸٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha