۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
بازگشت نفت ایران به بازار جهانی| تحریم ها دیگر قدرت گذشته را ندارد
تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۲ سال گذشته رسید

بازگشت نفت ایران به بازار جهانی| تحریم ها دیگر قدرت گذشته را ندارد

در حالیکه تولید نفت ایران به بالاترین رقم ۲ سال گذشته رسیده و از مرز ۲.۳ میلیون بشکه رد شده، حسینی کارشناس انرژی می گوید بازارهای نفتی ایران در حال احیا شدن است و تحریم ها دیگر قدرت گذشته را ندارد.

بازار؛ گروه انرژی: مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به مراحل حساس خود رسیده است. مذاکراتی که در صورت به نتیجه رسیدن آن دست کم ۹۰ درصد تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو خواهد شد. حالا ایران خود را برای حضور در بازار جهانی نفت آماده می کند و تولیدات خود را به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش داده و کویت را به‌عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پشت‌ سر گذشته است.

آنگونه که حمید حسینی کارشناس انرژی به بازار می گوید چاه‌ها آماده بازگشت به تولید حداکثری هستند و به محض توافق حداکثر تولید روانه بازار داخلی و خارجی خواهد شد.

او که به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران بسیار امید دارد، می گوید که هرچند بازار نفت هنوز به صورت کامل احیا نشده اما شرایط برای فروش نفت ایران در بازارهای جهانی فراهم بوده و بسیاری از کشورها از هم اکنون مذاکرات خود را برای خرید دوباره نفت از ایران آغاز کرده اند.

این فعال بازار نفت با اشاره به اینکه ایران قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان و عراق بوده است، ادامه داد : با وجود اینکه تحریم های نفتی علیه کشور ما ادامه دارد، توانستیم حجم تولید و صادرات خود را افزایش دهیم. اینها نشان می دهد که تحریم ها دیگر قدرت خود را ندارد. آمریکا هم خود به این مساله واقف است.

تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۲ سال گذشته رسیده و از مرز ۲.۳ میلیون بشکه رد شده است. این نشان می دهد که بازارهای نفتی ایران در حال احیا شدن است و تحریم ها دیگر قدرت گذشته را ندارد

تلاش برای ماندن در بازار
وال استریت ژورنال اعلام کرده تولید نفت ایران در دوران تحریم‌ها به لطف رشد واردات چین تقریباً به بالاترین سطح در دو سال گذشته رسیده است. اگرچه ارقام به‌طور رسمی ثبت نمی‌شود و مقامات ایران و چین نیز اشاره‌ای به این مراودات و مبادلات ندارند؛ اما خبرگزاری اویل پرایس نیز در گزارش خود اعلام کرده بود که چین در این ماه قصد خرید یک میلیون بشکه در روز نفت خام ایران را دارد. رویترز نیز در گزارشی به‌نقل از منابع تجاری و تحلیلگران اعلام کرده که در ماه آوریل واردات نفت خام چین از ایران می‌تواند به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.  

حسینی با اشاره به رشد صادرات نفت ایران در ماه های گذشته می گوید: برخلاف بسیاری از کشورها قیمت تمام شده نفت برای ما بسیار پایین  بوده و می تواند  برای احیای سریع  نفت ایران در بازار جهانی با ارائه تخفیف های مناسب مشتریان خود را خیلی سریع بدست آورد.

او ادامه داد: رقبای نفتی ایران هم به این مساله واقف هستند و می دانند که در صورت توافق خیلی زود سهم خود از بازار نفت را بدست آورده و تولیدات خود را تا سقف ۵ میلیون بشکه در روز افزایش می دهیم.  

قیمت تمام شده نفت برای ما بسیار پایین  بوده و می توان برای احیای سریع  نفت ایران در بازار جهانی با ارائه تخفیف های مناسب مشتریان خود را خیلی سریع بدست آورد

ایران تولید نفت اوپک را بالا برد
آنگونه که آمارها نشان می دهد ایران در ماه میلادی گذشته ۲.۳۵میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که این بالاترین تولید نفت ایران از ماه مه ۲۰۱۹ تاکنون است. اویل پرایس در گزارش آورده که  به‌خاطر افزایش تولید نفت ایران، تولید نفت اوپک هم در ماه آوریل به بالاترین رقم طی سه ماه گذشته یعنی ۲۴.۹۶ میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

تحقیقات تحلیلگران و اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت خام اوپک در ماه گذشته میلادی از ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش برنامه‌ریزی‌شده اوپک‌پلاس در ماه مه، یا تغییری نداشته و یا افزایش ناچیزی داشته است.

تحلیلگران تخمین می‌زنند تولید نفت خام اوپک ۷۰ هزار بشکه در روز در آوریل افزایش یافته باشد که نتیجه ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت ایران است.

از قیمت ها چه خبر؟
درست در شرایطی که امیدواری ها برای احیای نفت ایران قوت گرفته قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با کاهش نگرانی نسبت به توقف طولانی مدت فعالیت بزرگترین سیستم خط لوله سوخت آمریکا و کاهش تولید پالایشگاههای منطقه گلف کاست، کاهش یافت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۱ سنت معادل ۰.۹۴ درصد کاهش یافت و به ۶۴ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت با ۵۶ سنت معادل ۰.۸۲ درصد کاهش، به ۶۷ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه با دو سنت و نفت برنت با چهار سنت افزایش بسته شده بود.          

کد خبر: ۸۸٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha